Tant Ragnar
Gamle usling
Jag har funderat lite på din fråga. Jag har inte samma expertkunskaper som Mekanurg , så han eller andra får gärna rätt mig om jag har fel här, meeeen....Minimoni;n324889 said:Så är det säkert, därav min fråga om det var möjligt eller inte.
(wall of text med en massa gissningar och antagningar som bygger på vad jag kan googla fram + Wikipedia följer....)
För ett tag sedan läste jag på om en så-kallad "Kobolt bomb" https://en.wikipedia.org/wiki/Cobalt_bomb. I korthet går det ut på att packa in en atombomb i ett lager av metallen kobolt. När bomben detonerar kommer neutronerna som skapas förändra (transmutera) kobolten (Co59) till en riktigt elak radioaktiv isotop (Co60) som har en halveringstid på 5.27 år. Detta är tillräckligt kort tid för att strålningen (gamma-strålning då Co60 sönderfaller till nickel, Ni60) skall vara tillräckligt stark för att vara rejält farlig, samtidigt som det kommer att ta tillräckligt lång tid för strålningen att klinga av.
Konceptet är ett exempel på ett så kallat "doomsday device" - det vill säga ett vapen som är så kraftfullt att det skulle kunna förinta allt liv på jorden och därmed fungera som ett effektivt (eller?) avskräckningsmedel för att förhindra krig.
I wikipediaartikeln ovan nämns det att 510 ton kobolt skulle, i teorin, räcka för att ha ihjäl alla människor på jorden (om man gör vissa antaganden - bland annat att all kobolt transmuterar till den där elaka isotopen, samt att man lyckas sprida den perfekt över hela jorden). Notera också att isotopen (Co60) har "optimal" halveringstid för att göra ett visst område obeboelig under cirka 50 år - vilket då inte stämmer för andra isotoper som kan tänkas förekomma i en vanlig kärnreaktor.
Tillbaka till din fråga då - om vi antar att det stämmer att 510 ton Co60 skulle kunna döda allt liv på jordens yta (med antaganden ovan), hur mycket krävs då för att täcka en kontinent? Om vi tittar på Europa (om citatet syftade på den kontinenten) så är dess yta 10 M km2, jämfört med jordens 510 M km2. Därav skulle man, i teorin, bara behöva 10 ton Co60 i en kobolt-bomb för att slå ut allt liv i Europa.
Hur mycket radioaktivt material finns tillgängligt i en reaktor? En snabb googling ger för handen att det handlar om allt från "ett par ton" till "omkring 100 ton".
Ponera att branden i Tjernobyl hade fått fortgå utan att släckas. Mitt antagande är då att minst "ett par ton" till "omkring 100 ton" radioaktivt material hade skickats upp i luften och fallit ned dit vindarna blåser.
Återigen - det handlar då inte om isotoper med samma "optimala" halveringstid som Co60, och vi kan inte antaga en perfekt spridning över kontinenten Europa.
Därmed: i teorin (tror jag) att det inte är helt orimligt att anta att det radioaktiva bränslet i Tjernobyl var tillräckligt för att göra Europa obeboeligt... I praktiken (även om vi antar att allt bränsle från reaktorn flyger upp i luften) skulle "bara" mindre områden bli obeboeliga.
Återigen - rätta mig gärna där jag tänkt fel