afUttermark
Swashbuckler
Men polis i cyberpunk är inte okej det finns ju ondska och ondska
Ungefär som vanligt rollspel. Ibland upplyftande, andra gånger trist stereotypt.Hur var det?
Hade väldigt kul i We be goblins! Men oftast är ondskan inget jag går igång på sådär.Var det kul?
Om man har en bra kampanj/SL/Storyarc - säkert.Funkar det i längden?
Hade väldigt kul i We be goblins! Men oftast är ondskan inget jag går igång på sådär.
//EvilSpook
kill puppies for satan (inga jäkla stora bokstäver!) är nog mer av ett konceptverk (det är satir över WoD) än till för att faktiskt spelas.Kill Puppies for Satan
Min erfarenhet är att det är något helt annat som är problemet - mycket rollspel är "aspirational" som det heter, och att man avskyr sina rollpersoner och deras handlande brukar inte leda till långa kampanjer.Problemet med att spela "ond" är att man får världen emot sig.
Den frågan har vi ställt oss mer än en gång i Symbaroum."Are we the baddies?" liksom.
Kollat in The Last Ringbearer av Eskov?Jag har just dragit igång en liten kampanj där spelarna är orker efter Saurons fall. De startat i ett fångläger, där de vaktas av människor (och några alver). De har i princip hunnit skapa sina gubbar och har nu en (orkig) plan på att ta sig ut. Vi får väl se hur onda RPn är, än så länge är de mest truliga och gravt oempatiska.
Det ska bli intressant att se vad de tar sig för när de kommer ut. De kommer behöva hålla hyfsat låg profil, men har hög impulsivitet och begränsat konsekvenstänk.
Jo, ryssarna är orcher (både soldaterna och de som hejar på mördandet hemifrån), som vi sett senaste året…
Jupp. Läste den för några år sedan. Jag har väl behållit mer av den klassiska Tolkien-världen och gått lite mer åt att orkerna mest gillar våld och och har dåligt konskvenstänk. Inte att de är så teknologiska och har gått i högskola. Så inte en helt Tolkien-trogen värld, men ganska nära. Vi får emellertid se var det slutar.Kollat in The Last Ringbearer av Eskov?
The Last Ringbearer - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Eskov bases his novel on the premise that the Tolkien account is a "history written by the victors".[2][3] Eskov's version of the story describes Mordor as a peaceful constitutional monarchy on the verge of an industrial revolution, that poses a threat to the war-mongering and imperialistic faction represented by Gandalf (whose attitude has been described by Saruman as "crafting the Final Solution to the Mordorian problem") and the racist elves.[2] For example, Barad-dûr, Sauron's citadel, appears in chapter 2 as…
Nja.Problemet med att spela "ond" är att man får världen emot sig.
Var kan man hitta den?Jupp. Läste den för några år sedan. Jag har väl behållit mer av den klassiska Tolkien-världen och gått lite mer åt att orkerna mest gillar våld och och har dåligt konskvenstänk. Inte att de är så teknologiska och har gått i högskola. Så inte en helt Tolkien-trogen värld, men ganska nära. Vi får emellertid se var det slutar.
Var kan man hitta den?
Men den måste ju finnas översatt till något språk om @McAber läst den, eller kanske kan hen Ryska?Wikipedia said:Though translated into several languages, the book has not had a commercial release in English.