kjelle;n199750 said:
Testade google trend. Vet inte hur mycket den säger egentligen, men fallet verkar inte ha skett de senaste åren:
https://www.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=rollspel
Finns antagligen många förklaringar till varför det ser ut så där dock.
Bra drag! Att få lite riktiga data är alltid bra för diskussionen.
Dock tror jag det finns en väsentlig "felkälla" som bidrar till kurvans till synes dramatiska nedåtlutning. Det är den saken som listas som den femte mest använda söktermen - "fn rollspel".
Det där är en skolaktivitet, som hade en tydlig boom ca 2000-2005. (Jag råkar veta det, eftersom vi använde något liknande inom Humanisternas "konfirmationsläger", som jag ansvarade för under delar av den perioden - och bla tog fram en pedagogisk grund till, så jag sökta rätt mycket material just då...)
Bla tog Sverok upp det - 2002? tror jag - och marknadsförde mot skolor för att få nyttan av att marknadsföra rollspel i skolan, på skoltid.
Men vartefter har väl intresset även där minskat - det finns ett stort antal pedagoger som arbetar med det och ett icke föraktligt antal skolor som kör detta årligen, i stora temadagar. Men jag tror spridningen har minskat avsevärt. Eller kanske iaf ändrat karaktär - FN förbundet har färdiga paket om FN rollspel på sin hemsida tex. Det kanske helt enkelt är så att det gör att färre behöver googla det?
Tittar vi på söktermsfrekvensen på den termen specifikt, så ser den rätt lustig ut:
https://www.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=fn rollspel
Den peakar väldeliga i just början av 2004. Under flera år därefter söks det inte alls under senvår/sommar, men däremot på höstarna. Och det är fortfarande då, när FN-dagen närmar sig, som det finns tydliga spikar i sökfrekvensen. Gissa varför?
Om vi "zoomar ut" och kikar på hur det ser ut med motsvarande trend för "rpg", med data worldwide så sluttar kurvan också väldigt tydligt nedåt,och ser ut att ha minskat med så där tre fjärdedelar över lite drygt tio år:
Men låt oss titta på en annan uppställning. Jag sökte på "rollspel", worldwide, för tre olika jämförelseår: 2005 (gult), 2010 (blått) och 2016 (rött):
Det tycks då som den stora minskningen skedde mellan 2005 och 2010. Skillnaden mellan 2010 och 2016 är ju marginell - den finns, men är avsevärt mindre.
Jag tror att vad vi ser kanske framför allt är att sökmönstren har förändrats över tiden. Både på 2010 och 2016 fanns fler "relaterade söktermer" i form av namn på specifika rollspel. (Särskilt Kult och Coriolis.)
Jag har för dålig koll överlag, men jag skulle misstänka att det rent generellt är så att vi lärt oss bli mer specifika för att få resultat från Google. I mellanperioden har funnits en himla massa utveckling av sajter som vill locka trafik mm på att låtsas ha en massa info, mixtrande med sökordsoptimering mm.
Jag vet jag iaf lärt mig söka med fler ord eller med hela fraser, för att den gamla metodiken som funkade hyfsat på AltaVista och i början av Google-eran, med två rätt orelaterade sökord idag ger mycket sämre träffar.
Så det är svårt att dra slutsatsen att detta egentligen säger att intresset minskat. Bara att sökmönstret ändrats - vilket kanske beror på på minskat intresse, men inte helt säkert.