Max Raven;n126692 said:
Har spelare och spelledare motsatta designmål för rollspel?
Ja!
Eller rättare sagt: ibland.
Den individuella smaken är ju väldigt varierad, men jag har exempelvis väldigt olika smak, eller kanske snarare tolerans, beroende på om jag är spelare eller spelledare. Jag gillar ju egentligen lite mer regeltunga rollspel som Warhammer och 40K, men som spelledare har jag mycket nog att hålla i huvudet utan att dessutom behöva hålla en jäkla massa regler som varierar beroende på situation och vad man vill göra. Som spelare har jag dock inte så mycket mer att hålla koll på än just reglerna, och därför funkar detta mycket bättre.
Som SL vill jag gärna ha rätt begränsade val för spelarna så att jag har lätt att få ett grepp om alla regelmässiga nyanser av deras rollperson, som spelare vill jag ju ha massor av val så att jag kan bygga min rollperson precis som jag vill ha den.
Detta påverkas så klart också massvis på hur van jag är vid systemet. Warhammer går exempelvis alldeles utmärkt för mig att spelleda i eftersom jag har spelat det väldigt mycket och känner att jag har väldigt bra koll på reglerna utan att behöva läsa på. För ett nytt rollspel hade däremot 40Ks regelmängd varit väldigt avtändande om jag skulle vara spelledare.
Jag känner också att jag inte har några problem med spel som symbaroum som spelare, som spelledare tycker jag däremot att det är fruktansvärt tråkigt eftersom jag gillar att slå tärningar. Jag förstår tanken med tanke på att jag nyss skrev om att behöva ha för mycket i huvudet, men jag skulle säga att det är inte själva tärningsrullandet som ställer till det för mig där.
Som spelare är jag också okej med om olika typer av rollpersoner har väldigt olika regler kopplade till sig. Då läser jag in mig på det som handlar om min rollperson och behöver inte bry mig om resten föränn det är dags att byta RP. Som SL måste jag istället ha koll på allt (om man inte har sån tur att ha en spelgrupp som är i princip självgående på sånt här. Jag har haft väldigt få sånna spelgrupper) och hatar därför för mycket variation.