Sapient;n199876 said:
Jag sökte på "rollspel", worldwide...
Ordet rollspel kanske är något överlagrat. Det är inte alla som söker information om rollspel som letar efter just penna och pappersvarianten.
Sapient;n199876 said:
Jag tror att vad vi ser kanske framför allt är att sökmönstren har förändrats över tiden. Både på 2010 och 2016 fanns fler "relaterade söktermer" i form av namn på specifika rollspel. (Särskilt Kult och Coriolis.)
+1
Går jag till mig själv så vet jag var informationen jag vill åt finns att hämta, vanligen en produkthemsida, ett forum eller någon av de väldigt få bloggar på svenska om rollspel som går att finna. Ett fåtal gånger jag har kastat in några sökord och då för att finna någon kickstarter-sida.
Björn den gode;n199854 said:
Fördelen är dessutom rätt tydlig tycker jag, om du kan ha allt på samma ställe så finns det bara ett ställe att kolla på, det går jättesmidigt att börja chatta om du hittar någon du vill prata mer med, du kan få notifikationer i telefonen när någon svarar, osv osv.
Dock, dom stora drakarna jobbar hårt på att få användandet till sin platform. Behovet av informationsutbyte finns. Frågan är bara vilken platform som fungerar bäst. Jag föredrar WRNU, men om ingen annan gör det så...
Uppenbart är att om vi vill ha forumet levande så bör vi ju också starta trådar och svara konstruktivt på befintliga.
Det är tråkigt att, åtminstone periodvis, se att "Off topic"-delen dominerar med långa trådar, flamewars och användare som blir bannade till höger och vänster och detta över saker som t.ex. politk. Om det var under "Rollspel" och handlade om typ BRP kontra tärningspölar vore allt lite mer i sin ordning (vilket inte är sagt att det inte har hänt också). Min undran är om WRNU är ett lämpligt forum för politiska diskussioner.
Det är också tråkigt att se att en del användare mer eller mindre blir utfrysta. Jag tror föreningen WRNU:s främsta uppgift är att verka för allas inkluderande. (Vilket inte innebär att användare med rent dåligt beteende ska stängas av.)
Jag är mer av en “lurker” än aktiv användare så det blir inte så många poster per… år. För att ändra på det tänker jag försöka starta en tråd per vecka (ej off topic) och ge minst ett svar per vecka (ej off topic). Det blir väl ingen revolutionerande förändring av rollspelsintresset runt om i Sverige av det, men motsatsen gör ju inte saken bättre i alla fall.