Skit. Så länge höll det.Ulfgeir said:Vad jag menar är att fluff-texten säger att exempelvis Vampire är ett skräckspel. Jag menar att det är svårt att få det till skräck (inte omöjligt, men svårt) när du är toppen av näringskedjan. Vidare så lägger fluffet fokus på intrigerande. Regelsystemet dock läger vad jag ser ENBART fokus på strid.
Dvs samma problem som exempelvis D&D har där magi är allestädes närvarande. Det är liksom ingen som tänker på hur magi eller olika sorters förmågor som folk har påverkar världen.
Indeed, de är olika starka och bra på olika saker och tycker ofta illa om varandra. So? Det betyder möjligen att du inte kan ha några crossovers såtillvida att rollpersonerna är typ en varulv, en magiker och en vampyr - men det låter å andra sidan som en oerhört töntig kampanj. Däremot funkar det ypperligt att stoppa in dem som fiender eller oväntade allierade etc i varandras kampanjer. Och eftersom väldigt lite handlar om strid i Vampire (man kan som sagt inte bara kolla på regelmekaniken för att se "vad spelet handlar om") så spelar det inte så stor roll att personen är snormycket mäktigare än vad du är eller tvärtom - det går fortfarande utmärkt att blanda.Ulfgeir said:Dels har du ett problem med stereotypiseringen av olika typer av
varelser, där alla tycks ha ett "Kill-on-sight" mentalitet mot alla som
inte är som deras egna arketyp, dels har du problemet att vissa
varelsers krafter är så übertuffa att har du den lägsta nivån så kommer
du gå rakt igenom alla fiender (såvida de nu inte har en förmåga som
explicit motverkar det), medans andra så även om du har den högsta nivån
så kan du knappt göra någonting alls.
Å andra sidan haussas inte tonårskillarnas hype för saker upp till samma nivå som tjejernas, och får därför inte heller samma tillfälliga status (med medföljande backlash) eftersom deras saker aldrig blir innegrejen.Liksom tonårskillar får har hyper för nördiga grejer, robotar, zombies, ailien filmerna eller vad de nu hypas om bland pojkar men de får aldrig den kulturella bachlash och möts inte av lika mycket hån som när det blir ett kvinnlig hype av något slag.
Bah. "Killars grejer" är ständigt haussade precis överallt och hela tiden. Det är det som är normen, liksom.Ulfgeir said:Å andra sidan haussas inte tonårskillarnas hype för saker upp till samma nivå som tjejernas, och får därför inte heller samma tillfälliga status (med medföljande backlash) eftersom deras saker aldrig blir innegrejen.
Kanske visar det här bara att jag är helt off- men vad är det som säger att vampyrer har sjunkit i status? I min lilla värld så har jag plötsligt vågat säga till folk på tex jobbet att jag gillar vampyrer och det är helt ok. Till skillnad från för tio år sedan. Jag upplever det motsatta- det är skit-inne med vampyrer och zombies och jättemycket mer rumsrent än tidigare.w176 said:Vampire har jag inte tidigare upplevt haft något problem med status, men att det varit ett sånt att spel det funnits en polarisering kring. Att det fanns Vampire-spelare som älskar det (har någon varit på aktionen på gothcon märker man det) och såna som vägrade röra vid det, och säkert en stor grupp däremellan.
Däremot kam man ju verkligen säga att vampyrer blivit kulturell lågstatus efter att tonårstjejer tjejer haft en hype kring det.
Liksom tonårskillar får har hyper för nördiga grejer, robotar, zombies, ailien filmerna eller vad de nu hypas om bland pojkar men de får aldrig den kulturella bachlash och möts inte av lika mycket hån som när det blir ett kvinnlig hype av något slag.
Oavsett om det är Birget Jones eller Vampyrer.
Kort och gott, att skippa långa magilistor, vapenlistor, svåra stridsregler och dylika och istället kasta in noveller som vem som helst kan läsa och ta till sig är väl inte att försöka vara märkvärdig - snarare att försöka göra det märkvärdiga mindre märkvärdigt? ... Visst, allt är relativt och man kan se det som märkvärdigt att försöka att inte vara lika märkvärdig som alla andra. Fast om vi ska gå på det spåret så kommer vi nog "gå tillbaka till gå" bara.De försökte helt enkelt göra en större och mer märkvärdig grej av rollspel.
Grejen är att vi lever i ett teknik- och mekanikpositivt samhälle. I en tråd om status på ett lite mer teoretiskt plan så kan det vara värt att tänka på att regler och system har en mer konkret karaktär och mer liknar det som de flesta större lärosäten i hemlighet (?) vill att folk ska hålla på med (»hårda ämnen«).solvebring said:White Wolf har med sin spelform och storytellersystem tagit ett steg i riktingen att softa den där tunga regelnördkänslan från rollspelen. Det är min uppfattning i alla fall.
Långa magilistor känns lustigt nog som precis vad jag förknippar med grundböcker till World of Darkness-spel: långa listor som förklarar förmågorna nivå för nivå.solvemann said:Kort och gott, att skippa långa magilistor, vapenlistor, svåra stridsregler och dylika och istället kasta in noveller som vem som helst kan läsa och ta till sig är väl inte att försöka vara märkvärdig - snarare att försöka göra det märkvärdiga mindre märkvärdigt?
Ja. Ja för fan.w176 said:Jag vill nog mena på att kvinnliga hypes får en starkare och mer nedsättande mottrend än kvinnliga.
Ta till exempel chihuahua hundar, Spice girls, manliga sångare med mestadels kvnnlig publik, kvinnliga livstilsbloggare, kvinnliga modebloggare, osv osv.
Jag jobbar med det som ges mig. Det är, tycks det mig, exakt utifrån det perspektivet Gurgeh kritiserar Storytellersystemet. Det jag säger är enormt grundläggande, och jag förväntar mig inte att det ska ses som något annat än det.Rising said:Ja, självklart vore det så. Men det är det väl ingen som har sagt?
Du kommer förresten inte att vinna något Pulitzerpris för betraktelsen att det inte råder någon korrelation mellan vad som är trendigt och vad som har hög kvalitet.
Jag hävdar fortfarande att rollspelet Vampire inte är tjejigt - men jag tror äntligen att vi hittat skillnaden mellan manligt och kvinnligt när det gäller vampyrer.Arfert said:Dito. jag vill att vampyrer ska vara läskiga, genom-onda och lukta ruttet. Och gärna fula också.Gurgeh said:Just den här biten med moderna vampyrtolkningar har jag så svårt att ta på allvar...super-emos.. är inte det all vampyrfiction gått ut på sen Anne Rice? När vampyrerna slutade vara blodsugande onda levande lik?
"Jag är odödlig, har superkrafter och ser ut som Brad Pitt. Åååååh, vad jag lider!"
/tobias
Är inte heller förvånad, däremot tycker jag att det känns fel. Förövrigt är inte nyskapande och pretto samma sak. Inte för att du vill påstå det men det tycks finnas sådana undertoner hos dig och hjk tror jag mig misstänka(?).Fokus på story, intriger, kanske till och med upplevesen, och en medveten och stark satsning på stilistik... avgjort artsy i jämförelse. Jag blir inte alls förvånand över att ordet »pretto« kommer fram.
Okej, ja allting är ju relativt. Däremot tycker jag att Merits och Flaws och dylika är rätt så "små" och enkelt författade listor jämfört med magikapitlet i de flesta andra kända fictionspelen där magi och dylika förekommer.Långa magilistor känns lustigt nog som precis vad jag förknippar med grundböcker till World of Darkness-spel: långa listor som förklarar förmågorna nivå för nivå.
De är inte direkt bantade, nej - inte i text mätt - men i sin koncisa prakt är de bantade. Plus att de faktiska stridsreglerna ändå ärligen inte täcker så väldans många sidor. I Vampire (andra utgåvan av tM)ingår "Combat rules" i kapitlet "Systems and Drama" i vilket de upptar en mycket liten del, typ en femtedel eller nåt sådant. Resten handlar om gifter, förbannelser, vampyrer kontra människor etc.Stridsreglerna jag minns var heller inte så särskilt bantade som de gärna framställs, men samexisterade snällt med novellerna.
Som sagt …wilper said:Jag tror att Åsas genusglasögon behöver lägre styrka, hon ser problem som inte finns.
Ord.Måns said:Vi skriver bara spel för vita män. Ett litet tag skrev vi spel för kvinnor och män (främst fortfarande vita visserligen), men vi slutade med det. Varför? Ja inte fan för att Storyteller är dåligt (det är det visserligen tycker jag). Som sagt, Åsa vet vad hon pratar om. Hon är är tjej i en manlig hobby.