Nekromanti Harry Potter IV [SPOILER]

Saxifrage

Hero
Det är rätt avsomnat på kulturforumet, så varför inte starta en tråd på den senaste Harry Potter-rullen. Spoiler-varning på hela tråden.

Jag är ingen Potter-it, och jag orkade inte läsa längre än till första boken eftersom jag tyckte den var ganska simpel och ointressant. Men jag har uppskattat filmerna, utom den senaste som var ett bottennapp. Iom den fjärde rullen tycker jag att historien är tillbaka på banan, för den här var faktiskt riktigt bra. Filmen har en skön, mörkare underton än de tidigare, och storyn är riktigt gedigen. Som vanligt finns en lagom dos knäppa bifigurer och gadgets som krydda. Undervattensscenerna är alltid coolt, och i den här filmen är de synnerligen välgjorda. Hagrid är med ganska lite, det är bra eftersom jag ledsnade på honom i förra rullen.

Slutscenen på kyrkogården känns väldigt lånad från "Return of the Jedi", med tortyrmagi, ljusfäktning och hela baletten. Är det lika plankat i boken? Men ritualen som återföder Voldemort är snyggt gjord. Hela scenen är f.ö rätt läcker.

En cool grej med Harry Potters värld är alla mysko prylar som är kraftfulla men potentiellt farliga för mugglare och allmänt okunniga typer. Karameller som bits, kvastar som går alldeles för fort, skepp som går under vattnet, teleportörer som slänger en i backen etc. Man får ett intryck av att magi-användarna på ett lite obetänksamt sätt använder saker utan att inse att de kan vara farliga för mer normala personer. Det är en cool attityd som ger lite mer sting i magi-världen. Magikerna i Harrys värld har en lite lagom respektlös inställning som påminner mer om älvfolken än heliga rädda-världen-magiker a la Gandalf och co.

Kanske allra bäst är att Ralph Fiennes är med och spelar Voldemort. RF är bara så överlägsen på att spela psyko-skurk. Han rular knäck i "Röd Drake", och jag väntade förgäves på att han skulle sprätta upp J-Lo i "Maid in Manhattan" (kom igen, titta på blickarna han ger henne!).

Så, vad tycker ni andra som är mer frälsta?

Gastono

Hero
Jag som här läst boken tycker att den inte var något vidare.
De borde gjort som de talat om att lägga den på 2 dvd tiden istället för en för denna gången kortade de ner och tog bort lite för mycket...

Men men, det fick fram lite känsla på sina delar i filmen i alla fall, biobesöket var värt pengarna, kanske inte helt och hållet för filmen men för det sociala umgänget :gremlaugh:

Dilandau

Myrmidon
Det var väl en ok rulle, men inte mycket mer. Var ett jäkla tempo i den, händelsena bara staplades på varandra.

Men, ärligt talat, den där trollkarlsbattaljen var ju töntig! Slåss mot drakar, ok, men simma runt i vatten och gå en labyriknt? Hur jäkla off är inte det? Inte särskillt magiskt, tycker jag.

Lycan

Hero
Först och främst: jag har inte läst böckerna.

Sedan: märkligt vad man kan ha olika åsikter.

Jag tyckte inte särskilt mycket om första filmen, det kändes ointressant; som att filmskaparna valt ett taskigt fokus. För mycket fixering vid det jag inte vill se; helt enkelt. Sedan blev andra filmen lite "bättre" (mer karaktärer, mer handling), och tredje filmen tyckte jag blev riktigt spännande (ondare, hemskare, tuff plot-twist).

Fjärde filmen kändes dock helt bortkastad. Jag hade stora problem att hänga med i handlingen, och även om den var visuellt skitcool gjorde det höga tempot att de flesta av scenerna för mig blev utan innebörd.

- L

Ceram

Hero
Det var väl en ok rulle, men inte mycket mer.
Jag har inte sett filmen men jag tänkte skriva lite ändå....

Var ett jäkla tempo i den, händelsena bara staplades på varandra
Det måste bli så tyvärr eftersom boken är aslång. Hade kunna bli en halv tvserie.

Men, ärligt talat, den där trollkarlsbattaljen var ju töntig! Slåss mot drakar, ok, men simma runt i vatten och gå en labyriknt? Hur jäkla off är inte det? Inte särskillt magiskt, tycker jag.
Hela den plotten i boken är rätt kass. En turnering som ska involvera en elev leder till att man ställer in quiditchturneringen som involverar typ sju pers (finns inga reserver i laget, har författaren aldrig spelat idrott?). Men när jag läste boken kompenserades den keffa plotten på det området av hela förmörkningen av boken. Folk blir onda, nån blir dödad och så vidare. Det är ett bra exempel på hur stämningen i texten kan vara viktigare än handlingen...

/Ceram, som gillade boken

Cohen

Swordsman
Jag har läst böckerna och jag tyckte ändå att scenerna blev lite utan innebörd. Det blir alldeles för många hopp mellan scenerna där man tänker, vad tusan hittade de på nu helt plötsligt?

Däremot var Voldemort tuff.

Saxifrage

Hero
Jo, jag är väl till viss del böjd att hålla med. En del scener kändes som att "det där var lite rörigt, men det är förmodligen för att det följer boken". Och det är ju inget bra betyg på en film. Men överlag tycker jag att det hängde ihop rätt bra. De kunde ha skippat balen, den var meningslös. Sen tycker jag att Cedric var lite blöjig också. Hans rollfigur funkar säkert i en relativt enkel bok, men i filmen blir han lite tunn.

Dilandau

Myrmidon
Volle var en stor besvikelse. Som alltid när man får se den som är källan till all skräck. Lärde sig filmvärlden inget av "Det"? Kanske hade det funkat om Volle bara såg ut som en vanlig snubbe, en ICA-kassör i mängden. Men neeej han måste naturligvis se ond ut. Oh vad var grejen med hans näsa egentligen?

Gastono

Hero
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Händelser som förändrar relatinen med Hagrid och avslöjar lite om honom och även lite grann som i slutet förstärker hatet mot Rita Skeeter (?). </font></td></tr></table>

Nightowl

Champion
Harry Potter och Röda Krysset!

Walium har fått reda på nästa boktitel! :gremsmirk:

Erik, annars är den bästa HP-titeln Harry Potter and the Chamberpot of Azerbadjan

Cohen

Swordsman

Volle var en stor besvikelse. Som alltid när man får se den som är källan till all skräck. Lärde sig filmvärlden inget av "Det"? Kanske hade det funkat om Volle bara såg ut som en vanlig snubbe, en ICA-kassör i mängden. Men neeej han måste naturligvis se ond ut. Oh vad var grejen med hans näsa egentligen?

Du väntade dig att han skulle vara skrämmande? Snacka om för höga förväntningar.
Voldemort är en skitmäktig trollkarl, inget skräckmonster.
Det enda läskiga med Voldemort är att han kan döda dig genom att peka på dig med en pinne.

Ormar har ingen näsa. Han är delvis en orm. Därför ser han ut som han gör.

Det jag tycker var häftigt med honom är delvis hans utseende. Han ser inte ond ut, bara...grön. Det andra är att han låter relativt lugn och sansad. Inget Ond Monolog, inget Ont Skratt, inget Jag Är Jättemäktig Och OND!, utan han beter sig fullt normalt. Nästan överdrivet normalt. Kallt. Som om åtta år av maktlöshet och lidande bara är en mindre olägenhet och inte värt att bry sig om. Han ser inte ut som om han är arg på Harry alls. Harry måste bara ur vägen p.g.a. business.
Att kunna bete sig så, än fast man håller på att koka över av vrede och hämdbegär, det är tufft.

Jambu

Swordsman
wt...?

(detta är kortversionen, långversionen tar för lång tid då jag har prov imorgon å måste plugga :gremtongue:)

Han är delvis en orm.
Ömm... Nej det är han inte.

Som om åtta år av maktlöshet och lidande bara är en mindre olägenhet och inte värt att bry sig om.
Öm... Åtta?? Jag inser att jag med detta inlägg uppnår toppen av besserwisserhet, men var fick du den siffran ifrån egentligen? Han förlorade makten när Harry Potter var ett, återfick sin kropp när Harry Potter var 14...

:gremtongue://Jambu

Jambu

Swordsman
Rita Skeeter (?).
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Som förövrigt är en animagus, något som inte alls framgick i filmen. I boken fångade Hermione henne i sin skalbaggsform i en glasburk och fick henne att lova att inte skriva någonting alls på ett år... (hon var en oregistrerad animagus vilket är högst straffbart) </font></td></tr></table>

Gastono

Hero
Jo, det var till stor del detta jag syftade på.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Hon gömmer sig i animagusform och tjuvlyssnar på Hagrid och publicerar sedan en lite otrevligt artikel om densamma </font></td></tr></table>

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: </font></td></tr></table>

Dilandau

Myrmidon
Du väntade dig att han skulle vara skrämmande? Snacka om för höga förväntningar.
Voldemort är en skitmäktig trollkarl, inget skräckmonster.
Det enda läskiga med Voldemort är att han kan döda dig genom att peka på dig med en pinne.
Öh? Va? Nä? Läs vad jag skrev igen.

Jag tycker det är tråkigt att han måste se OND ut. Det är inte läskigt med onda människor som SER onda ut. Han borde ha sett ut som en vanlig kille. En nice guy. Det hade varit mer creepy än vad skumt ansikte och läderkläder någonsin kan åstadkomma.