@Ram Jag tror nog att vi idag snarare får räkna undantagen som
inte är sprungna ur, eller åtminstone influerade av, någon form av mer eller mindre uttalad teori.
Vi har redan nämnt År noll-motorn samt alla spel som baseras på den, inkl Aliens och T2000.
Vi har Apocalypse World, inkl samtliga hacks och efterföljare som Kult (och återigen År Noll-motorn)
Vi har hela Forgerörelsen där spel som Sorcerer, Solar System mfl influerat en stor mängd spel. Man kan se små korn av det i WFRP4, Eon IV, Western IV (och andra spel som inte är v4)
Vi har OSR-rörelsen, som trots att de hävdar att det inte bygger på en teoribildning ändock har flera tongivande manifest odyl. Detta har påverkat spel som D&D5.
Jag tror att spel som idag är helt isolerade från de senaste 20 årens spelteorier är rätt få. Jag skulle säga att de utan några större undantag har skapats av isolerade spelgäng som skapat spel som bygger på deras favoritspel aka Fantasy Heartbreakers (även det en teori alltså
)
Ps. Vårt egna Kopparhavets hjältar är naturligtvis också influerat av detta. Men visst, om man enbart räknar renläriga/ortodoxa spel så blir de färre. Men det känns onödigt.