Funderingar...(smått OT)
Jag har ett gäng frågor och ifrågasättanden och ska försöka ha en viss struktur (dock knappast stenhård, med tanke på hur jag brukar skriva...)för att underlätta svar:
För det första ställer jag mig skeptisk till huruvida läsande av Harry Potter verkligen ökar sannolikheten att individen senare engagerar sig i ockulta föreningar. Det är ju troligen heller inte så att det absolut enda stimlulus individen utsätts för under uppväxten utgörs av dessa böcker. De kanske utgör en viss liten påverkan, men andra faktorer bör rimligen ha betydligt större inverkan.
För det andra skulle jag vilja ha en definition av "ockulta föreningar". Menas härmed även icke-kristna religioner, som t.ex. zen-buddhism och hinduism? Har dessa nödvändigtvis fel bara för att de bygger på andra grunder än den kristna kyrkan?
För det tredje är jag (mer än smått OT nu/images/icons/smile.gif) intresserad av en definition av "synd". Är det fel att vidga sina vyer och att se och bedöma något annat än "ren" (om det nu finns någon) kristendom, förutsatt att det nu är den religionen diskussionen utgår ifrån? Kan man överhuvudtaget påstå sig vara sant troende om man aldrig sett, satt sig in i och övervägt alternativen?
För det fjärde: OK, jag kanske uttryckte mig dåligt i mitt omdöme om Anders Lindström nedan. Min grundläggande utgångspunkt är att han, och alla andra, får tycka och tro vad de vill, så länge de tillerkänner oss andra samma rätt. Människor har en förmåga att tänka själva, låt dem/oss utnyttja den och själva göra våra val. Däremot får man givetvis till en gräns försöka påverka folks val, vilket jag antar är det Lindström gör med sitt omdöme om Potter-böckerna. Det jag inte riktigt gillar är att åtminstone jag uppfattar det som ett försök att med den relativa tyngd svenska kyrkan som organisation i ryggen mer eller mindre fördöma dem som har en annan åsikt.
För det femte: För att bli ännu mer OT, vem avgör vem som är visare än någon annan? Det hänger ihop med åsiktsfriheten att jag får strunta fullständigt i vem som helst, så länge jag inte bryter mot samhällets formella normer, då jag isf får vara beredd på att ta konsekvenserna av mitt handlande. Nu anser jag i det här fallet att Lindström har genuint fel och följaktligen att han inte är visare än jag i den här frågan.
Långt blev det, hoppas det var läsvärt också.../images/icons/wink.gif
Melius frangi quam flecti