Nekromanti Har rollspel.nu och rollspel i allmänhet börjat dö av?

Status
Not open for further replies.

Mundo

Myrmidon
Gurgeh;n200269 said:
För 20 år sedan:
För tjugo år sedan... Langtrue motherfucker! LRP! Det var the place att hänga på för att rollspela på svenska.

Khan

Kondottiär
cogitare;n200266 said:
För att svara i ämnet.

Som så många andra tror jag inte att rollspel håller på att dö. Snarare tvärtom.

Jag snackade med en kompis härom veckan och framförde då tesen att vi nu faktiskt är i rollspelets andra guldålder (om 80-talet var den första). Det skapas mängder av nya spel, nätet och crowdfunding har gjort det lättare att nå ut till folk med ditt spel utan att vara en "etablerad" speltillverkare. Jag menar även om du bara har ett dokument på lämplig molntjänst (google drive, dropbox e.dyl.) så kan du bara distribuera länken och vips kan potentiellt tusentals personer ta del av vad du gjort.

Fria ligan och Modiphius (m.fl.) ger ut nya spännande titlar med stora varumärken (Star Trek, Conan för att nämna två). Så branschen känns som om den är på uppgång snarare än något annat.

Cog.
Jag är kluven här - är inte ett krav för att kalla det för en andra guldålder att folk ska spela lika mycket som i den första? Bara att det produceras mängder med bra, högkvalitativa spel betyder ju inte att de spelas. Rollspel är inte ett lika stort folknöje idag som det var på åttiotalet tänker jag...

zonk

muterad
Inte för att jag vill påstå att forumet är exakt lika aktivt som för 10 år sen (jag var inte ens här, och de flesta forum verkar ha klingat av eller dött under tidsperioden), men det känns ofta som folk egentligen svarar med hur de själva ser på forumet. Hur mkt folk än försöker låta bli så blir det bias från hur de själva ser på rollspel, hur de har det i livet just nu, om de gillar ämnena som diskuteras, osv. Ett fåtal livliga trådar om ämnen man gillar skarpt kan nog kännas som ett mer aktivt forum än ett flertal trådar om ämnen man inte bryr sig om, även om antalet inlägg är samma.

Kort sagt kan det ganska snabbt bli en humör-barometer av det hela, och den där känslan av oro eller optimism för rollspelens och rollspel.nus framtid kanske kommer lika mycket inifrån som utifrån.

Samtidigt är det ju fullt begripligt att folk vill se kvalitetsgrejer på forumet ( = sånt de själva gillar och bryr sig om). :wink:

cogitare

Swashbuckler
Khan;n200282 said:
Jag är kluven här - är inte ett krav för att kalla det för en andra guldålder att folk ska spela lika mycket som i den första? Bara att det produceras mängder med bra, högkvalitativa spel betyder ju inte att de spelas. Rollspel är inte ett lika stort folknöje idag som det var på åttiotalet tänker jag...
Alltså, det var ju min högst personliga benämning. Andra får tycka annat.

I vad som ges ut i rollspelsväg så har vi sällan haft den mångfalden att välja bland.

Jag tycker även att rollspel och rollspelande "normaliseras" något från att ha varit en ganska nischad hobby som folk tyckte var ganska märklig så börjar den bli mer "folklig". Mycket genom att det (om än förenklat och lite "snuttifierat") syns i stora produktioner som Big Bang Theory och Stranger Things samt att de som var med om rollspelets första guldålder (typ 80-talet) nu är medelålders typer som (gissar jag) är vanliga sketna svenssons som har rollspel som en av sina hobbies (bredvid golf, whiskyprovning, tennis, innebandy eller whathaveyou) och det är avdramatiserat.

Sen är det, nu kanske mer än då, en mindre och snävare hobby än många andra och inte direkt en publikfriare som man kan samlas kring på samma sätt som många olika sporter är. Men alla hobbies kan ju inte vara stöpta ur samma form tänker jag...

Cog.

Minimoni

Homelander
Jag är 34 och rollspel är fortfarande min stora hobby. Nackdelen med den är att den kräver att andra människor också har tid att spela när jag kan spelleda. Med barn, jobb och andra saker i livet så är rollspel en av de svårare av mina hobbies att få att fungera när jag vill. Dock så löser jag och min spelgrupp det oftast. Jag började spela när jag var 14 så jag har hållit på ett tag, jävlar vad tiden går fort.

RasmusL

Champion
MandaWall;n200189 said:
Och nu när tråden om att separera män och kvinnor på formuet så verkar det extra desperat. Jag är tjej och är inte rädd för killar, de flesta rollspelare jag umgås med är killar och jag vill inte separeras från dem eller andra killar :/
Någon sådan tråd finns inte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
RasmusL;n200323 said:
Någon sådan tråd finns inte.
Jag vill understryka och förtydliga att RasmusL inte har föreslagit att separera män från kvinnor.

Allt tal om det är påhittat, och inte baserat på det han föreslog.

/Magnus

Jocke

Man med skägg
Gurgeh;n200269 said:
För 20 år sedan:
Utbud: Ett fåtal olika spel, de flesta från Neogames.
Tillgänglighet: Efter Kult mest i specialbutiker.
Personligt spelande: Obefintligt.
rollspel.nu: Fanns fortfarande inte.
Jag vill påstå att forumet NÄSTAN fanns för 20 år sen. I alla fall Gardners rollspelsforum kan ha funnits (jag är inte 100% säker men jag vill minnas att det fanns när jag fick internet hemma, som är 95-97 nånstans), samt de irc-kannaler där många av de som hänger här nu för första gången började prata med varandra började också användas nånstans däromkring.

Bolongo

Herr Doktor
osrick;n200345 said:
Tja, rollspel i sig mår ju rätt bra i t ex Storbritannien. 20-35% sales growth senaste året enligt gårdagens artikel
Det är för hela bordsspelssektorn, inklusive figurspel och brädspel.

Anarchclown

Swashbuckler
osrick;n200345 said:
Tja, rollspel i sig mår ju rätt bra i t ex Storbritannien. 20-35% sales growth senaste året enligt gårdagens artikel https://www.theguardian.com/technolo..._b-aplnews_d-3

men där bor det ju också några fler. Tror att befolkningstäthet är en kritisk variabel - det är ju enna glest hos oss

Det kan man tro. Men faktum är att mellan editionerna så är Drakar & Demoner ett av världens 20 mest sålda rollspel. Mindre än Vampire, Dungeons & Dragons och Pathfinder garanterat, men ändå långt över 100.000 ex. Rollspel är mycket stort och utbrett i Sverige, brädspelen växer och att sitta vid ett bord och spela rollspel är inget som unga är ointresserade av. Även rollspel blir lättare och lättare att spela så tröskeln för att börja spela blir mindre och mindre. Skulle gissa mellan Repetikon och Adventurers League att jag har spelledit över 33 personer som är yngre än 20. Men visst, Stockholm har större tillgänglighet på lokaler och äldre spelare just för att det är lite större. Samtidigt känner jag folk från Trollhättan som började i princip helt utan hjälp i tonåren.

cogitare

Swashbuckler
Anarchclown;n200353 said:
Samtidigt känner jag folk från Trollhättan som började i princip helt utan hjälp i tonåren.
Så var det i min (lilla) hemstad. Där läste någon igenom Drakar och Demoner och började SL:a. Sedan köpte jag Mutant 2089, läste den och började SL:a. I början gjorde vi säkert en massa "fel" men vem brydde sig där och då?

Det hela gick väldigt organiskt att man satte igång och lirade med kompisar som man drog med. Nu känns det mer som att det finns en önskan att organisera sig (iaf. när man tittar här på wrnu, kanske inte på mer "lokal" nivå, vad vet jag) med olika spelföreningar och liknande dit nyfikna kan vända sig. Skitbra om man kan få det att funka!

Vi gjorde ett försök att starta en spelförening när jag var yngre men det rann ut i sanden. Hur återväxten är i min gamla hemstad har jag inte en aning om men här nere i Malmö/Lund-regionen känns det som att det finns många som är intresserade av och som spelar (både rollspel och brädspel).

Cog.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Mundo;n200281 said:
För tjugo år sedan... Langtrue motherfucker! LRP! Det var the place att hänga på för att rollspela på svenska.
Och snaaart är våra nya chattar klara och Langtrue kan gå att spela med fler än tio pers inloggade samtidigt utan att krascha <3

Helmgast
Rollspel.nu är såvitt jag vet sjutton år gammalt. Går man tillbaka sjutton år till kommer man till året då Drakar och Demoner gavs ut för första gången, så det är en gammal sida. Och rollspel.nu är också en del av "det gamla internet", som till stor del blivit uppslukat av Facebook de senaste nio åren. Det är inte mycket av mitt internetanvändande som är sig likt som när jag först blev forumaktiv - förutom då rollspel.nu. Att sidan över huvud taget finns kvar och att en stor del av användarna finns kvar (och träffas på Dancon, Gothconpuben och andra sammankomster) är mycket imponerande.

JJoghans

Regelknackare
Finns det ens något vettigt alternativ till forumet på rollspel.nu?
Jag har stannat här eftersom jag inte ramlat på något annat forum som har samma aktivitet och såväl bredd som djup.

Misstänker som många andra att folk dras till andra former av sociala medier, t.ex. Facebook. Det är trist, för FB känns som en riktigt kass diskussionsplattform.

.113

Swashbuckler
Mycket snack om fb, är det verkligen så? Själv gav jag upp det för ganska länge sen och har väl upplevt att många Andra gjort det med, iofs aldrig ens diskuterat rollspel där så det kan väl hända ;)

Sen går väl även forum upp och ner och jag vill bara upprepa att det faktiskt INTE är så att det förekommer varken överväldigande mängder negativa poster (det här väl ändå bevisats ett flertal gånger att det kanske känns så men det är inte så.) och jag tror nog de flesta är överens om att det inte heller t.ex. Magnus är en särskilt elak bad guy som styr här, inte dante heller eller ens någon I moderator kåren (där kanske åsikter kan skilja dock).

Själv tycker jag det varit lite lugnt ett tag men nu har det ju poppat upp flera intressanta trådar så döende tycker jag verkligen är överdrivet. Med tanke på vem som startade tråden misstänker jag ett försök till trollande.

Cissi

Up to no good.
Jag tror att det finns ett behov av att träffa andra som spelar och att vi är viktiga för varandra för att vi trots allt är en sån liten hobby. Jag var på Gothonpub för första gången i år och det var mycket välarrat. Det ska ni ha heder för!

Vidare tror jag inte heller att FB är en bra plattform om man vill gotta ned sig i vad man vill diskutera. Och så finns det för många störningsmoment. Jag är glad att ni hänger här och ännu gladare är jag när ni är glada och när forumet är trevligt. All kärlek till er som ser till att det förblir så!

Arfert

Facit
Jag tror att svenska rollspel, som det ser ut nu med crowdfundade glassiga produkter kanske håller i sig några år till. Tre år kanske. Vi har nått toppen. Men sen är det slut för den här gången. När nostalgi-generationen har fått annat för sig. Sen kanske de kommer tillbaka om en 15-20 år igen.

Produktlivscykelkurvan ni vet.

(Men hoppas jag har fel.)

Arfert

Facit
MandaWall;n200189 said:
Jag troor inte rollspel håller på att dö ut. Det görs ju hur många spel som helst, på alla spårk.

Men rollspel.nu håller nog på att dö, eftersom så fort någon skriver något som är utanför boxen så perma bannas det. Det betyder inte att jag håller med de som bannas, men det är ju läskigt att folk bannas bara för att de inte håller med de "styrande".
/
Kanske överdrivet (citatet ovan). Det är ytterst få som permabannats. Men det finns en poäng här. Rollspel.nu har blivit mer ängsligt och smalt. Alla känner sig inte hemma längre. Eller tröttnat.

Status
Not open for further replies.