För tjugo år sedan... Langtrue motherfucker! LRP! Det var the place att hänga på för att rollspela på svenska.Gurgeh;n200269 said:För 20 år sedan:
För tjugo år sedan... Langtrue motherfucker! LRP! Det var the place att hänga på för att rollspela på svenska.Gurgeh;n200269 said:För 20 år sedan:
Jag är kluven här - är inte ett krav för att kalla det för en andra guldålder att folk ska spela lika mycket som i den första? Bara att det produceras mängder med bra, högkvalitativa spel betyder ju inte att de spelas. Rollspel är inte ett lika stort folknöje idag som det var på åttiotalet tänker jag...cogitare;n200266 said:För att svara i ämnet.
Som så många andra tror jag inte att rollspel håller på att dö. Snarare tvärtom.
Jag snackade med en kompis härom veckan och framförde då tesen att vi nu faktiskt är i rollspelets andra guldålder (om 80-talet var den första). Det skapas mängder av nya spel, nätet och crowdfunding har gjort det lättare att nå ut till folk med ditt spel utan att vara en "etablerad" speltillverkare. Jag menar även om du bara har ett dokument på lämplig molntjänst (google drive, dropbox e.dyl.) så kan du bara distribuera länken och vips kan potentiellt tusentals personer ta del av vad du gjort.
Fria ligan och Modiphius (m.fl.) ger ut nya spännande titlar med stora varumärken (Star Trek, Conan för att nämna två). Så branschen känns som om den är på uppgång snarare än något annat.
Cog.
Alltså, det var ju min högst personliga benämning. Andra får tycka annat.Khan;n200282 said:Jag är kluven här - är inte ett krav för att kalla det för en andra guldålder att folk ska spela lika mycket som i den första? Bara att det produceras mängder med bra, högkvalitativa spel betyder ju inte att de spelas. Rollspel är inte ett lika stort folknöje idag som det var på åttiotalet tänker jag...
Någon sådan tråd finns inte.MandaWall;n200189 said:Och nu när tråden om att separera män och kvinnor på formuet så verkar det extra desperat. Jag är tjej och är inte rädd för killar, de flesta rollspelare jag umgås med är killar och jag vill inte separeras från dem eller andra killar :/
Jag vill understryka och förtydliga att RasmusL inte har föreslagit att separera män från kvinnor.RasmusL;n200323 said:Någon sådan tråd finns inte.
Jag vill påstå att forumet NÄSTAN fanns för 20 år sen. I alla fall Gardners rollspelsforum kan ha funnits (jag är inte 100% säker men jag vill minnas att det fanns när jag fick internet hemma, som är 95-97 nånstans), samt de irc-kannaler där många av de som hänger här nu för första gången började prata med varandra började också användas nånstans däromkring.Gurgeh;n200269 said:För 20 år sedan:
Utbud: Ett fåtal olika spel, de flesta från Neogames.
Tillgänglighet: Efter Kult mest i specialbutiker.
Personligt spelande: Obefintligt.
rollspel.nu: Fanns fortfarande inte.
Det är för hela bordsspelssektorn, inklusive figurspel och brädspel.osrick;n200345 said:Tja, rollspel i sig mår ju rätt bra i t ex Storbritannien. 20-35% sales growth senaste året enligt gårdagens artikel
osrick;n200345 said:Tja, rollspel i sig mår ju rätt bra i t ex Storbritannien. 20-35% sales growth senaste året enligt gårdagens artikel https://www.theguardian.com/technolo..._b-aplnews_d-3
men där bor det ju också några fler. Tror att befolkningstäthet är en kritisk variabel - det är ju enna glest hos oss
Korrekt. Slarvigt återgivet av migBolongo;n200352 said:Det är för hela bordsspelssektorn, inklusive figurspel och brädspel.
Så var det i min (lilla) hemstad. Där läste någon igenom Drakar och Demoner och började SL:a. Sedan köpte jag Mutant 2089, läste den och började SL:a. I början gjorde vi säkert en massa "fel" men vem brydde sig där och då?Anarchclown;n200353 said:Samtidigt känner jag folk från Trollhättan som började i princip helt utan hjälp i tonåren.
Och snaaart är våra nya chattar klara och Langtrue kan gå att spela med fler än tio pers inloggade samtidigt utan att krascha <3Mundo;n200281 said:För tjugo år sedan... Langtrue motherfucker! LRP! Det var the place att hänga på för att rollspela på svenska.
Kanske överdrivet (citatet ovan). Det är ytterst få som permabannats. Men det finns en poäng här. Rollspel.nu har blivit mer ängsligt och smalt. Alla känner sig inte hemma längre. Eller tröttnat.MandaWall;n200189 said:Jag troor inte rollspel håller på att dö ut. Det görs ju hur många spel som helst, på alla spårk.
Men rollspel.nu håller nog på att dö, eftersom så fort någon skriver något som är utanför boxen så perma bannas det. Det betyder inte att jag håller med de som bannas, men det är ju läskigt att folk bannas bara för att de inte håller med de "styrande".
/