Nekromanti Harpyor!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Misslyckas med att städa grottan som du vill göra till din bas, och det är 1/6 att det dyker upp en flock harpyor!

Lämna ditt fäste obevakat i en vecka och det är 1/6 att det flyttar in en flock harpyor som stjäl allt som är blankt, äter upp all mat och måste drivas ut med våld.

Efter utdrivandet måste man städa igen. Om man misslyckas med städaslaget är det som vanligt 1/6 att det dyker upp en flock harpyor!

Harpyan är det bästa monstret! De attraheras av ostädade rum.

Ja, jag läser Ärans Väg-rollspelet.

Någon mer som börjat kika i PDF:erna?

wilper

Oj. Skrev fel! "Svärdets sång" heter det nu. Det andra namnet var bara pitchen som Fria Ligan hade på sin Kickstarter.

luddwig

Lawful evil
wilper;n291448 said:
"Svärdets sång"
Jag bara måste uttrycka mitt missnöje över det slutgiltiga namnvalet. Förhoppningsvis är det ett jättebra spel för jag har kastat pengar på projektet, men jag får dåliga vibbar av Svärdets sång.

wilper

Har ni stött på några harpyor?

Om jag förstår harpyereglerna rätt så slåss de tills de har tappat hälften av sin styrka, då flyr de och vilar upp sig innan de anfaller på nytt.

Att faktiskt utrota harpyor från en plats verkar vara en riktig utmaning.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Japp, en hel bunt. De flydde förvisso inte, men det kan ha att göra med att de fått för sig att en av oss var en barnamördare (det var ett misslyckt försök att bluffa dem).

De var en tuff fight! Men vi lyckades rätt bra med att distrahera en del av dem med shiny stuff och fick dem att fokusera på barnamördaren (som la all enegi på att ducka för attackerna).

Mitt i alltihopa började de baksa på oss. Det var rätt vidrigt och brött två av oss på en gång.

Bifur

Veteran
wilper;n291419 said:
.
Någon mer som börjat kika i PDF:erna?
Nej, bara skummat igenom dem. Håller på det tills böckerna kommer. Hoppas lite att det ska bli min ena grupps nästa spel, men med tanke på att jag borde dra ner lite på mitt SLande av diverse tidsskäl kanske det är mindre troligt :-(.

Khan

Kondottiär
Magnus Seter;n291460 said:
Gillar Svärdets sång som namn. Fast Ärans väg hade funkat det också.
Svärdets Sång funkar fint. Jag tycker det låter väldigt mycket som en Conan-novell.

wilper said:
Har ni stött på några harpyor?

Om jag förstår harpyereglerna rätt så slåss de tills de har tappat hälften av sin styrka, då flyr de och vilar upp sig innan de anfaller på nytt.

Att faktiskt utrota harpyor från en plats verkar vara en riktig utmaning.
Jag tycker de känns mer som skadedjur än som motståndare, förvuxna flygande råttor snarare än värdiga motståndare. Det funkar bra i sammanhanget.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Överlag skall dock sägas att jag har samma problem som med alla Ligans spel: det känns för svårt att lyckas (i alla fall utan att något dåligt händer).

Dock ska också sägas att det är för att vi slår tärningsslag mycket oftare än vad jag tror ligan har tänkt sig. Så det är lite av "min engångsgrill räcker helt enkelt inte när jag vill grilla varje dag hela sommaren".

Så egentligen är mitt problem inte att det känns svårt att lyckas, utan att spelet är gjort för att slå alldeles för sällan ;)

Lättmoddat, dock, vilket i gengäld är en av sakerna jag verkligen gillar med ligans spel. Bara att ändra till att man lyckas på 5+ eller 4+ beroende på önskad svårighetsgrad.

I övrigt tycker jag att det är ett väldigt gediget spelsystem, och en kul spelvärld. Systemet är ganska lagom pilligt för min smak. Gott om val man kan fundera över, men i grunden väldigt enkelt. Att göra en rollperson handla typ om 5 minuters regeläsande och en timme att fundera över vilka talanger man skulle ta och vilka färdigheter man skulle prioritera.

Vår äventyrargrupp bestod i slutänden av en krigare, två jägare, en shaman och en tjuv (alla dvärgar, vi körde på ett tema), och det har funkat väldigt bra ihop. De gånger vi hamnat i strid har även tjuven (Som inte är gjord för att slåss alls) kunnat bidra lite granna.

Det som känns mest problematiskt är nog hur magin fungerar just nu, med alldeles för stora risker. Men återigen är jag väldigt säker på att det är för att vi slår "för ofta" (egentligen slår vi ju precis lagom ofta, det är bara ligan som tycker man ska slå alldeles för sällan, tror jag ;). Om man i nästan alla lägen förutsätter att magikern kan utföra sin magi "automagiskt" utan att slå, och bara slår i typ minibossfighter och sånt, så känns det som att magin borde funka bra.

En sak jag trodde jag skulle ogilla men som jag verkligen har kommit att tycka om är initiativ via spelkort (1-10), och att man kan byta initiativ med varandra, stjäla initiativ från motståndare, och att SL kan balansera encounters genom att dra flera initiativkort för ett brutalt monster som alltså då får flera handlingar under en runda, men lite utspritt. Det är faktiskt jättekul och smidigt, och ger en rätt skön taktisk känsla. Att ha kortet liggande framför sig gör också att det blir väldigt tydligt både för en själv och andra.

Det jag tycker är lite tråkigt i flytten från alfan till betan är att de ökade skillnadnerna på vapens bonustärningar lite. Jag gillar egentligen när det är ganska små skillnader på vapen, så att vapentyp mest blir en estetisk fråga. Men det funkar.

Khan

Kondottiär
Rymdhamster;n291486 said:
Dock ska också sägas att det är för att vi slår tärningsslag mycket oftare än vad jag tror ligan har tänkt sig. Så det är lite av "min engångsgrill räcker helt enkelt inte när jag vill grilla varje dag hela sommaren".
Det hoppas jag verkligen. Grillförbud nästan hela sommaren, vettu.

;)

Lättmoddat, dock, vilket i gengäld är en av sakerna jag verkligen gillar med ligans spel. Bara att ändra till att man lyckas på 5+ eller 4+ beroende på önskad svårighetsgrad.
Tror det är en av de vanligaste moddarna. Har hört många grupper som kört lyckas på 5+, men kan bara köpa specialeffekter för sexor.

En sak jag trodde jag skulle ogilla men som jag verkligen har kommit att tycka om är initiativ via spelkort (1-10), och att man kan byta initiativ med varandra, stjäla initiativ från motståndare, och att SL kan balansera encounters genom att dra flera initiativkort för ett brutalt monster som alltså då får flera handlingar under en runda, men lite utspritt. Det är faktiskt jättekul och smidigt, och ger en rätt skön taktisk känsla. Att ha kortet liggande framför sig gör också att det blir väldigt tydligt både för en själv och andra.
Jag är helt för det här också. Att påverka initiativet känns helt plötsligt som en vettig taktisk manöver. Det kan vara ett av de bättre initiativsystem jag sett för ett rimligt traddigt spel.

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter;n291460 said:
Gillar Svärdets sång som namn. Fast Ärans väg hade funkat det också.

Jag gillar det också. Tills man ska säga:

Har ni sett Ligans Svärdets Sångs system? Ser snyggt ut!

;)

Jarl

Hero
"Svärdets Sång" är definitivt ett av de sämre svenska rollspelsnamnen någonsin, men själva spelet är fint!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Khan;n291503 said:
Det hoppas jag verkligen. Grillförbud nästan hela sommaren, vettu.
De må förbjuda grillning i naturen, och grillning i min egen trädgård. Men grillning i mitt eget huvud har de ännu ingen rätt att göra.

Khan;n291503 said:
Tror det är en av de vanligaste moddarna. Har hört många grupper som kört lyckas på 5+, men kan bara köpa specialeffekter för sexor.
Ja, typ så. Min tanke är att låta svårighetsgrad avgöra vad man lyckas på, istället för att lägga till eller dra ifrån tärningar. Så lätt=4+, utmanande=5+ och svårt=6+

Men att precis som du säger endast sexor kan användas till att köpa specialeffekter eller höja skada och sånna grejer.