afUttermark
Swashbuckler
- Joined
- 17 Oct 2011
- Messages
- 2,016
50.000 kulor för en fiende. Ska prata med sl i kväll. Vi fick ju vara 6 mag
...och: Ett tyskt jaktplan dyken in mot en formation bombare. 100 kulsprutor öppnar upp med allt de har mot den. Då rasslar det iväg en hel del ammunition.Mycket av det är nedhållande eld och eld mot ställen som det kanske finns en fiende. Just amerikanerna har kört rätt mycket med att låsa fast fienden med handeldvapen, medans radioopperatören informerat bakåt och granater eller bomber är det som nedgör fienden. Det går åt mycket bly den vägen.
Nedhållande från halva gruppen, medans andra omgång flankerar, så kan stridens längd handla om tiden för att ta sig runt skyddat till en lämplig flankerande position.
Ett bakhåll mot oskyddad fiende, utfört av några som kan sin sak och är villiga att döda, då går striden rätt fort. Men, håller sig båda i skydd och kan sin "shoot and scoot" (det är inte bara för artilleri som det är relevant), och ingen är villig att sticka fram huvudet ordentligt och sikta, så kan det bli utdraget.
Det beror ju på hur abstrakt man vill ha systemet. Men ett tyst förberett bakhåll, och det inte blir någon förvarning förrän hela gruppen öppnar eld samtidigt mot mål de siktat på är redan något annat än någon som siktar mot ett mål som ligger i skydd och skjuter tillbaka. Sedan kommer nog många att inte ta tid på sig att sikta, utan bara snabbrikta, trycka av några skott, och sedan tillbaka i skydd (med eller utan att förflytta sig till ny position). Och alla de alternativen är när man vet var motståndaren finns. För man kanske inte vet exakt, och bara vet att skott kommer från viss riktning.Så det som saknas är någon form av supressing fire mekanism? Att välja mellan sikta och skada vilket kräver lite skicklighet jämtemot bara bränna av skott och hindra fienden från sikta och röra sig i sin tur?
Thats in the original medieval versions as well. It happens multiple times with the combatants taking a break to talk and catch their breath before either resolving their disagreement and going back to hacking away at each other laterJag läste någon populär-variant av Arthur/riddarna-runt-runda-bordet... och två riddare kunde strida en hel eftermiddag, tills de inte orkade hålla på längre. Det behöver ju inte vara det minsta realistiskt. Men så var i varje fall litteraturen.
RPGs tend to stick some sort of Hollywood-"realism" because most gamers only "know" about war through fiction. The game designers deliver what the gamers want.Suppressing, confusion and the inability to act correctly because you are no idea what is happening, is very hard to capture in RPGs and players tend to react pretty poorly to being told their character stands around doing nothing
It is easier to do with NPCs of course where you can apply some sort of morale test.
Tja, jag tänkte mig rollspel där oftast striderna är mellan 5-15 pers och inte plutoner mot plutoner. Det brukar vara lite andra strider än de som sker i krig.Det beror ju på hur abstrakt man vill ha systemet. Men ett tyst förberett bakhåll,...
Ursprungsfrågan tog upp längder på lite olika riktiga strider, så då blir ju de verkliga parametrarna relevanta om man vill representera det i spel.PS: Lite oklar om vi diskuterar rollspelsregler eller hur folk reagerar i verkliga situationer. DS