Re: Ursäkta mig men... OT(Beror på ämne)
Du har hittills inte bemött Rosens påstående om huruvida du hade tyckt det varit jätteroligt om t.ex. jag hade skickat sura mejl och förklarat hur usel din hemsida var, och sedan när du blivit lagom ilsk och lagt ned X timmar på skolan, jobbet eller fritiden på att förklara varför sidan var som den var för den där idioten jag framstod som, så hade jag svarat: "haha, jag skojar bara, fan va löjjlig du e när du e arg, hahahaha!".
Jag tvivlar att du garvat läppen av dig. Om du i dylika fall kallat mig för fula saker eller till och med anmält mig till den som förser mig med min mail-adress (det finns sammanhang där man förbinder sig att inte bete sig på det viset) hade du varit fullständigt ursäktad.
Att man gör det i ett "offentligt" sammanhang mot en grupp är inte ett dugg bättre. Det inser man nog om man tänker efter lite.
Det bryter mot den mest grundläggande netikett att skriva provocerande och, just det, störiga inlägg på ett webbforum "bara på skoj". Det ökar framförallt irritationen i ett medium där folk har alldeles för lätt att brusa upp redan.
Att sedan hånskratta åt dem som "gått på det" visar att man tycker det är mer viktigt att få uppmärksamhet (ergo, självupptagenhet) än man bryr sig om andras välfärd. Det tycker jag är patetiskt. Eftersom jag inte vet annat om dig än just det, måste jag gå efter mina intryck i bedömningen av dig. Precis som du rimligtvis bara gick utifrån mitt inlägg ovan för att avgöra att jag inte vågar säga vad jag tycker om folk utanför Internet (en felaktig men inte fullständigt orimlig slutsats eftersom du inte känner mig).
Notera att hade du verkligen tyckt det du skrev i ditt "skämtsamma" inlägg hade det varit en helt annan sak! Man kan inte förbjuda folk att tycka saker, och framförallt inte folk som tycker radikalt annorlunda än andra. Så att du t.ex. var förbannad på mig och tyckte jag var överkänslig och, tja, patetisk, _det_ är en annan sak. Arg måste man få bli, och som Åke sade är det ett tecken på att man INTE är ett troll (ett troll brukar för övrigt ofta inte avslöja sina angrepp, och inte skriva under ett känt alias som du gör) att bli upprörd om folk blir förbannade.
"Jag vet att detta är över internet och att ingen av er troligtvis kommer att träffa mig men jag har svårt att ni skulle kalla mig allt det där för ett litet skämt i verkliga livet, skulle ni det så tycker jag synd om er."
Tyvärr har jag ingen möjlighet att bege mig från Arvidsjaur till var det nu är du bor, men ge mig bara ditt telefonnummer, så skall jag upprepa mig, med följande modifikation: Du var patetisk och självupptagen _när du skrev inlägget_ - du kanske fick en tillfällig flipp, vad vet jag? Jag har nämligen inget som helst problem att berätta för oartiga människor att de är oartiga i verkligheten. Vill du träffas fysiskt får du väl vänta till ett lämpligt konvent, eller så.
"Men anser ni fortfarande att det jag har gjort är oförlåtligt så är det inget jag kan göra något åt. Jag ber om ursäkt ifall nån är ledsen över mitt skämt men fortsätter ni klanka på mig för en sån liten och patetisk anledning så är jag berred att lämna forumet ifall det är det som krävs."
'Klanka'? Jag påpekar att du bryter mot vanligt hyfs, och då 'klankar' jag? Så om jag möter dig på trottaren, och du tar min hatt och kastar ut den på gatan, och jag säger "Hej, låt bli, det där är barnsligt, hatten kostade 800 spänn!", då 'klankar' jag? Tänk som du just gjorde vad gäller mig och Rosen - hade du gjort något liknande utanför Internet? (Och jag blev ilsk, inte ledsen.)
Men det är givetvis inte "oförlåtligt", i synnerhet som du ber om ursäkt vilket är en jäkligt sund inställning, för vilket du får en guldstjärna och G+. Jag är en sur gubbstrutt men inte SÅ sur
. Ge bara attan i att göra det igen, så får du stanna så länge du vill för min del (och jag har för övrigt ingen rätt att slänga ut folk från forumet - tack och lov!).
Och du kan räkna kallt med att det finns precis lika stora klankare som jag och Rosen på alla andra forum och mailinglistor (åtminstone en per plejs), så undvik att göra det där också, om du vill slippa mer klankningar. Du stör fler än oss, men de flesta suckar bara för sig själva, säger "Äsch, fan vad fånig han är!" och går vidare.
Eftersom du bett om ursäkt anser jag alltså saken vara ur världen, men jag ville göra klart var jag står när det gäller dylikt.
Erik "Nightowl" Sieurin, som ber om ursäkt för en sak - man skall inte skälla på folk under pseudonym. Det var fegt och fånigt av mig, så jag ber RR om ursäkt för det.
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!