Nekromanti Harry Potter äventyr?

Lightshy

Hero
Ok det har säkert dykt upp massa frågor om Harry Potter rollspel genom åren. Och alla vet säkert att det inte finns något officiellt spel.
Men om man nu skulle vilja spela ett Harry Potter äventyr. Vad skulle då det äventyret handla om?
Finns det kanske något bra äventyr till något annat spel som går att använda som skulle passa i HP världen?
Vad skulle vara viktigt att ha med? Magistrid? Mysterielösning? Quiditch? Mm...
Alla tips mottages.

Zadrith

Hero
Jag undrar hur det kommer sig att det inte gör det?, Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara något på gång heller. Det måste ju finnas folk som velat göra ett men jag antar att licenserna blev för dyra.

Nu är det längesedan jag läste/såg Harry Potter men spontant känns det som de vises sten och hemligheternas kammare skulle fungera rätt så bra som äventyr. Nu vet ju naturligtvis alla som skulle kunna tänka sig att spela vad som händer i dem, men någonting i den stilen är mitt svar.

Khan

Kondottiär
Jag tror det är bättre chans att det kommer ett bra spel nu när det visat sig att världen står sig på egna ben utanför Harry Potter och hans bekantskapskrets. Nya filmen är ett bättre exempel på hur jag skulle strukturera ett äventyr i HP-världen än HP-böckerna. I böckerna är Hogwarts en lika stor del av karaktärsgalleriet som Harry själv, vilket skapar problem om man inte vill ändra i kanon. Det känns rimligare att spela någon helt annanstans om något helt annat. Ingen vet vad som händer i Frankrike mer än att Beauxbatons ligger där. Ingen vet vad som händer i Sverige under krigen mot Voldemort. Då passar Newt Scamanders eskapader bättre som förlaga än Harrys.

Ett alternativ är möjligen att spela i en helt annan tid, mitten av artonhundratalet eller så, som inte nämnts i kanon. Då kan det gå att uppfinna en ny superskurk, fylla Hogwarts med nya elever och allt det där. Men då måste man lära om så mycket av det som är viktigt för böckerna (det stora välfyllda karaktärsgalleriet, tex) att jag är skeptisk till att folk som vill spela Harry Potter vill spela det.

DanielSchenström

Swashbuckler
Rowling föredrar att själv ha koll på det som ges ut som är HP-relaterat och vill inte att andra ska göra saker i hennes värld.

Jag skulle nog välja Hogwarthselevvinkeln och ha äventyr liknande de i böckerna/filmerna men utan någon enskild utvald som ska besegra huvudondingen. Blanda action med mysterier, och lyckas med att utföra äventyren utan att de vuxna anar något. Magi känns som att det måste vara med om man inte spelat/upplevt så mycket HP att man är intresserad av att spela en muggle.

Det tråkiga bästa tipset jag har att googla reda på alla fangjorda Harry Potter-rollspel och köra nåt av dem. Skulle jag behöva göra något själv så skulle jag låna idéer från en egen kampanj där rollpersonerna alla är studenter (men inte alla är magiker), och där jag hittade en lista med vad som kan hända på ett magiskt college på rpg.net, plus att jag postat om det här och fått idéer.

Bifogar en pdf med det och hoppas det ger dig nåt att arbeta med.

Attachments

Jocke

Man med skägg
Man skulle spela svenska eller skandinaviska elever på en svensk magi-skola. Allt HP:igt skulle gå genom ett svenskt filter och det som kom ut skulle vara tillräckligt nytt för att vara intressant att upptäcka men tillräckligt lika böckerna för att ge nickar och nostalgikänsla. Varje "äventyr" skulle ta ett läsår och var ungefär 40% magiskolgång och 60% årets mysterium.
Alla spelare kan dela ut poäng till andra hus än det de tillhör (alltså spelaren, inte rollpersonen) och SL kan dela ut och dra av till alla.

Rangertheman

Myrmidon
Jocke;n217134 said:
Man skulle spela svenska eller skandinaviska elever på en svensk magi-skola.
Spontant låter det som Spelet om Morwhayle. Jag har inte själv testat det men läst rätt mycket om det.

Lightshy

Hero
Jag har också tänkt i banorna av att förlägga spelet i Sverige. Tycker det är en bra ide.
Jag har även kikat på Morwhayle, men det är ju såpas knutet till Bergtings böcker så det vill jag inte sabba.
Regler är ju egentligen inte ett problem. Det finns gott om förslag på nätet och några riktigt seriösa hemmabyggen. Det är äventyr som saknas.

Jocke

Man med skägg
Rangertheman;n217136 said:
Spontant låter det som Spelet om Morwhayle. Jag har inte själv testat det men läst rätt mycket om det.
Nja, spelet utspelar sig ju i Morwhayle och man är nån slags hemlig väktare av staden. Men det finns ju en tydlig koppling mellan Sverige och Morwayle i The Portent: Domovoi och Bergting skriver ju nu nån slags magi-akademi bokserie i Morwhayle som heter Trolldomsakademien (som jag inte har läst), så som en kampanjbox till spelet kanske. Men då är man ju i vart fall i en helt annan typ av fantasyvärld som fungerar helt annorlunda än HP. Och inte i Sverige.

Och man skulle ha den där störiga regeln om att inte slå ettor som hinder för allt hela tiden... hur tänkte Ligan när de skrev den?

God45

#PrayersForBahakan
Dean Thomas: "Auror?"
Ron Weasley: "Dark wizard catcher."

Agents of Magic:
Året är 2016 och man spelar medlemmar den nya Auror kåren efter de som tjänade i det andra stora trollkarlskriget pensionerats eller blivit chefer istället för fältagenter. Ni är den nya generationen av elit agenter för Ministeriet av magisk lag som i en den nya eran av post-Voldemort magisk säkerhet har nya fiender att skydda moder England från.

De nya hoten är inte en enad front av Voldemortiansk facism utan flera extremistiska grupper som använder metoder så så som magiska terrordåd, spridning av farlig magi och radikaliserandet av magiska varelser. Som auror hanterar man allt från det klassiska, celler av onda trollkarlar och strid mot de värsta magiska monstren, såväl som infiltration av extremistgrupper, kontra spionage och utredandet av ovanligt avancerade magiska brottsfall.

System: Antingen Mage: The Awakening eller The Dresden files. Båda låter en spela trollkarlar av typen vi ser i Harry Potter.

Äventyr: Jag hade skrivit äventyr i stil med Delta Green scenarion fast där spelarkaraktärerna har mycket större chans att lyckas pga att de är motherfucking wizards.

anth

Vetefan
Lightshy;n217071 said:
Ok det har säkert dykt upp massa frågor om Harry Potter rollspel genom åren. Och alla vet säkert att det inte finns något officiellt spel.
Zadrith;n217083 said:
Jag undrar hur det kommer sig att det inte gör det?, Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara något på gång heller. Det måste ju finnas folk som velat göra ett men jag antar att licenserna blev för dyra.
Det är inte frågan om dyra licenser. Det finns nämligen inga licenser alls till salu.
J.K.Rowling har blivit tillfrågad flera gånger, men hon vill tydligen inte att det ska finnas ett "Harry Potter"-rollspel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n217233 said:
Det är inte frågan om dyra licenser. Det finns nämligen inga licenser alls till salu.
J.K.Rowling har blivit tillfrågad flera gånger, men hon vill tydligen inte att det ska finnas ett "Harry Potter"-rollspel.
Mmm... inte så konstigt; vill man fortsätta utveckla och utforska sin litterära värld måste det vara skitjobbigt att ha en helt separat produktserie som kanske har egna idéer.

Lightshy

Hero
Rymdhamster;n217238 said:
Mmm... inte så konstigt; vill man fortsätta utveckla och utforska sin litterära värld måste det vara skitjobbigt att ha en helt separat produktserie som kanske har egna idéer.
Vet inte om det stämmer. Det hade tex inte blivit mycket av gamla Star Wars E.U. om inte West End Games hade gjort sitt SW rollspel.

Dilandau

Myrmidon
Det är dock konstigt att ingen större aktör gett sig på att göra en HP-pastisch till spel. Marknaden borde ju finnas.

Bolongo

Herr Doktor
Lightshy;n217248 said:
Vet inte om det stämmer. Det hade tex inte blivit mycket av gamla Star Wars E.U. om inte West End Games hade gjort sitt SW rollspel.
En något annorlunda situation. I det skedet var Star Wars stendött, det fanns ingen som drev nya projekt.

Rowling vill uppenbarligen göra nya grejer själv, även om de ger minskande utbyte.

Krille

Super Moderator
Jag är lite sugen på att ta Smallville RPG tillsammans med Smallville Highschool Yearbook och Cortex Plus Hacker's Guide och göra ett Harry Potter-spel av det.

Faktum är att förslaget med en magisk skola står i Highschool Yearbook.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lightshy;n217248 said:
Dessutom, utöver Bolongos kommentar, så var ju Star Wars i och med EU inte längre en enskild författares verk (om det inte till och med hade gått förbi det stadiet redan innan). Rawlings håller ju fortfarande rodret själv.

Om det ens går att jämföra film och bok i det här fallet. Författare har förvisso redaktörer och sånt inblandat, men en film känns som att den har många gånger fler personer inblandade i processen. Alltifrån individuella skådesspelares insatser, hjälpregisörer, klippare, finansiärer, kompositörer, etc...

När du gjort en film har du redan släppt ifrån dig en ansenlig del skapelsen till andra,

Men utöver det så kommer det så klart variera från person till person om de känner sig hindrade av andras bidrag. Samt ifall man är i behov av licenspengarna eller inte ;)