Re: Sociala kontrakt
Det är helt enkelt skillnad på de sociala kontrakten i värd-kompis-förhållandet än i arrangör-besökar-förhållandet. Måhända att det är surt för arrangören när anmälda inte dyker upp i det senare fallet, men det är inget socialt kontraktsbrott, utan en eventualitet som man får vara beredd på.
Håller inte helt med, vid anmälan till de mini-konvent som har hållts i Luleå så kan den som väljer att arrangera ange hur många spelare den vill ha, inklusive ett minimiantal. Om tillräckligt många spelare inte dyker upp utan förvarning så kan man komma att stå där med för få spelare för att kunna genomföra det tänkta spelet. Så det är inte bara arrangören som drabbas utan även de andra spelarna som dök upp som inte får vad de hade anmält sig till.
Felet med det där scenariot är också att flera, precis som jag, inte längre bryr sig om att anmäla och arrangera spel som sedan inte går att genomföra på ett bra sätt. Varje gång jag har försökt hålla ett spel har slutat med total besvikelse. Vid senaste tillfället så hade jag en halvtimma
efter att mitt spel skulle börjat bara 2 av 5 anmälda spelare på plats.
Och jag ser inte riktigt en förenings spelhelg att jämföra med ett stort konvent. För det är ju i många fall inte totala främlingar som anmält sig, utan spelare som ändå rör sig i området som man då och då integrerats med. Medlemmart i samma förening som ändå inte anser arrangören förtjänar att meddelas. Samtidigt som föreningen undrar varför det är så svårt att få arrangörer till mini-konventen! Ja, undra varför? För att använda en klassisk klyscha, ja, det var bättre förr, för bara några år sedan var konventen avsevärt mer besökta och då kan man kanske faktiskt tala om att nya kontakter faktiskt knöts på plats. Men på sistone? Jag skulle inte tro det, och då formulera det som att "det är bara att dyka upp på dem om man vill testa lite nytt folk att spela med och knyta kontakter" finner jag vara en seriöst modifierad sanning. Det låter mer som hämtat ur en reklamtidning där man listigt formulerar sig så att bara det bra ska framträda.
Och jag vill faktiskt hävda att det som gäller i Skövde ligger närmare normen för hela rollspels-Sverige än vad det som händer i Luleå gör.
Det motsätter jag mig inte, vad jag motsatte mig var den glorifierade framställningen av Luleå och faktumet att jag pekades ut som onödigt cynisk för att jag inte höll med om hur underbart bra det är i Luleå. Bara för att det är bättre i jämfört med ett annat ställe så betyder det inte på långa vägar att det är bra! Det är två vitt skilda saker!