Nekromanti Har rollspel.nu och rollspel i allmänhet börjat dö av?

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
zonk;n199979 said:
Hade varit jäkligt intressant att höra hur stora upplagorna var när DoD Expert etc var som störst, om nu nån sitter inne med nuffror och vill dela med sig. Såldes det 10 000 ex? 100 000? 1 000 000?
Jag sitter inte inne på det, men ska fråga Mekanurg vid tillfälle.

/Magnus

anth

Vetefan
zonk;n199979 said:
Hade varit jäkligt intressant att höra hur stora upplagorna var när DoD Expert etc var som störst, om nu nån sitter inne med nuffror och vill dela med sig. Såldes det 10 000 ex? 100 000? 1 000 000?
Har någon tillgång till Fenix-artikeln där Michael och Gunilla fick Rollspelsdraken? Jag har för mig att där finns lite upplagesiffror för deras spel: Mutant och Kult.

micke_p

Veteran
Sapient;n199876 said:
Jag sökte på "rollspel", worldwide...
Ordet rollspel kanske är något överlagrat. Det är inte alla som söker information om rollspel som letar efter just penna och pappersvarianten.

Sapient;n199876 said:
Jag tror att vad vi ser kanske framför allt är att sökmönstren har förändrats över tiden. Både på 2010 och 2016 fanns fler "relaterade söktermer" i form av namn på specifika rollspel. (Särskilt Kult och Coriolis.)
+1

Går jag till mig själv så vet jag var informationen jag vill åt finns att hämta, vanligen en produkthemsida, ett forum eller någon av de väldigt få bloggar på svenska om rollspel som går att finna. Ett fåtal gånger jag har kastat in några sökord och då för att finna någon kickstarter-sida.

Björn den gode;n199854 said:
Fördelen är dessutom rätt tydlig tycker jag, om du kan ha allt på samma ställe så finns det bara ett ställe att kolla på, det går jättesmidigt att börja chatta om du hittar någon du vill prata mer med, du kan få notifikationer i telefonen när någon svarar, osv osv.
Dock, dom stora drakarna jobbar hårt på att få användandet till sin platform. Behovet av informationsutbyte finns. Frågan är bara vilken platform som fungerar bäst. Jag föredrar WRNU, men om ingen annan gör det så...

Uppenbart är att om vi vill ha forumet levande så bör vi ju också starta trådar och svara konstruktivt på befintliga.

Det är tråkigt att, åtminstone periodvis, se att "Off topic"-delen dominerar med långa trådar, flamewars och användare som blir bannade till höger och vänster och detta över saker som t.ex. politk. Om det var under "Rollspel" och handlade om typ BRP kontra tärningspölar vore allt lite mer i sin ordning (vilket inte är sagt att det inte har hänt också). Min undran är om WRNU är ett lämpligt forum för politiska diskussioner.

Det är också tråkigt att se att en del användare mer eller mindre blir utfrysta. Jag tror föreningen WRNU:s främsta uppgift är att verka för allas inkluderande. (Vilket inte innebär att användare med rent dåligt beteende ska stängas av.)

Jag är mer av en “lurker” än aktiv användare så det blir inte så många poster per… år. För att ändra på det tänker jag försöka starta en tråd per vecka (ej off topic) och ge minst ett svar per vecka (ej off topic). Det blir väl ingen revolutionerande förändring av rollspelsintresset runt om i Sverige av det, men motsatsen gör ju inte saken bättre i alla fall.

CapnZapp

Myrmidon
Anchorman;n199692 said:
Sen tror jag personligen att rollspel.nu länge har haft ett väldigt politiskt klimat. Det har varit aggresivt om vissa ämnen och om man inte tycker som vissa tycker så har man fel. Att diskutera politiska ämnen är viktigt, men när dem blir en majoritet på ett rollspelsforum så är iaf inte jag så sugen på att skapa nya trådar där jag vill få hjälp med en kampanj.
När en tråd om genus får 200 svar på ett dygn och en kampanjfråga får 5 under samma tid, då är det ett problem och forumet har tappat sitt fokus.
Definitivt detta.

Jag tycker det är jättetråkigt att forumledningen aldrig haft vad som krävs för att vänligt men bestämt be genusdebattörerna ta alla sådana diskussioner annorstädes, och verkligen genomdriva en renodling mot rollspel.

Jag har full förståelse för att man hellre tar diskussionen på reddit eller nåt, där man kan omge sig av folk fyllda av entusiasm och rollspelsglädje.

Eller låt mig tala i klartext: jag har full förståelse för att man skyr wrnu's dystra klimat som pesten när man just engagerat sig i vad som för de allra flesta var tänkt som lättsam verklighetsflykt.

Wrnu har alldeles för mycket av det betungande världssamvetet, alternativt min eventuella skuld som manligt svin, liggandes som en våt filt över hela debattklimatet.

CapnZapp

Myrmidon
w176;n199840 said:
Nja. Alltså Rollspel.nu har varit så djävla toxic sista åren, speciellt om man r kvinna som tycker kvinnor borde få ha utrymme ha åsikter i hobbyn, att även vi som gillar forumet har flytt till andra diskussionsplattformar.
Jag håller med om att rollspel.nu kan vara väldigt toxic, men mitt förslag till lösning är att slänga ut alla dysterkvistar som ändå inte diskuterar rollspel.

Det är ju inte grälsjuka inlägg om Armor Class eller skillnaden mellan långsvärd och bredsvärd du menar. Utan om genus och samhälle. Lösningen är sluta problematisera dessa frågor, iallafall här.

Cissi

Up to no good.
Jag svarar på urspungsfrågan.

Nej! Rollspel håller definitvt inte på att dö ut och inte rollspel.nu och inte heller andra sajter. Varför anser jag det? Låt mig förklara.

Det finns alltid, alltid fantastiska trådar på det här forumet om rollspel. Om kartor, om skatter, om nya spel, trådar med spelare som knyter nya kontakter irl, promotion om arr, publikationer och poddar, tips på vad man ska kalla sina varelser, spelrapporter,äventyrstips och pepp. Det finns också problematiska trådar men allt som oftast handlar det om enskilda användare som väljer att tolka andra forumiter på ett ganska hårt sätt eller som helt enkelt vill bråka (Sapient har också fint visat att OT-trådarna var i liten minoritet redan innan Magnus stängde OT-forumet i somras så det är inte ett problem alls i mina ögon)

Vidare så diskuterades för inte så länge sedan om huruvida man (vi?) skulle kunna starta ett förbund. Jag var själv inte så pepp på den idén men det diskuterades flitigt och med värme så nog finns det eld i hobbyn ännu. Det diskuteras också flitigt om att göra hobbyn mer inkluderande, mer tolerant och mer representativ, vilket är en naturlig utveckling för en hobby som börjat växa utanför de allra minsta kompisgängen. Det är när en hobby börjar växa och bli lite mer mainstream som kritiken kommer. För mig är det ett hälsotecken att hobbyn utmanas och diskuteras, att spel problematiseras och att det tänks i nya banor. Det är ett utvecklingstecken.

Så, nej, rollspelen är inte döda. De är fulla av liv och håller på att utvecklas och spridas.

:)

MandaWall

Veteran
Jag troor inte rollspel håller på att dö ut. Det görs ju hur många spel som helst, på alla spårk.

Men rollspel.nu håller nog på att dö, eftersom så fort någon skriver något som är utanför boxen så perma bannas det. Det betyder inte att jag håller med de som bannas, men det är ju läskigt att folk bannas bara för att de inte håller med de "styrande".
Och nu när tråden om att separera män och kvinnor på formuet så verkar det extra desperat. Jag är tjej och är inte rädd för killar, de flesta rollspelare jag umgås med är killar och jag vill inte separeras från dem eller andra killar :/

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
MandaWall;n200189 said:
Men rollspel.nu håller nog på att dö, eftersom så fort någon skriver något som är utanför boxen så perma bannas det. Det betyder inte att jag håller med de som bannas, men det är ju läskigt att folk bannas bara för att de inte håller med de "styrande"
:/
Kan du ge mig listan på de som blivit permanent bannad? För så vitt jag vet är är det väldigt få som blivit det.

cogitare

Swashbuckler
MandaWall;n200189 said:
Men rollspel.nu håller nog på att dö, eftersom så fort någon skriver något som är utanför boxen så perma bannas det. Det betyder inte att jag håller med de som bannas, men det är ju läskigt att folk bannas bara för att de inte håller med de "styrande".
Detta borde säkert vara i OT men något sådant forum finns inte så jag postar vidare här.

Jag håller med och jag tycker detta är en viktig poäng som Manda gör. Personligen har jag definitivt en känsla av att "åsiktspolisande" är något som både "vanliga" forumiter och mods ägnar sig åt lite för mycket. I viss mån (där det går mot olagligheter eller rena personpåhopp) behöver modsen stävja det i sin roll så klart.

MandaWall;n200189 said:
Och nu när tråden om att separera män och kvinnor på formuet så verkar det extra desperat. Jag är tjej och är inte rädd för killar, de flesta rollspelare jag umgås med är killar och jag vill inte separeras från dem eller andra killar :/
Bra! Jag tror inte heller på den formen av uppdelning!

Cog.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
MandaWall;n200189 said:
[…] så fort någon skriver något som är utanför boxen så perma bannas det.
Nej, det gör det inte. Den där anklagelsen får vi ibland – men den backas dessvärre aldrig upp med konkreta exempel.

MandaWall;n200189 said:
Och nu när tråden om att separera män och kvinnor på formuet så verkar det extra desperat.
Notera att den tråden är ett förslag från en enskild forumit och inte något som vi i redaktionen föreslagit.

cogitare;n200202 said:
Personligen har jag definitivt en känsla av att "åsiktspolisande" är något som både "vanliga" forumiter och mods ägnar sig åt lite för mycket.
Du har en »känsla« …

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Dante;n200212 said:
Nej, det gör det inte. Den där anklagelsen får vi ibland – men den backas dessvärre aldrig upp med konkreta exempel.
Jag tror jag har sagt det förr, men det förtjänar att sägas igen. Moderatorerna här har änglars tålamod.

Om något, så anser jag att de periodvisa problemen på forumet beror på att de inte svingar banhammaren tillräckligt flitigt.

--

Och för trådens ursprungliga fråga.

Hobbyn som sådan frodas.

Det känns som om forumet har nog stagnerat en del, men det kanske bara är för att jag har dragit iväg åt ett annat håll än huvudfåran. Så för mig är det kanske en tråd på tio som intresserar mig. Och i dem är det sällan jag kommenterar för mina "sanningar" kommer inte ur erfarenheter som är så lika frågeställarens att de skulle vara till hjälp.

MandaWall

Veteran
Dante;n200212 said:
Nu minns jag inte nicken de hade, men den ena var nåt med Kall Död eller nåt och den andra var nåt med Harry. Nu ska jag erkäna att jag inte är 100% insatt men så jag fattade de klagade folk på att de inte röstade "rätt" eller nåt mot svarande.

Jag tycker alla ska få tycka vad de vill, man ska inte sära på folk bara för att de röstar annorlunda.

Krille

Super Moderator
Faktakontroll:

Fyra användare är för närvarande permbannade.
  • En användare hotade redaktören fysiskt.
  • En användare visade sig vara ett konto registrerat för att sprida pro-Putinsk propaganda.
  • En användare blev normal-avstängd pga personangrepp, men skapade sedan ett STORT antal sockpuppet-konton och spammade forumet. (Eftersom personen använde TOR och fejkade adresser ledde det också till att användare blev tvungna att manuellt godkännas en period.)
  • En användare tröttnade redaktionen på efter mängder med upprepade förseelser och upprepade provokationer.
Det närmaste vi kan komma att bli avstängd för åsikter är Putin-trollet. Resten har blivit permbannade för deras uppträdande.

Edit: Ett par personer till har själva begärt att få sina konton avstängda då de velat lämna forumet. Men de är inte många, typ två personer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Om någon tycker att diskussionen om banningar är värd att fortsätta -- skapa en ny tråd om det i rollspel.nu-forumet.

I den här tråden är det rollspelens och eventuellt rollspel.nu:s död som ska diskuteras.

Ha en fortsatt bra dag.

Rangertheman

Myrmidon
Min känsla är att rollspelandet är på väg uppåt i Sverige, mycket tack vare att svenska rollspel även slagit igenom på den större, internationella marknaden. Gräsrotsfinansieringen är en bra reklamplattform. Samtidigt kan inte vem som helst rodda en framgångsrik Kickstarterkampanj. Det krävs en hel del muskler för det. Därmed blir skillnaden mellan de 5-10 starka aktörerna och övriga aktörer större för varje kampanj. Tillsammans har de nästan styrkan som Äventyrsspel hade själva på 80- och 90-talet. Är det bra eller dåligt? Det vet jag ärligt talat inte. Det är inget jag tagit ställning till.

Jag tror att hemmasnickrandet har minskat kraftigt och framförallt spridningen av hemmasnickrat material. En stor del av dagens rollspelare är i samma situation som jag, med familj, jobb och andra vuxenåtagande. Tiden att skapa äventyr och kampanjmaterial finns helt enkelt inte. Då är det enklare att plocka upp ett färdigt material, även om det inte blir samma känsla som om jag hade skapat det själv. De som har tiden, tycks mest behålla materialet i den egna spelgruppen, eller laddar upp det på speltillverkarens hemsida. Det minskar behovet av forum för en mera livfull, allmän diskussion. Även när det gäller forumanvändande i största allmänhet, spelar tiden in.

cogitare

Swashbuckler
För att svara i ämnet.

Som så många andra tror jag inte att rollspel håller på att dö. Snarare tvärtom.

Jag snackade med en kompis härom veckan och framförde då tesen att vi nu faktiskt är i rollspelets andra guldålder (om 80-talet var den första). Det skapas mängder av nya spel, nätet och crowdfunding har gjort det lättare att nå ut till folk med ditt spel utan att vara en "etablerad" speltillverkare. Jag menar även om du bara har ett dokument på lämplig molntjänst (google drive, dropbox e.dyl.) så kan du bara distribuera länken och vips kan potentiellt tusentals personer ta del av vad du gjort.

Fria ligan och Modiphius (m.fl.) ger ut nya spännande titlar med stora varumärken (Star Trek, Conan för att nämna två). Så branschen känns som om den är på uppgång snarare än något annat.

Cog.

Ram

Skev
Jag håller med Rangertheman. Jag tycker nog att rollspelsmarknaden i sverige känns stark. Ett par "större" bolag som levererar ganska tunga kickstarters och bra kända spel (Eon, Kult, Western med flera) och ett antal riktigt bra enskilda producenter (krank, Arfert, Krille för att nämna några). Proffsiga produkter med blanding av klassiska och moderna regler. Och därtill en skaplig marknad för ett flertal utländska spel. Lägg därtill "indie/neo" som etablerat sig med en stabil spelarbas.

Vad gäller rollspel.nu så upplever jag alltid att det går upp och ned och att vi är i en svacka nu. Jag är lite orolig att redaktion och moderatorkår är "utbrända" på grund av för hård och mentalt jobbig arbetsbelastning, men tror ändå med hopp och övertygelse att det kommer att bli ännu bättre om några månader.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
För 30 år sedan:
Utbud: Ett fåtal olika spel, de flesta från Äventyrsspel.
Tillgänglighet: Rollspel fanns i varje leksaksaffär. Hurra!
Personligt spelande: Spelade jättemycket. Flaskhalsen var tillgången på äventyr.
rollspel.nu: Fanns inte.

För 20 år sedan:
Utbud: Ett fåtal olika spel, de flesta från Neogames.
Tillgänglighet: Efter Kult mest i specialbutiker.
Personligt spelande: Obefintligt.
rollspel.nu: Fanns fortfarande inte.

För 10 år sedan:
Utbud: Massor av olika spel, både gamla titlar i nytt utförande och nya små spel från nya små spelskapare.
Tillgänglighet: Specialbutiker och i viss mån nätbutiker.
Personligt spelande: Spelade ganska mycket.
rollspel.nu: Massor av saker diskuterades.

Nu:
Utbud: Ännu fler olika spel från ännu fler olika små och lite större spelskapare.
Tillgänglighet: Specialbutiker och nätbutiker.
Personligt spelande: Spelar lite mindre ofta.
rollspel.nu: En del saker diskuteras, men inte lika friskt som för tio år sedan.

luddwig

Lawful evil
Trådstartaren Kjelle = Ond Bråd Död har en historik av konflikter men det här blev i alla fall en bra tråd.

Status
Not open for further replies.