Nekromanti Har ni möjlighet att välja bort spelare?

Snow

Swashbuckler
du tror att du har det illa

Ja, det låter ungefär som jag har det. Min rollspelsgrupp kollapsade precis när hälften valde att flytta till andra halvan sverige. Nåja, ingen skam över dem, de var tvungna.

Men innan det hade jag en spelare som mitt i kampanjen blir totalt oanträffbar. Han bara försvinner. Borta i tre månader. Sen kommer han tillbaka och har helt tappat gnistan. Han var inte speciellt pratsam innan men nu sitter han bara och stirrar ut i luften. Inte tal om att säga något utan att vara tillfrågad. Och när man frågar vad han gör i spelet så måste han först fråga vad som hänt senaste halvtimmen. Nått rätt hemskt har hänt honom, men ingen kan ta reda på vad. När man frågar får man alltid bara svaret: "det är bra, allt är bra". Sen när han helt plötsligt försvinner igen blir ingen förvånad.

En annan av (fd) mina spelare har också ovanan att "glömma" att vi planerat spel. Och planerat spel har alltid lägsta prioritet, så det kan man skita i. Fast han är en av de påhittigaste när det gäller att styra in spelet på konstiga banor. Fast sen var han rätt renhårig när han valde att inte spela med oss. Han tröttnade på att de andra spelarna inte gjorde något spontant utan alltid skulle analysera sönder intrigen och var stenhårt fokuserade på att "klara" äventyret. Det är sant, fast tråkigt för mig som SL för jag tycker att det är kul med lite av varje.

En tredje spelare skulle alltid avslöja hemligheterna i kampanjvärlden för resten. Fast jag bett honom att låta bli, så att det verkligen kunde bli en överraskning. Om jag bad honom för mycket skulle han fatta att de (x) var deras osynliga motståndare, så det kunde jag inte heller göra.

Jag kunde helt klart önska mig en bättre spelgrupp. Fast jag ser mest rollspel som ett sätt att umgås med mina vänner.

Regmolar

Swashbuckler
Ju mer jag hör om andras grupper, desto mer tursam känner jag mig med min...

Då min då den är fulltalig ligger på smärtgränsen för en spelgrupps storlek så är det enda som egentligen hindrar mig från att välja bort spelare det rent sociala - både eftersom jag tycker det vore oschysst och att jag gillar att umgås med dem. Den enda "uteslutning" som har gjort var egentligen en av medlemmarnas flickvän och sedermera ex som själv slutade komma på mötena (även om hon faktiskt informerade om att hon inte kunde komma ungefär varannan gång), varpå jag helt enkelt maila om det till henne (lustigt nog kom hon på vårat årsmöte och verkar inte ha några tankar på att något skulle kunna vara/ha varit annorlunda än det borde, så jag antar att det löst sig).

Spelgruppen består alltså uteslutande av folk jag tycker är trevliga, och de flesta av dem träffar jag eller umgås med i andra sammanhang också, vilket hjälper väldigt mycket. Har självklart en del all allmänna problem med att samordna fri tid med folk som inte ses dagligen och har liv utanför gruppen, men det är ju svårt att göra något åt, och att folk ofta är ganska dåliga på att hålla tiden, men jag tycker att det förbättras eftersom.

Det närmaste jag kommer ditt problem är en av killarna som har problemet att han har för mycket att göra och har lätt att lyckas boka upp flera saker samtidigt, och till på köpet har mycket svårt att komma i tid (även då han själv fått mötet tidigarelagt för att han inte kunde så länge), men eftersom han är en schysst kille och förmodligen själv lider av det mer än jag gör, och jag i vilket fall inte skulle vilja mista honom som gruppmedlem kan jag ju inte göra annat än att meddela i väldigt god tid och påminna honom då och då så att han inte dubbelbokar något annat.

Bjorn

Hero
Hyfs och vett

Sådana här trådar brukar ju dyka upp ibland i olika former och det som jag upprörs över är inte att folk kan ha olika preferenser vad gäller rollspel eller vara olika "sugna" på själva spelandet och prioritera det olika hårt.

Sådan saker är väl ändå ganska naturligt.

Det som jag tycker är märkligt är att så pass många verkar råka ut för folk som verkar vara lätt förståndshandikappade och/eller sakna normal uppfostran och hyffs.

Har man bestämt något vare sig det är en rollspelskväll, en fika på stan eller gemensam träning eller whatever och man får förhinder eller gör så att aktiviteten måste ställas in SÅ MEDELAR MAN ÖVRIGA INBLANDADE! Detta kan de flesta över 8-10 år lära sig, som vuxen ska det faan inte behöva vara ett problem utan ett grundkrav i någon slags allmän samhällsfostran...

/Bjorn

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Välj bort obygden?

Mitt spelande blev radikalt bättre när jag hittade spelare i Malmö att ersätta min obygdsgrupp med (jag kunde dessutom transplantera väl valda personer till Malmö). Innan dess var jag fast i en liten grupp där en person allt för ofta lyckades förpesta spelandet för oss andra (några av er har hört skräckhistorierna). Jag gjorde något försök att klippa banden med honom, men andra personer i gruppen var för veliga för att driva genom det, och tvingade ihop oss igen, vilket så klart inte förbättrade stämningen i gruppen. Till sist lyckades jag slippa honom. Killen som försökte hålla ihop gruppen umgås fortfarande med honom, och klagar på honom varje gång vi träffas. Ibland behövs det verkligen luftombyte för att spelandet ska bli bra.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Fast ibland...

Ibland spelar vi lördagar, beroende på vad som händer på fredagar för var spelare. Å andra sidan, om en eller två spelare inte kan komma och spela den ordinarie kampanjen kommer de som kan och spelar "någonting annat" istället, så på fredag blir det alltid -något- spel för åtminstone Kaiser Wilhelm :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Välj bort obygden?

På samma listan finns givetvis även att locka dig till Malmö - jag ser framför mig hur vi arrangerar superballa Historiens Vingslag/Oskrivna Blad-kampanjer tillsammans med de mest framstående ur Malmös nördpool (handplockade för våran förplägnad), hur vi spånar fram koola kampanj- och rollspels-koncept som tar världen med häpnad samt hur vi frotterar i obskyr och ifrågasatt rollspelsteori för att genom dialektisk verkan nå nya, högre, sanningar.
Du vet verkligen hur man gör en flicka alldeles knäsvag, Bearnie.

Vet du, jag övervägde faktiskt på allvar att flytta för rollspelandets skull. Jag har dock planer att eventuellt jobba i Shanghai ett år. Blir det inget av det, så kanske jag flyttar. Blir det något av det så kanske jag flyttar när jag kommer hem.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Har ni möjlighet att välja bort spelare? (OT)

Jag är från Karlskoga (men bor i Sthlm) och vet precis vilka du talar om.

P.S. Vi har tränat Kung-fu tillsammans om jag inte missminner mig D.S.
Vad i ... ? Du är väl knappast Andy som i f.d. Toan, vad? Är du den skallige typen som klagade på att De övergivnas armé inte kontaktat dig för den stundande revolutionen? Eller den andre typen, som ... öh, inte var skallig?

Tibbelin

Warrior
Jag skulle vilja påstå att wilper har en något glorifierad bild av Luleå som rollspelsstad.

Det finns en förening på universitetet som även om de för en tynande tillvaro där så ordnar de spelhelger då och då, och det är bara att dyka upp på dem om man vill testa lite nytt folk att spela med och knyta kontakter.
Nyckelordet är om, för det är ingen i Luleå som är intresserad av att knyta nya kontakter. Närvaron på spelhelgerna är följdaktligen extremt låg. Spelgrupper föds och dör inom vänkretsen. Nya personer släpps inte in om det inte uppstår en lucka som inte går att fylla med en annan vän. Allt sköts vänner emellan.

Jag har också bott åtskilliga år i Luleå och försökt vara rollspelare, jag har gått på den lokala föreningens spelhelger. Men de mini-konventen är inte en raggningsplats för nya spelgrupper. De fåtal spel som faktiskt hålls då kan i de flesta fall lätt klassas som något av följande: "jag har knåpat ihop ett eget spel jag vill speltesta", "jag har knåpat ihop ett konventsäventyr jag vill speltesta". Låter det som grunden för att vara ute efter att knyta nya kontakter till en ny spelgrupp? Nej, det är personer som vill testa något på andra spelare än sina vännor och en spelhelg arrangerad av den lokala föreningen är ett idealiskt tillfälle.

I övrigt så är det oftast så dålig närvaro och sällan mer än ett spel åt gången som pågår så något "mingel" bland den andra medlemmarna i föreningen ser man knappast till.

Nej, nya kontakter knyts då inte på det viset. Vara rollspelare i Luleå är en enda lång popularitetstävling, den med störst rollspelsvänkrets vinner. Framför alltför att den som har störst krets kan bestämma vilken status de andra spelarna ska få, den kan ju välja och vraka och andra kommer följa dess beteende. Om den med störst vänkrets bedömmer att man inte är kampanjmaterial utan bara duger till att spela med för enkvällarsäventyr i brist på bättre aktivitet. Då är det så alla kommer se på en.

Genesis

Ni dés ni maître
Karlskoga, förresten... Det är ju nästan i Örebro där vi håller till. Är du villig att pendla borde det inte vara helt omöjligt att peta in dig i någon av mina kampanjer om du vill ha lite variation.
Faktum är att jag jobbar i Örebro, så jag pendlar redan. Fast, öh, jag tränar måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, lördagar och åker ibland iväg till Västerås och tränar på söndagar ... Vi här hemma brukar spela på fredagar, lördagkvällar eller söndagar då jag inte åker iväg. Har du någon speltid som passar det, dock, så vore jag överlycklig att komma och spela med er.

//Genesis tränar för mycket.

Genesis

Ni dés ni maître
Dyker inte folk upp så vet man att de inte är intresserade, och varför ska man bemöda sig om att spela med sådana ändå?
För att alternativet är att inte spela alls?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Att bo i obyggden och nå spelare ändå

Jag kan bara säga såhär - Nej, vi kan inte välja bort spelare i vår grupp.

Genom åren har min rollspelsgrupp varierat till och från - från och till. Till att börja med så var den grupp jag klev in i min då blivande makes grupp (ja vi visste inte det då) och bestod av den lite klassiska grupperingen:
- Två skolkamrater/Vänner (från nian)
- Två bröder till maken
- 1 arbetskamrat som också fastnat för rollspel.

De som var aktivast i gruppen när jag kom in på plan vill säga. Gruppen hade varit instabil (fick jag reda på senare) sedan ett tag tillbaka. När jag klev in som ny, verkade det dock fungerar rätt bra. Men snart började slitningarna visa sig.

Vi försökte spela under en längre tid med en rad fiaskon... och ett slutligt katastrofalt Dunderfiasko (givetvis när jag var SL och därav har jag svårt att spelleda under vissa förutsättningar).

Vissa kontakter bröts Helt, andra tynade långsamt bort (andra aktiviteter roade mer och när Joakim flyttade ut till mig så blev det så långt för alla andra), en av dem Arbetskamraten blev dock kvar som vår sista medlem i gruppen.

Under ett antal år så var det Vi Tre som fortsatte spela. Länge mycket entusiastiskt så kom A ut till oss och vi spelade över helger.

Under årens gång så har vi dock sökt nya spelare till och från (vi gör det fortfarande), men det har aldrig riktigt fungerat i längden.

Vi har vänner som spelar... men det har aldrig blivit något...

Så för något år sedan (eller var det förra sommaren :gremfrown: ) så började A verkligen förlora aptiten på rollspel. Våra vänner i Uppsala hade inte tid...

Sedan i höstas har A inte upplåtit hela helger åt rollspelandet utan bara fredag-lördag. Ja det är bara då vi spelat när vi kan, då maken jobbar som han gör - vilket leder till spel varannan helg.

Från i December har vi inte spelat med A. Vi har spelat en gång med vännerna i Uppsala och en gång med vänner från Östhammar...

Nu skulle det kunna se ut som om vi inte kommer spela mer med A, som är en trogen och mycket god vän... men vi vet i dagsläget inte hur det blir.

Vännerna i Uppsala resp. Östhammar har i det ena fallet fullt upp med studier (två läser Magister i Arkeologi) och andra aktiviteter, de andra är kort sagt panka och har svårt att resa någonstans på grund av det.

Vi spelade sist inne i Uppsala... och det flöt rätt bra - fick till och med prova med en för oss ny SL (och ny vän?!) och det var guld.

Men så är det det här med tiden. Studenter har en annan livscykel än vi vanliga dödliga. VI är beredda att åka in till dem men de har inte tiden... vi har tid, men ingen grupp att spela med.

När jag tittar krasst på det hela så har vi ingen spelgrupp idag. :gremfrown:

Så Nej, vi kan inte göra oss av med de få spelare vi har kontakt med. Att det kommer ta mycken tid innan vi får en fungerande spelgrupp är så sant som det är sagt.

Det blir då inte bättre av att jag har svårt att ta till mig människor. Det tar dessutom tid att lära känna personer för att se om personkemin stämmer.
Enligt min mening är en god personkemi A och O i en spelgrupp.
Social hänsyn är en annan.

Avrundningsvis kan jag bara säga att ni som har spelgrupper att välja mellan är avundsvärda. Kan man välja om man vill ha med en spelare så är det Guld, i alla fall för gruppen om ej för den enskilde.

Eva

Olle Linge

Snigel
Hallon!

Men... det är ju nästan alltid han som har med sig hallon? Det går ju inte för sig att likv... göra sig av med honom?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hallon!

Nej, men det vore schyst om vi kunde få honom att gå när han väl har dumpat godsakerna hos oss.

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Har ni möjlighet att välja bort spelare? (OT)

Man faen, har du en bild på dig nå'nstnas, så man kan få se vem det är? Jag har ju tränat med en herrans massa folk, ju.

//Genesis är nyfiken

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vi brukar spela på fredagar och lördagar, så det borde inte vara ett alltför stort problem. Just nu närmar vi oss sommaruppehåll på våra vanliga kampanjer och jag tänkte köra en minikampanj under sommaren. Jag skickar dig ett PM senare med lite närmare detaljer. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
hur är det med er? Har ni möjlighet att välja bort spelare? Har ni spelgrupper som ni är nöjda med?
Well, jag är nöjd med de grupepr som jag spealr med. Mycket nöjd till & med ! Så, sådana problem som du har, har jag inte. Det enda är väll att det kan vara svårt at få till spelmöten. Det är svårt att kordinera sådant, minst sagt..

magoo

Hero
Har tyvärr tvingats sluta spela...

...på grund av att alla andra lågprioriterar spel. Vi var sex spelare, fyra som gillade spel och två som man ständigt fick tjata på och som "glömde bort på det sätt som du beskriver.

Tyvärr flyttade de två som gillade att spela och helt plötsligt finns det inte en chans att få ihop en spelomgång.

Jag som SL tänker inte lägga ner 20 timmar på något som inte blir av, det är omöjligt med familj, så därför har jag gått över till att spela brädspel istället. Nån gång kanske jag spelar med någon annan grupp, men jag är rädd att mina dagar som SL är över. Åtminstone är de på lång paus.

Det är lite slösigt eftersom jag har flera äventyr i huvudet men jag saknar inte arbetet runt rollspelandet. Brädspelande har sin charm även om det inte är samma känsla som ett riktigt bra rollspelande. När barnen är större får jag introducera dem.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Förberedelselösa spel för stressade vuxna...

Det finns ju faktiskt förberedelselösa rollspel. Iofs, de kräver fortfarande spelare, men man kan ju spela på drop-in-basis.

Många av spelen som spelas i Indierummet på GothCon är den typen av spel, vilket är smidigt eftersom vi får besökare i olika stora grupper, med olika önskemål.

En startpunkt för sådana efterforskningar kan ju vara Arvidos spel Staden.