Nekromanti Har någon sett en fånigare Skill?

Vivid

Veteran
I CoC utgåva 5 har noshörningen berikats med en skill vid namn "Be Annoyed" med attributet 70%.?/images/icons/grin.gif

Storuggla

Champion
Släng en flukt på NPC-gubbarna då! "Make money" och "Love cats"? Lysande ^_^

Storuggla, gillar de skillsen

Vivid

Veteran
/images/icons/smile.gifEn Skill som jag ska ta åt mig som Keeper är "Lack Mercy"!

Sereg_UBBT

Swashbuckler
I rollspelet Elric! finns det SLPn med färdigheterna Ask embarrassing questions, Dream, Take a dare och Plead and grovel (det är bonden som har denna färdighet). F.ö. Chaosium som get ut det spelet också.

Men dom ultimata färdigheterna hittar man i rollspelet HoL (Human Occupied Landfill):

Operate starship and chew gum at the same time
Repair toasters and stuff
Make someone stop living with your fist
Balloon animal construction
Withstand bagpipes (or other unholy sounds)

och en kasse andra...

Svenil har några klassiker också: Dricka kaffe, Sova, Bli full, berätta minnen, Dela ut post, Jojja, Lösa korsord, Posthantering, Röka, Spela jultomte, Städa, Tejpa och klistra, Titta på TV, Träskospark och Äta smör (Ok, äta smör finns egentligen inte med i spelet, fast den står ändå med en text som berättar varför dom inte har med den)

Var fasen får dom allt ifrån egentligen?/images/icons/laugh.gif

Vivid

Veteran
He he he! /images/icons/smile.gifHoL verkar vara ett intressant spel!Nästan så att jag kan tänka mig att sluta vara insnöad på CoC!?

Eksem

Champion
Färdigheten Bli Full måste ju ha inverterad experienceutveckling. Ju mer man gör det desto svårare är det.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jo, HoL är kul. Så sjukt att det nästan är ospelbart... fast jag har ju varit SL en gång i det. Rollpersonerna va väl muterade muffinsar i långrock eller något annat lika sjukt, en av rollpersonerna hade iaf massor, massor, massor, massor, massor, massor, massor med dynamitgubbar innanför rocken.

Det var väl White Wolf/Black Dog som gav det. Helt handskrivet var det också.

Vivid

Veteran
Om man då är ute efter att bli full måste man alltså misslyckas med sin skill för at lyckas med det man vill?Det börjar låta som Liftarens Guide till Galaxen, där man flyger genom att misslyckas med att ramla till marken?

Daniel Andersson

Swordsman
Tja, vi har ju Macho Women with Guns, med tillbehör, som beskriver färdigheter som:
Cavort About, Do Technical Stuff, Pray Like Hell, Distort Reality, Dodge Responsibility och Demonic Giggle.
Och i Unknown Armies ges några förtjusande färdighetsexempel, som:
Getting Sympathy, Getting Bank Loans, Distracting Physique, Large And Hard To Move, A Friend In The Family, Good Old Whatsisname och Play Dumb.

/Daniel

Vivid

Veteran
Jag är överbevisad att det finns massor med fånigare skills, men på ngt vis känns det som CoC håller en mer "seriös" nivå än de som kommit på tal. Det var väl därför jag tyckte att en noshörning med en skill i att bli uppretad stack ut lite från de övriga.

Sodivra

Champion
Funderingar..

Sedan finns ju även "Leka" och "Sova".. Och min favorit: Kalsongryck! /images/icons/laugh.gif

För dom som inte har Svenil (dvs dom flesta?) kan jag också berätta att "Tejpa och Klistra"-färdigheten kan användas som första hjälpen på husdjur. (Om jag minns rätt..) Om man fumlar tejpar man fast sig själv vid en vägg eller liknande, och kan inte komma loss..

För övrigt.. Kanske man skulle konvertera "speciella förmågor", ni vet, dom där speciella grunkorna som finns med i alla spel, som "mörkersyn" eller "stympad" eller "god vän", till färdigheter.. För att få ett mer konsekvent (?) regelsystem.

Eksem

Champion
Det är visserligen sant. Man blir ju full när man misslyckas med att vara nykter (som i det här fallet missvisande nog heter "bli full"). Whoops, hjärnan spinner runt... /images/icons/hairy.gif

EchoFive

Veteran
Dwarf Tossing? Elven Gender Identification?

De har vi haft som skills i Shadowrun. :)

Annars har vi ett stående skämt i vår förening: en färdighet som heter Inse Fakta, som man slår mot när man har kört fast totalt i ett äventyr. :)

Ymir

Liten kantbaron
Klassiker i min spelgrupp är tex:

Söt (en grundegenskap)
Självömkan
Smälta In
Koka Svamp
Umgås Med Lik
Fejka Gråt
Fejka Rumänsk Brytning
etc.

En spelares kammartjänarinna hade en gång i DoD följande färdigheter (och inga andra):
Niga fint: 13
Laga mat: 15
Bädda sängar: 14
Städa: 10

:)

- Ymir, som älskade färdigheterna i scenariot 'Har någon sett mitt troll?'. 'Krama vänner' är odödlig, liksom 'Vara gniden'.

Vivid

Veteran
TIMIDA SKILLS KAN STÄLLA TILL DET DE OCKSÅ Keeper: - Jenny, du står i ett sort sekelskiftes kök. På en bänk mitt i köket står två stora tråg med röda vinbär. På spisen står en saftmaja.Jenny McClegg: - Jag använder min skill "Safta och sylta" för att göra något vettigt av bären.Keeper: - Trots dina gedigna kunskaper i saftandets konst (hela 85%) så misslyckas du fatalt. Du fastnar med fingrarna i bottensilen på saftmajan och eftersom du lider av colanderphobia (fobi för durkslag) rycker du helt okontrollerat upp dina händer och sliter på så sätt bort alla dina tio fingertoppar. Blodet sprutar ymnigt.Jenny McClegg: - Jagförsöker med min skill "blöda mindre".Keeper:- Ännu en fummel. Det sprutar numera ur dina fingrar. Samtidigt så kommer din vän Mortimer Fishburn in i köket. Han har bar överkropp och svettas ymnigt. Du får slå mot din skill "rodna lagom". Dessvärre en tredje fummel i rad, du blir högröd i fejset. - Mortimer, när du kliver i i köket ser du en rödaktig varalse med tio blodsprutande tantakler.Mortimer: - Jag tar mitt pumphagelgevär och avlossar två skott i rask takt.END OF STORY

Storuggla

Champion
Fåniga Skills i Glorantha!

Tagna direkt ur Hero Wars, diverse böcker:
Harpyor har "Filthy 18"
Katter har "Friendly 12"
Hundar har "Bark at stranger 18"
Pekineserhundar har dock "Yap loudly at anything 2w" (22 för er som inte kan er HW)
Dark Trolls får "Hungry 15"
Broos har "Smell disgusting 12"

det var bara några jag hittade vid en snabb genomtummnign av monsterboken, jag vet att spelana får sjukare skills. Vet att en kille fick "Leap through windows" av sin gud... /images/icons/hairy.gif

Storuggla, gillar inte Humakt

Rickard

Urverk speldesign
Re: Dwarf Tossing? Elven Gender Identification?

"Annars har vi ett stående skämt i vår förening: en färdighet som heter Inse Fakta, som man slår mot när man har kört fast totalt i ett äventyr. :)"
Haha.. Den måste jag införa... Eller iaf. nämna..

Min Shadowrun-SL hittade på namn på stridstekniker för olika raser.. En hette T.O.A.D. och stod för "Techniques Of Aggressive Dwarves"...

/[color:448800]Han</font color=448800> som tyvärr bara kom ihåg trollens förkortning på sin teknik; F.R.O.G.