Nekromanti Har rollspel.nu och rollspel i allmänhet börjat dö av?

Status
Not open for further replies.

luddwig

Lawful evil
kjelle;n199750 said:
Men hur är det med D&D, varför är det så tyst om det spelet? Visst, det var ett tag sedan det kom ut. Kanske den kritiska massan som behövs för att upprätthålla en diskussion på ett forum inte är så kritisk längre och spelarna istället dragit till engelskspråkiga forum där det finns ett riktigt underlag.

D&D5 var ju tillbaka till rötterna-spelet och kom lagom till när old school-grejen var som hetast. Har Old school svalnat något kanske? Men det känns som att det inte finns någon "grej" längre. Det borde vara dags för någon sorts "det nya sättet att spela". Vad är det som är populärt nu egentligen? Är det bara nostalgispel som trycks om (Kult, Eon, m.m) eller finns det någon annan trend som jag missat?
Jag tror att du har rätt i att OSR har svalnat något. Marknaden för OSR verkar också ganska mättad även om fenomenet fortfarande är stort. Sedan känner åtminstone jag inget OSR-folk som spelar DnD5. Det må ha gått tillbaka till rötterna i viss mån, men inte tillräckligt mycket för att riktigt bli en del av rörelsen. I övrigt tycker jag att det verkar som att nostalgin nu har fokuserats till 80-talet med tanke på DoD retro, boken om Äventyrsspel samt den kommande konstboken och eventuellt även spelet byggt kring Nisse Gullikssons bilder.

kjelle

Veteran
Zire;n199755 said:
Men hur mycket liv har det egentligen varit om DnD på wrnu? Nu har jag ju inte hängt på just DnD forumet här (och som jag var tvungen att kolla upp om det fortfarande finns kvar), men på de andra forumen nämns det i förhållande till andra rollspel väldigt sällan. Jag antar att det officiella forumet hos tillverkaren är enormt mycket mer intressant för DnD spelare att diskutera spelet i än det här forumet någonsin kan drömma om (om det inte byter språk då). Har DnD verkligen varit betydande någon gång på wrnu, eller representativt för det svenska rollspelandet i stort?

Ja, på 3ed-tiden så var det väldigt stort på wrnu vill jag minnas. Spelet väckte liksom liv i hela hobbyn på sätt och vis. 4ed var mer kontroversiellt, så då handlade diskussionerna mer om det var ett rollspel eller ett brädspel, och liknande. Femman pratades det om som en tillbakagång till mer old school innan det släpptes och sen diskuterades väl en del när det var nytt, men inte i närheten av lika mycket som de tidigare.

kjelle

Veteran
luddwig;n199763 said:
Jag tror att du har rätt i att OSR har svalnat något. Marknaden för OSR verkar också ganska mättad även om fenomenet fortfarande är stort. Sedan känner åtminstone jag inget OSR-folk som spelar DnD5. Det må ha gått tillbaka till rötterna i viss mån, men inte tillräckligt mycket för att riktigt bli en del av rörelsen. I övrigt tycker jag att det verkar som att nostalgin nu har fokuserats till 80-talet med tanke på DoD retro, boken om Äventyrsspel samt den kommande konstboken och eventuellt även spelet byggt kring Nisse Gullikssons bilder.

Jo, jag tycker också det verkar så. Men Nostalgitrenden känns mer som en samlartrend än en spelartrend.

När jag tänker efter så tror jag det som jag känner verkligen saknas är diskussioner om spelmöten och äventyr. En gång i tiden skrev folk om hur deras nästa kampanj skulle vara, och ofta någon extra kreativ idé eller twist som var intressant och inspirerande. Eller något intressant som hände under ett spelmöte. Ofta kändes det som om det nästan blev en tävlan om att vara mest kreativ och annorlunda. Rising sysslade mycket med det där har jag för mig.

Det förekom lite sånt när OSR var som hetast här tror jag. Oftast grejer om vilka murder hobos karaktärerna var eller hur snöpligt de dog. Kanske inte så där superinspirerande och kreativt, men det var något i alla fall. Sådana diskussioner förekommer på tillverkarnas forum när spelen är nya dock. Troligen mest för att man där har en gemensam upplevelse att prata om.

Kanske har vi stelnat som människor. Nya upplevelser är inte lika mind blowing, särskilt inte om man spelat rollspel rätt intensivt i perioder. Man har hittat sin stil och håller sig till den utan några inspirerade och kreativa utsvävningar. Rollspelens slentrianmässiga missionärsställning. Trevligt, men inte mycket att snacka om.

RasmusL

Champion
kjelle;n199774 said:
Jo, jag tycker också det verkar så. Men Nostalgitrenden känns mer som en samlartrend än en spelartrend.

När jag tänker efter så tror jag det som jag känner verkligen saknas är diskussioner om spelmöten och äventyr. En gång i tiden skrev folk om hur deras nästa kampanj skulle vara, och ofta någon extra kreativ idé eller twist som var intressant och inspirerande. Eller något intressant som hände under ett spelmöte. Ofta kändes det som om det nästan blev en tävlan om att vara mest kreativ och annorlunda. Rising sysslade mycket med det där har jag för mig.

Det förekom lite sånt när OSR var som hetast här tror jag. Oftast grejer om vilka murder hobos karaktärerna var eller hur snöpligt de dog. Kanske inte så där superinspirerande och kreativt, men det var något i alla fall. Sådana diskussioner förekommer på tillverkarnas forum när spelen är nya dock. Troligen mest för att man där har en gemensam upplevelse att prata om.

Kanske har vi stelnat som människor. Nya upplevelser är inte lika mind blowing, särskilt inte om man spelat rollspel rätt intensivt i perioder. Man har hittat sin stil och håller sig till den utan några inspirerade och kreativa utsvävningar. Rollspelens slentrianmässiga missionärsställning. Trevligt, men inte mycket att snacka om.

Jag tycker nog tvärt om, personligen :) Mina spelupplevelser nuförtiden är så fantastiskt mycket bättre än för fem år sedan och att jämföra längre bakåt än så känns nästan parodiskt. Att få ner en idé i text när jag ändå inte upplever några större problem och att göra det detaljerat nog för att posta på forumet kan kännas lite träligt. Yttermera vet jag ju precis hur få och, påfallande ofta, exakt vilka användare som kommer svara :)

Kanske är problemet att vi får ut bra spelupplevelser med så pass bra och pålitlig frekvens att det inte är värt att göra sig omaket att fråga om hjälp?

Bifur

Veteran
kjelle;n199774 said:
Bra poäng. Även om hobbyn har en tillväxt sker den inte i samma takt som den existerande gruppen utövare blir äldre. Effekten blir än mer tydlig eftersom det finns en stor puckel av spelare födda på 1970-talet men få som är födda före 1960.

Detta i kombination med en forum-fatigue i allmänhet hos folk kan nog också vara starkt bidragande. Jag gissar att det finns personer här inne med bättre koll på detta men det skulle inte förvåna mig om den generella trenden är att mängden aktivitet i olika forum och sociala medier ökar totalt men att den splittrats upp i fler och fler plattformar/forum/etc? rollspel.nu kanske inte har någon direkt konkurrent på sitt specifika område men konkurrerar inte desto mindre om folks "forum-tid" i allmänhet. Jag kan bara tala för mig själv men mitt intresse för online-interaktion i allmänhet har dalat mycket kraftigt de senaste 10 åren.

Sedan hjälper nog inte de ideologiska diskussionerna som ibland uppstår. Även om de kan skapa engagemang gissar jag att de "skrämmer bort" en större andel i meningen att de blir mindre aktiva deltagare. Fast det är nog ändå en effekt på marginalen.

kjelle

Veteran
RasmusL;n199788 said:
Jag tycker nog tvärt om, personligen :) Mina spelupplevelser nuförtiden är så fantastiskt mycket bättre än för fem år sedan och att jämföra längre bakåt än så känns nästan parodiskt. Att få ner en idé i text när jag ändå inte upplever några större problem och att göra det detaljerat nog för att posta på forumet kan kännas lite träligt. Yttermera vet jag ju precis hur få och, påfallande ofta, exakt vilka användare som kommer svara :)

Kanske är problemet att vi får ut bra spelupplevelser med så pass bra och pålitlig frekvens att det inte är värt att göra sig omaket att fråga om hjälp?

Det jag tänker på handlar inte så mycket om att få hjälp, snarare om att visa upp något man gjort. "kolla vilken ball idé jag kom på". Det är den sortens inspirerade kampanjeidéer/spelmöten som folk inte skriver om längre. Och det har saknats länge.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Intressant tråd. Härligt!

Mycket intressanta och vettiga saker har sagts. Till viss del tror jag att det förr var så att det lättare blev fokuserat till en plats och därmed syntes tydligare. Jag minns tiden då Target Games hade sitt eget Drakar och Demoner-forum till exempel. Fanns en faslig aktivitet där och det syntes tydligt. Idag är det inte samma miljö, utan vi talar på många fler ställen. Twitter, Facebook och Google+ - och då syns det mycket mindre.

Däremot kan jag säga att jag håller med om att det är synd. Jag gillade den centraliserade gemenskapen som fanns här. :)

krank;n199651 said:
Det finns nya användare, men de verkar inte vara så många. Men varför de som ändå kommer inte skapar fler trådar av det slaget... vet jag inte.
Under en tid i forums historia så kom det faktiskt sådana trådar. De möttes dock med svar som "Äh, det har vi redan diskuterat" och "Använd sökfunktionen så hittar du en tråd". Det var ofta sagt i vänlighet, men för den nye så lär det inte direkt uppmuntra att fortsätta posta sådana. Huruvida sådana poster dog ut pga, det här eller annat vet jag inte. Kanske lite av båda.

RasmusL

Champion
kjelle;n199793 said:
Det jag tänker på handlar inte så mycket om att få hjälp, snarare om att visa upp något man gjort. "kolla vilken ball idé jag kom på". Det är den sortens inspirerade kampanjeidéer/spelmöten som folk inte skriver om längre. Och det har saknats länge.
Ja, jag tänker att det mycket är en nybörjargrej!

Bifur

Veteran
RasmusL;n199788 said:
Precis. Och det är nog för många en slags mognadsprocess - upplevelserna blir bättre men vi blir också mer vana vid de erfarenheterna och vårt behov av att dela med oss av dem minskar samtidigt, som du säger.

w176

Förlorad dotter
Nja. Alltså Rollspel.nu har varit så djävla toxic sista åren, speciellt om man r kvinna som tycker kvinnor borde få ha utrymme ha åsikter i hobbyn, att även vi som gillar forumet har flytt till andra diskussionsplattformar.

kjelle

Veteran
RasmusL;n199800 said:
Ja, jag tänker att det mycket är en nybörjargrej!

Jag tyckte det var intressanta diskussioner. Vi borde kanske bli nybörjare igen så vi kan skriva om nya balla idéer. Men jag tror Robert Jonsson var inne på nåt intressant här:

Under en tid i forums historia så kom det faktiskt sådana trådar. De möttes dock med svar som "Äh, det har vi redan diskuterat" och "Använd sökfunktionen så hittar du en tråd". Det var ofta sagt i vänlighet, men för den nye så lär det inte direkt uppmuntra att fortsätta posta sådana. Huruvida sådana poster dog ut pga, det här eller annat vet jag inte. Kanske lite av båda.
Forumiterna som grupp har utvecklats i ungefär samma takt eftersom det rör sig om en begränsad generation som började med rollspel vid rätt tillfälle. Nya tillkommer, men de droppar in lite då och då och har inte tillräckligt många som delar deras upplevelser. När de startar trådar om "den där balla idén" så var responsen begränsad från de gamla rävarna så det blev liksom inget mer med det. Kanske är det här något som hör till forum, att de tillhör en generation och utvecklas med dem. Kanske de nya rollspelarna behöver sitt eget forum, eller vilket format de nu föredrar, för att kunna ha sin egen utveckling. Synd då bara att de är så få. Kanske blir det annat när rollspelarnas barn växer upp om de blir tillräckligt många som väljer hobbyn.

Tsianphiel

Swordsman
w176;n199840 said:
Nja. Alltså Rollspel.nu har varit så djävla toxic sista åren, speciellt om man r kvinna som tycker kvinnor borde få ha utrymme ha åsikter i hobbyn, att även vi som gillar forumet har flytt till andra diskussionsplattformar.
Word, som de sade när det fortfarande var hippt. själv pratar jag mest för mig själv istället för med andra, men ändå.

Björn den gode

Swashbuckler
kjelle;n199750 said:
Däremot har jag svårt att se hur andra sociala medier kan stjäla så mycket användare från ett forum. Ett forum är ju helt överlägset om man vill ha djupare diskussioner än att bara lägga upp bilder på sina nya tärningar. Facebook och liknande känns inte alls som gjort för längre inlägg, och svaren man får är bara kompisgruppens, medan ett forum har i teorin betydligt många fler som kan svara på regelfrågor. Visst, en del mer sociala delar kan det säkert stjäla, men inte mer.
Svårt att förstå eller inte så tror jag det är ett faktum. För 10 år sedan fanns det två olika stora lajvforum syskonskapet och g-punkt, båda var mycket aktiva och hade lite olika inriktning. Idag hänger inga lajvare på forum längre utan de samlas istället i olika facebook-grupper som 'Vi som lajvar' och "Larp Best Friends Forever". För 5 år sedan hade fortfarande varje större lajv sitt eget forum där planering och sådant sköttes, idag finns det knappt något sådant istället skapas en facebookgrupp för det.

Fördelen är dessutom rätt tydlig tycker jag, om du kan ha allt på samma ställe så finns det bara ett ställe att kolla på, det går jättesmidigt att börja chatta om du hittar någon du vill prata mer med, du kan få notifikationer i telefonen när någon svarar, osv osv.

Sen håller jag ju med om att det är skräp, särskilt att det är i princip omöjligt att söka i och försökte länge stå emot fb, men till slut gick det inte längre.

Det här gäller förövrigt även Sveriges Bridgeförbunds forum som är ruskigt mycket mindre aktivt idag än tidigare, veteranbilsforum.se som helt verkar ha lagt ner, och folkmusikerna som inte heller har ett forum längre utan en fb-grupp.

Så om något tycker jag det är imponerande att vi är så många som fortfarande hänger här. Det betyder ju inte att vi inte behöver jobba med problemen som till exempel det som w176 och Tsiphaniel tar upp.

Förhoppningsvis kan även scenariobiblioteket när det kommer upp bli något som drar till wrnu och dessutom ger oss något konkret att diskutera (scenarion dvs).

RasmusL

Champion
w176;n199840 said:

Får jag fråga en sak om detta?

Blir vi (män/svin) sämre och sämre över tid eller är det en konstant men dålig nivå som tråkar folk tills de inte vill vara kvar?

Sapient

Swashbuckler
kjelle;n199750 said:
Testade google trend. Vet inte hur mycket den säger egentligen, men fallet verkar inte ha skett de senaste åren:

https://www.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=rollspel

Finns antagligen många förklaringar till varför det ser ut så där dock.
Bra drag! Att få lite riktiga data är alltid bra för diskussionen.

Dock tror jag det finns en väsentlig "felkälla" som bidrar till kurvans till synes dramatiska nedåtlutning. Det är den saken som listas som den femte mest använda söktermen - "fn rollspel".

Det där är en skolaktivitet, som hade en tydlig boom ca 2000-2005. (Jag råkar veta det, eftersom vi använde något liknande inom Humanisternas "konfirmationsläger", som jag ansvarade för under delar av den perioden - och bla tog fram en pedagogisk grund till, så jag sökta rätt mycket material just då...)

Bla tog Sverok upp det - 2002? tror jag - och marknadsförde mot skolor för att få nyttan av att marknadsföra rollspel i skolan, på skoltid.

Men vartefter har väl intresset även där minskat - det finns ett stort antal pedagoger som arbetar med det och ett icke föraktligt antal skolor som kör detta årligen, i stora temadagar. Men jag tror spridningen har minskat avsevärt. Eller kanske iaf ändrat karaktär - FN förbundet har färdiga paket om FN rollspel på sin hemsida tex. Det kanske helt enkelt är så att det gör att färre behöver googla det?

Tittar vi på söktermsfrekvensen på den termen specifikt, så ser den rätt lustig ut:

https://www.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=fn rollspel

Den peakar väldeliga i just början av 2004. Under flera år därefter söks det inte alls under senvår/sommar, men däremot på höstarna. Och det är fortfarande då, när FN-dagen närmar sig, som det finns tydliga spikar i sökfrekvensen. Gissa varför? :)

Om vi "zoomar ut" och kikar på hur det ser ut med motsvarande trend för "rpg", med data worldwide så sluttar kurvan också väldigt tydligt nedåt,och ser ut att ha minskat med så där tre fjärdedelar över lite drygt tio år:

Men låt oss titta på en annan uppställning. Jag sökte på "rollspel", worldwide, för tre olika jämförelseår: 2005 (gult), 2010 (blått) och 2016 (rött):

Det tycks då som den stora minskningen skedde mellan 2005 och 2010. Skillnaden mellan 2010 och 2016 är ju marginell - den finns, men är avsevärt mindre.

Jag tror att vad vi ser kanske framför allt är att sökmönstren har förändrats över tiden. Både på 2010 och 2016 fanns fler "relaterade söktermer" i form av namn på specifika rollspel. (Särskilt Kult och Coriolis.)

Jag har för dålig koll överlag, men jag skulle misstänka att det rent generellt är så att vi lärt oss bli mer specifika för att få resultat från Google. I mellanperioden har funnits en himla massa utveckling av sajter som vill locka trafik mm på att låtsas ha en massa info, mixtrande med sökordsoptimering mm.

Jag vet jag iaf lärt mig söka med fler ord eller med hela fraser, för att den gamla metodiken som funkade hyfsat på AltaVista och i början av Google-eran, med två rätt orelaterade sökord idag ger mycket sämre träffar.

Så det är svårt att dra slutsatsen att detta egentligen säger att intresset minskat. Bara att sökmönstret ändrats - vilket kanske beror på på minskat intresse, men inte helt säkert.

Attachments

Ymir

Liten kantbaron
Jag träffade en författarinna häromveckan som gett ut en ungdomsbok, och senare fått den filmatiserad. Dess inledande upplaga före filmatiseringen var 4000 ex, och då är ungdomsböcker ett av de mer lukrativa områdena i svensk bokutgivning. Jämför det med Eons och DoDs ~1000-1400 ex så kan man fråga sig om rollspel egentligen säljer så där hemskt dåligt.

Tsianphiel

Swordsman
RasmusL;n199874 said:
Får jag fråga en sak om detta?

Blir vi (män/svin) sämre och sämre över tid eller är det en konstant men dålig nivå som tråkar folk tills de inte vill vara kvar?
Ett ärligt svar följer nedan. Ni som inte gillar "politiska diskussioner" kan ju hoppa det. Och eftersom det är ett lätt derailande av tråden så föreslår jag att fortsatta diskussioner tas via PM med mig om man så önskar.

För mig - och i det här fallet kan jag bara tala för mig själv - så handlar det om att ha varit en del av en hobby som under i runda slängar 30 år visat på olika sätt att jag inte är önskvärd. Lägg till det att det sällan lyssnas på oss med erfarenheten av att vara utestängda när vi här på forumet diskuterar varför kvinnor känner sit utestängda, samt att det är svårt att diskutera jämställdhet och mångfald på wrnu utan att det tar hus i helvete.

Lägg till det att jag personligen blivit kallad - av forumiter på gamla forumet - löjlig, okunnig, rabiat, feminazi och min favorit - feministisk pansarnäve - utan att det åtminstone på det gamla forumet reagerades överhuvudtaget på de angreppen. Faktum är att när jag lyfte det så blev jag tillsagd att inte vara så känslig. Det blir långsamt bättre, men det är fortfarande inte direkt så att jag känner mig som en fullvärdig medlem vare sig på forumet eller inom hobbyn i stort. Och det här bemötandet händer inte bara här utan överallt där jag deltar när det handlar om spelkulturen. Och eftersom jag jobbar professionellt med spel och har det som hobby så träffar jag på de här attityderna hela tiden, inte bara när jag vill slappna av och ha det roligt utan på arbetstid också. Det sliter som fasen på mig. Finns det då bättre ställen att hänga på, platser där jag inte känner mig lika utsatt, ja då hänger jag hellre där.

luddwig

Lawful evil
kjelle;n199849 said:
Jag tyckte det var intressanta diskussioner.
Du får försöka dra igång några sådana diskussioner nu och se vad som händer. Om du inte har några nya idéer så kasta fram en gammal med en ansats till något nytt. Typ: "Det här sjukt häftiga hände när vi spelade DoD Expert en gång. Hur kan jag använd det i ett nytt äventyr till Svärd och Svartkonst?"

Mundo

Myrmidon
Tsianphiel;n199884 said:
feministisk pansarnäve
Förlåt för minor derailing men... Det där är ju bara en asfet titel.

Den borde du ha istället för "Minion".

zonk

muterad
Magnus Seter;n199761 said:
Det intressanta är att Kickstarters "avslöjat" upplagesiffrorna som varit de facto i många, många år. Det är först nu som det blir så svart på vitt.

/Magnus
Hade varit jäkligt intressant att höra hur stora upplagorna var när DoD Expert etc var som störst, om nu nån sitter inne med nuffror och vill dela med sig. Såldes det 10 000 ex? 100 000? 1 000 000?

Status
Not open for further replies.