Nekromanti Har någon spelat klart en kampanj, någonsin?

Arfert

Facit
Kampanjspel funkar, om man har lagom långa kampanjer. Typ Desert of Desolation-kampanjen, tre sammankopplade AD&D-moduler av gamla skolan. Precis lagom för de flesta.

JohanKarlsson

Not the one
Jag har spelat klart någon enstaka kampanj, men då var det avklarat på typ 10 spelmöten.

Jag tycker dock inte att det är viktigt att man kommer fram till slutet, så det gör mig ingenting att de långa kampanjerna inte kommer till slutet.
Jag gillar att det alltid går att gräva djupare, bli större osv. Så är ju verkligheten trots allt. Väldigt få saker kommer någonsin till en punkt där de inte kan tas vidare, utan saker avslutas för att folk dör eller vill göra nått annat eller så. Även i verkligheten alltså.

Mogger

Hipsteranka
Magnus Edlund said:
Men om kampanjer alltid kraschar, varför fortsätter vi att försöka spela dem? Varför skrivs kampanjer, annat än för att ge utlopp för spelledares skaparlusta?

Eller: Vad gör vi för fel?
Felet vi gör är att vi inte har en ärlig och/eller realistisk överenskommelse om hur vi ska spela. Alla måste vara överens och alla måste har samma förväntningar.

Det här kan man lösa på två sätt; antingen pratar man om det före spel (hur länge/hur ofta/vad förväntas av oss/etc) eller så spelar man ett spel som gör det här åt spelgruppen (som ex Mouse Guard) och är tydlig med hur det funkar. När det gäller färdiga kampanjer (som Snösaga, Undegångens Arvtagare m.fl) kan det vara oerhört svårt att veta hur lång tid det kommer ta, och då får överenskommelsen gälla tills dess att kampanjen är klar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Sedan början av 2000-talet då jag fick en ny spelgrupp, 1 gång. Som jag INTE slutfört en kampanj. Påbörjar jag något så slutför jag det. Det skär i själen att inte göra det för mig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Jag är för övrigt försiktigt positiv angående möjligheterna att bli klar med minst en, kanske två av våra nuvarande kampanjer i min nuvarande grupp. Den ena, Tatters of the King, är ju egentligen mer av ett längre äventyr. Det kanske går att klämma ur en 10-15 spelmöten ur det vi har kvar... Den andra kampanjen är lite mer långsiktig, där kanske vi tagit oss igenom 10-20% av tänkt längd på två år...)

Wilmer

Hero
Har faktiskt spelat klart en SKITLÅNG Eonkampanj som höll på i två eller tre år beroende på hur man räknar. Jag spelledde bara den första delen och han som tog över lyckades driva allt klart till ett värdigt slut (plus en cliffhanger! det blev en uppföljande kampanj där rollpersonernas barn fick reda upp problemen den första kampanjen skapat (en gäng magiker följde med dem till deras gamla värld i vilken kunskapen om magi inte fanns och byggde upp stora elaka nationer, jag tror den kampanjen också spelades klart fast då hade jag flyttat, gjorde en cameo i ett äventyr där rollpersonerna var stalkade av någon sorts hitman med magisk hud som absade 40 och lyckades på klassiskt Eonmanér göra 120 skadeverkan i halsen på den med ett armborst(men åt sedan en molotov cocktail och dog efter svåra plågor några dagar senare)).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Magnus Edlund said:
Jag har funderat på kampanjslut som inte är tids/plats/quest-bundna. Alltså slut som man kan slänga in när som helst, t.ex. när man märker att ens eget eller spelarnas intresse börjar svalna.

Känns tyvärr som att inte finns någon universallösning på hur detta ska gå till.
Va, har du inte spelat några konventsscenarion från Umeå? Klart det finns en universallösning:

Världen går under! Det är rollpersonernas (eller spelarnas) fel.

Dilandau

Myrmidon
Arfert said:
Kampanjspel funkar, om man har lagom långa kampanjer. Typ Desert of Desolation-kampanjen, tre sammankopplade AD&D-moduler av gamla skolan. Precis lagom för de flesta.
Det har du rätt i. Ska det vara längre historier måste de ha tydliga avgränsade delar.

Plus, tror jag, att ju längre en kampanj är desto enklare story måste den ha.

DeBracy

Tja, jag spelade ju i Skuggan av igår som wilper länkar till (vilket väl bara var fem spelmöten i verkligheten, men som liksom kändes kampanj för mig, där och då).

Utöver det så är nog första omgången Panty Explosion som spelades över IRC det mest kampanjiga jag varit med om. 17 spelmöten, fördelade över ca 9 månader, med en del sidospel och en uppföljare förlagd till samma lilla japanska stad som huvudkampanjen.

Jag har lirat en dvärg i Warcraft-D&D från level 1 till 12 också, men det var en såndär sporadisk ”vi spelar när ses”-grej, över ett par år, med små helt fristående äventyr. När vi hade knackat monstret for vi hem och byggde ut vårt värdshus – det var nog ”kampanjens” viktigaste element. Mot slutet gjordes nåt försök till vettig plot istället för gladvåld, och då blev det tråkigare för alla. Sen dess har den inte rört på sig den kampanjen …

Vi har spelat In A Wicked Age senaste tiden med spelgruppen, och det känns också kampanjigt trots att vi bara har spelat ca 5 gånger. Tyvärr börjar det luta mot att den också tar slut på grund av yttre omständigheter snarare än av val – lurigt att boka spelmöten innan jul, och efter jul har vi nog tappat för mycket kontakt med det vi spelat.

DeBracy

Poppe said:
Mountain Witch avslutades minsann. Med buller och klagosång.
Jaaa, jooo … men inte ens en sådan dirty hippie som jag tycker att tre spelmöten räknas som kampanj. :gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Jag har spelat klart en hel del kampanjer faktiskt.
Till skillnad från rollspel där jag inte har skrivit klart ett enda.
De gånger mina kampanjer har krashat är för att jag inte har lyckats tillräckligt bra med hooks, så att folk börjar bajsa runt med totalt onödiga och orelaterade saker.

Om man har lösa trådar som leder till ingenstans så får man inte vara rädd för att vi någon punkt säga "nej, ni har totalt misslyckats och ni kommer aldrig att vinna".
Ibland kan det vara en bra grej.

En rad av mina kampanjer har dock avslutats med Last Stands eller helt enkelt "och det förblev ett mysterium". Men det är snarare för att jag ställer upp kampanjer så att de inte har ett Victory Condition, utan snarare flera olika Termination Conditions, där Victory bara är ett av dem.

Stjärnskott

Veteran
Vår spelgrupp har avslutat Horrors of the orient express, Escape from innsmouth, Beyond the mountains of madness, Masks of Nyarlathotep, Descent into Darkness och Enemy within.

Utöver det så har vi kört en halvlång hollow earth kampanj, som ser ut att komma mot sitt slut också.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Stjärnskott. said:
Vår spelgrupp har avslutat Horrors of the orient express, Escape from innsmouth, Beyond the mountains of madness, Masks of Nyarlathotep, Descent into Darkness och Enemy within.
det är imponerande, jävlar vad avundsjuk jag blir

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror inte att forumet är särskilt representativt för hur det fungerar i helheten. Ser vi till en yngre målgrupp, så är det nog betydligt vanligare med att kampanjerna lyckas (mer tid, lättare att hålla sig vid ett spel etc.). en möjlig anledning till att vi fortsätter med kampanjer kan vara just pga. vi skolats med det då vi var yngre.

Unfair

Hero
Robert Jonsson said:
Jag tror inte att forumet är särskilt representativt för hur det fungerar i helheten. Ser vi till en yngre målgrupp, så är det nog betydligt vanligare med att kampanjerna lyckas (mer tid, lättare att hålla sig vid ett spel etc.). en möjlig anledning till att vi fortsätter med kampanjer kan vara just pga. vi skolats med det då vi var yngre.
Vilken är denna yngre målgruppen? Jag är praktiskt taget den yngsta spelledaren i Borås. Och jag är från 1994. Har aldrig lyckats avsluta någon kampanj. Missat alla tre tidigare gånger som jag försökt med kampanjspel.

Dilandau

Myrmidon
Stjärnskott. said:
Shit. Hur lång tid tog detta?