http://www.giantitp.com/comics/oots0136.htmlolaberg;n216203 said:Det blir väldigt hypotetiskt eftersom antalet stångvapen i Gygax-D&D är oändligt.
http://www.giantitp.com/comics/oots0136.htmlolaberg;n216203 said:Det blir väldigt hypotetiskt eftersom antalet stångvapen i Gygax-D&D är oändligt.
What? Du tycker att rörelsen, som inte är OSR(?) eller LOTFP (??!??) vill ha det som förr? What?MattiasLejbrink;n216231 said:Ja precis, det var kanske missvisande att ha så många LotFP-exempel, jag avser själva rörelsen att (helt eller delvis) vilja ha det som förr, inte vare sig OSR eller LotFP specifikt.
Men om du inte pratar om LotFP eller OSR, varför pratar du om LotFP och OSR-bloggar då för?Med det sagt tycker jag nästan man måste blanda in LotFP då de har sådan tyngd. Deras grejer lovprisas ju nästan unisont, även av självutnämnda OSR-bloggar.
Det här är så barockt. "Ni gör för snygga grejjer! Ni har misslyckats!" W H A T?Vad jag menar är att även om inte allt är lika välproducerat så verkar många producenter ha som end game att göra lika välproducerade grejer. Och jag tycker inte det bara är LotFP - fler och fler som på något sätt tillhör retrotrenden betalar ju för illustrationer. Och så vidare.
Termen OSR betyder Old School Renaissance. Det behöver vi inte debatera, det är vedertaget. Att det bara skulle ha "mycket litet md orginalet att göra" tyder på att din idé om vad orginalet är verkar inte passa med andras idéer om vad orginalet är.Tesen jag driver är alltså att benämningen old school är missvisande. Jag är alltså inte ute efter att diskutera vad termen OSR ~*egentligen~* betyder, jag menar bara att det som produceras idag inte har så mycket att göra med hur man spelade förr. Sen kan de naturligtvis vara fantastiska ändå. Sen heter det ju OS Renaissance men där blir ju även det ordet missvisande om man använder det på något som har mycket litet med originalet att göra. Kan utveckla detta om någon är intresserad.
Det släpps också mer saker nu än vad det gjorde när D&D var som störst. Tittar man bara på LotFP-grejjer och typ Rafael Chandler så kommer mängden kukar ses som större än om man bara tittar på Judges Guild och TSR-grejjer från sent 70/början på 80, men om man lyfter blicken och tittar på fler saker kommer det nog snart jämna ut sig.Gällande könsorganen känner jag naturligtvis till att de existerade förr, men jag hävdar att det inte alls var i samma utsträckning.
Jag håller med.MattiasLejbrink;n216263 said:Vi pratar förbi varandra.
Med "marknadsför som en PR-chef från Stureplan" menar jag att han är väldigt bra på PR, och inget annat.chrull;n216266 said:Och öppnar man med stureplansjämförelser och påståenden om könsorgan så har man redan satt tonen.
Återigen är det du säger obegripligt för mig.MattiasLejbrink;n216530 said:Med "marknadsför som en PR-chef från Stureplan" menar jag att han är väldigt bra på PR, och inget annat.
Jag får se. Jag upplever att många blev provocerade, vilket inte var min avsikt, och jag upplever att jag får en del hätska repliker, något som jag varken har tid eller lust att hantera. Kanske svarar i DM om okej!anth;n216275 said:Kan du omformulera dig så att jag förstår hur du resonerar?
MattiasLejbrink;n216530 said:Med "marknadsför som en PR-chef från Stureplan" menar jag att han är väldigt bra på PR, och inget annat.
Att du har fel, fel FEL!anth;n216536 said:Hur skulle jag uppfattas om jag sa att de enda som får spela Vampire är smala goth-typer i svarta kläder som är vitsminkade med kajal runt ögonen?
Är det bara jag, eller ser han lite förvånat förtjust ut över nyhetenSapient;n216546 said:Att du har fel, fel FEL!
Även flintskalliga killar med utstående öron, glosögon och långa fingrar med oklippta naglar får spela - så det så!
https://upload.wikimedia.org/wikiped...08/Schreck.jpg