Nekromanti Hatar inte ni...?

Glomer

Veteran
Är det bara jag som tycker att det är otroligt störande när folk tror att de är medlemar i ens spelgrupp? Själv tycker jag inte att det är fel med nya spelare men det är mycket irreterande när man inte vill ha med dem men de tror att vi vill det, jag vill inte att han ska tycka att jag är ojust att inte låta han vara med men jag vill samtidigt inte ha med honom... Vad ska jag göra?!

Triber skriver att han är med i min spelgrupp, men jag har inte någon spelgrupp med honom, jag har ju redan två spelgrupper, och det räcker väll?

Men vad ska jag göra med triber???

Är tacksam för svar....

Morgoth

Swashbuckler

Säga åt honom, vänligt men bestämt, att ge fan i din spelgrupp? ^_^

Allvarligt talat, desto längre du drar på det, desto ondare gör det nog för stackars Triber...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
skärpning för fan!

Jag tycker att du skall parat med honom istället för att snacka skit om honom här på forumet. Jag skulle inte blivit glad om någon hade skrivit om mig här på samma sätt som du skriver om honom. Dålig jävla stil!

Man Mountainman

Storsvagåret

Tala honom till rätta, förstås. Ni är väl alla vuxna individer som kan kommunicera?

Personligen tycker jag förstås att det är bättre att komma till bukt med de problem, som gör att man inte står ut med en person i första taget, än att bara köra bort honom. Er kompis kommer nog att bli rätt bedrövad när han får reda på att han inte duger åt er. Om han nu beter sig odrägligt så får ni väl snacka honom till rätta.

Morgoth

Swashbuckler
Nja, du...

...dilemmat om att kicka spelgruppsmedlemmar är IMHO rollspelrelaterat. Det kan vara svårt att hantera, men precis som Dnalor säger är det bäst att ta upp problemen med medlemmen ifråga, och som Vitulv säger, istället för att baktala honom på ett forum.

/Mogge, som, varje gång han läser IMHO, tänker på en filmsnoob som långsamt stryker sitt bockskägg

Eksem

Champion
"Ni är väl alla vuxna individer...?"

Inte för att dissa någon eller så, men jag skulle inte satsa stora pengar på det...

Cad

Veteran
Tycker det här är lite väl lågt!

Prata med killen...tror inte nån som är tretton vill läsa om sig själv under såna här omständigheter här på forumet..!
Var schyssta mot varandra..

förstår inte ens varför jag skriver det här....

/Cad

magoo

Hero
Jobbigt!

Jag har själv tvingats säga att en spelare inte fick vara med och spela med vår spelgrupp. Alla tyckte att han inte passade in, men elaka jag fick framföra det. Det är aldrig kul att tala om för någon att han/hon inte är önskvärd och det är trist och bittert för den som måste ta smällen. (Detta är en anledning till att jag sällan avundas folk i chefsposition eftersom de ofta måste fatta beslut som påverkar individer negativt)

Därför ska man göra det snabbt, rakt på sak, eventuellt ge en andra chans och alltid låta folk behålla så mycket värdighet som möjligt.

Nu kanske inte personen passar i din spelgrupp, om fem år kanske han/hon passar utmärkt, eller så kanske du skulle kunna offra din högra arm för att få vara med i hans/hennes superhäftiga spelgrupp - därför är det bäst att inte bränna alla skepp genom att vara onödigt taskig.

Troberg

Sinister eater
OK, antingen har jag missförstått allt eller så har alla missat den uppenbara lösningen.

Om hans spelstil är ett problem, säg det till honom på ett fint sätt, men försök samtidigt förklara vad ni väntar er.

Nog är det bättre att lära honom spela bra och få en spelare till än att kicka honom, kanske till och med så att han lämnar hobbyn?

Tro mig, ni är fortfarande unga. Snart kommer folk att flytta för skolor och arbete och då behöver ni alla spelare ni kan hitta.

Man Mountainman

Storsvagåret
Inte för att dissa någon eller så, men jag skulle inte satsa stora pengar på det...

Inte jag heller, egentligen. jag var väl mest sarkastisk.

terje

xenomorf mystiker
Skärpning

Nu får ni ge er. Oavsett om ni råkar ha olika spelstilar kan ni ju inte sitta och racka ner på enskilda personer så här på forumet. Jag tycker det här var mycket otrevligt och okamratligt gjort.

Om er spelstil inte passar med triber så säger det till honom personligen och prata sen inte om det inför alla.

Balderk

Swashbuckler
Tro mig, ni är fortfarande unga. Snart kommer folk att flytta för skolor och arbete och då behöver ni alla spelare ni kan hitta.

Sedan sker det ofta också ett "naturligt utfall" också... Alltså att folk lessnar på hobbyn eller skaffar nya vänner, andra intressen osv så att de slutar rollspela, kanske det även blir för "töntigt" för vissa. Vår grupp har nyligen drabbats av ett sådant, och även skolbyten m.m.
vilket har gjort att en grupp som förut var förstor (Vi har haft långa diskussioner om det problemet) nu är för liten, eller i alla fall oftast eftersom att två spelare ofta gör andra saker/spelar med en annan grupp (ett problem vi också haft långa diskussioner om och förgäves försökt värva nya spelare...)...

Men. Jag har erfarenhet av att spela med spelare vars spelstil man inte uppskattar, vilket kan vara väldigt jobbigt. Ännu jobbigare blir det när man tycker direkt illa om personen ifråga. Så jag är kluven. Om man inte tycker om en person ska man inte spela med honom eller henne (oftast honom) men det kan ju vara väldigt jobbigt att säga det rätt ut till personen i fråga. Vilket kanske leder till att man spelar med honom i alla fall. Men, om det bara är spelstilen man ogillar och är intre är gammla vargar är den väldigt flexibel. För ett par år sedan älskade jag att slakta monster, men i dag uppskattar jag mer de sociala bitarna i rollspel. Spelar man med en spelgrupp som spelar på ett speciellt sätt är det väldigt lätt att ta efter deras spelstil. Så vad du ska tänka på är. 1: vad tycker jag om personen i fråga? 2: Kan personen ifråga ändra sitt sätt att spela? 3: Får han plats i någon av mina spelgrupper (det finns nästan alltid plats, vi har varit mer än tio personer och spelat... åtta rekomenderar jag dock som ett tak)? 4, och det här är viktigt: Kan jag hjälpa personen genom att ta med honom i gruppen? Om det är en person som kanske inte har så många andra vänner så borde man ju kunna ta med honom i gruppen. Eller om man tror att man kan förstöra hela hobbyn, som han möjligen älskar, så borde man göra det samma.

/Balderk

The_Gorger

Hero
Är det hans spelstil eller är det att han kommer och vill spela trots att han inte är inbjuden? Är det det senare förstår jag vad du menar. Sådana personer är jobbiga. Är det hans spelstil kan du inte göra annat än att prata med honom. That's a fact. Därmed basta!

Azagthoth

Myrmidon
Som andra har påpekat, skriv inte skit om specificerade personer på forumen. Det hade gått bättre om du sagt "vi har problem med en spelare...".

Sodivra

Champion
Att vara snäll. [Pretantiös amatörpsykologi]

Jag får ge Glomer lite sympati för detta, det var visst tunt med det.. Men först, lite gnäll. :gremsmile:

Jag tycker också att det är taktlöst att ta upp det med Triber på det här sättet, vare sig det var meningen eller inte, för han läser ju faktiskt forumet, så jag antar att han läser detta också.

Att störa sig otroligt på att andra tror att dom kan umgås (på något sätt) med tror jag att jag känner igen. Jag antar att Triber känner sig lite utanför, och är tar tacksamt emot det som han kan räkna som gemenskap, medans Glomer känner sig obekväm så som människor brukar när någon som är "utanför" närmar sig. Det kanske verkar som jag försöker anklaga Triber för att vara en "tönt" och Glomer för att vara "viljesvag", men det är inte meningen. Det är bara gissningar, och helst får ni reflektera själva.. Triber kanske är jätteaccepterad annars, men han larvar sig vid spelbordet, till exempel?

Men jag ville ändå tipsa om reflektion, iallafall för Glomer och dom andra i hans spelgrupp, som kanske bara känner obekvämhet för att Triber på ett undermedvetet plan påminner dom om något dom inte vill se hos sig själva.. Eller liknande. Hey, kolla inte på mig grabbar, det är en vanlig anledning.. :gremsmile:

För att poängtera igen: Detta är pretantiöst amatörpsykologi, bli inte sur på mig för att jag försöker leka någon som vet..

Hursomhelst, eftersom Glomer bara har fått gnäll i den här tråden, nästan, så vill jag ändå säga att det var en god idé att fråga sig för hur man tas med andra först, och han ville ju trots allt "inte vara oschysst".. Det hela är lite konstigt dock, eftersom Triber tydligen inte ska läsa den här tråden, eftersom den då förstör sitt eget syfte.. Nåja. Triber, du får gärna kontakta mig och reda ut saker, om du läser detta.. Och du Glomer, hjälp gärna till att förklara, du med. Ifall trådens syfte är att ge en pik åt Triber så är vi inte så positiva till den..

För att avsluta med ett råd så tror jag att det bara är jobbigt att spela med varandra om man inte tycker om varandra. Men lita inte på att man utvecklar sitt rollspel om man inte får spela något rollspel.
Och om Triber verkligen känner sig utanför så har det nog mycket värre konsekvenser att utfrysa honom.