Nekromanti Heartbreak spellista?

Rising

Vila i frid
Jag har visserligen fått rådet att hänga mig om Sara skulle ha en pojkvän, men riktigt så enkelt ska ni inte bli av med mig.

Yeah. Det visade sig att hon hade en pojkvän.

Jag hade faktiskt börjat planera en spellista för om jag skulle ha fått nobben, men nu slapp jag ju det - (Jag lade ju aldrig in någon stöt.)

Vad spelar man då för låtar? Något som förmedlar känslan "jag missade tåget, men jag kom iofs så långt försent att jag slapp fastna med slipsen mellan dörrarna när de gick igen." (Lite som att beklaga sig för att man inte fick uppleva 1890-talet. Liksom, okej, det kunde ju ha varit roligt att vara med om det, men det är ju samtidigt inget man kan skämmas för)

Har ni några tips?

(Jag tänkte först på Morrisey "Driving your girlfriend home", men den handlar ju om en tjej i ett olyckligt förhållande - det vore således rent önsketänkande från min sida, alltså.)

Storuggla

Champion
Tja, har man gått på pumpen (eller betydde det att man dog?) så torde blues vara det ultimata. Nu kommer ju Organ kunna slå mig på fingrarna angående bra blues, men jag tycker att B.B. King's "How Blue Can You Get?" och "The Thrill is Gone", Muddy Waters "I'm a Man" och kanske rentav Five Blind Boys of Alabama skulle smaka?
Annars är ju countrymusiken fylld med sorgsen eller melankolisk musik. Waylon Jenning's "Mama's don't let your boys grow up to be cowboys", Dolly Partons "Jolene" och Reba McEntire's "Fancy" är lagom mys.
Blues och country, det är sorg det.

Storuggla, allt är bättre med en apa

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
KSMB – sex noll två (på repeat) (NT)

NT = Nurpen Trigolin

Örnie_UBBT

Swordsman
I'm movin' on - Hank Snow
You've lost that lovin' feelin' - The Righteous Brothers
A picture of me (without you) - George Jones
D-I-V-O-R-C-E - Tammy Wynette
If you see her, say hello - Bob Dylan
Here's a quarter (call someone who cares) - Travis Tritt
Love will tear us apart - Joy Division
One for my baby (and one more for the road) - Frank Sinatra
The only living boy in New York - Simon & Garfunkel
Excuse me while I break my own heart tonight - Whiskytown
Only the lonley - Roy Orbison

Hoppas det kan vara till någon hjälp/inspiration!

hälsar
DJ Örnie

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: DubbelV Te Ef mate?

Vill du verkligen veta vad du ska göra nu? Jag tänkar svara på den frågan varesig du vill eller inte. Du ska försöka glänsa så j*vla mycket som möjligt och verkligen vinna henne. Det är den taktiken jag brukar köra på och den fungerar. Du får inte bara döda wrnu's egna lilla dokusåpa så där...

- Jocke, lite besviken men hoppfull.

Saxifrage

Hero
Peps Person, "Himlen gråter" [ANT]

Från plattan "Rotblos".

Reggae i molltoner funkar också bra. Det brukar ge känslan av att "hon må ha pojkvän, men vad fan, jag är fortfarande cool". Kanske ungefär vad du efterlyser.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Still in love with you - Thin Lizzy. Det finns en skitbra liveversion och det är givetvis den du ska lyssna på.

Yasashiki Raibaru - från nåe Bubblegum Crisis-soundtrack. Bra vemodig känsla, snyggt 80-talsrocksound och du får själv hitta på vad texten handlar om. :gremcrazy:

Fuel to the Fire - Rory Gallagher. En av mina absoluta favoritlåtar. Bra text, passar bra i sånahär lägen.

Sist på min korta lilla lista: A woman left lonely - Janis Joplin. Vemodig, vacker... underbart intro, lysande orgelsolo. Jag blir så otrooooligt kär i Janis varje gång jag lyssnar på denna. Funkar det på dig också så är det ju enda låten du behöver på spellistan. :gremwink:

EDIT: tillägg till listan! Like a drug - The Desert Sessions, Du är min drog - Dara Dagger. Den sista är nog rätt knepig att få tag på iom att det är ett band från Sollefte som gjort den. Den lär väl knappast hittat utanför Ångermanland. :gremcrazy:

G

Guest

Guest
Elliot smith - happiness ändring: ioförsig går nog nästan allt med elliot smith bra till alla sorgsna tillfällen
the knife - silent shout
silver chair - emotion sickness

Men det kanske e lite starkt, va vet jag?

/Zorbeltuss som snabbt hittade en tråd att rekomendera silent shout i :gremsmile: och dessutom hoppas att risingsåpan kommer på lyckligare vägar snart.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad som helst med Sisters of Mercy

Beprövat.

För övrigt är det säkrast att gå genom livet med inställningen att alla snygga, trevliga tjejer är upptagna tills motsatsen är bevisad.

Dewil

Hunk

Hero
En trelåtarskur:

Börja med Elves "She's Not the Same", som visar att inga brudar är speciella.
Fortsätt sedan med Ronnie Dio and the Prophets' "Love Potion No 9", så du kan inse vad du hade kunnat åstadkomma om du hade haft tillgång till magiska potions (du kan eventuellt be din lokale häxmästare att brygga en likartad).
Avsluta med Rainbows "Stargazer", från albumet Rainbow Rising , och inse att Sword & Sorcery är viktigare än brudar!

Gastono

Hero
Åhh, ledsen för besvikelsen Rising!
Med kvinnor verkar det aldrig gå som man vill :gremtongue:
Om du nu skall lyssna på musik så tycker jag att du skall leta fram lite skön dödsmetall - nu slutar du läsa det här men jag måste ju ge dig ett par låttips trots att ingen någonsin kommer att läsa dessa stackars orden..

Först och främst kan du ta "Take this life" av In Flames för att du känner dig grovt nere och vill ha en låt som förmedlar den känslan samt lite ilska mitt upp i alltihop.
Arbeta upp känslan med "Shut your mouth" av Pain... Den sitter alltid gött med en rolig synth.
För att trappa ner lite grann bland alla dina nyfunna aggressioner så fortsätter du med en låt som är lugnare än de förstnämnda... Nämnligen "Wasting love" av Iron Maiden.
Ta tag i dig själv... Lyssna på "Clayman" av In Flames och hata dig lite grann...
Nu blev du troligen lite upprörd igen så "I want out" av Hammerfall kan vara på sin plats för att inte hyra en hitman mot Saras kille.
Trappa upp med "Heart av darkness" av Arch enemy...
Avsluta med "Dead end" av In Flames...

När du har lyssnat igenom alla dessa garanterar jag dig inte att du mår bättre men det kommer definitivt vara känslosamt åt något håll! :gremlaugh:
Nej men här har du en blandning av lite heavey, power och death metal med mycket tempo och sköna riff och melodier olika typer av sång och så där - mycket bra låtar faktiskt.

Det som jag brukar säga är: "Dödsmetal för livet" och det håller jag fast vid även i denna fråga! :gremwink:

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag röstar för att du borde lyssa på en salig blandning av allt möjligt.

Mina förslag är följande;

In Flames - Another Day In Quicksand, Black And White, Dead End, Evil In A Closet och Scorn.

Sen kan vi efter lite tunga riff från göteborg slappna av med lite härlig brittpop från The Shins. Där är mina förslag följande;

The Shins - Caring is creepy, Those to come och New slang.

Sen när du tröttnat på det kan du spela lite Gorillaz, bara för att de är roliga tecknade figurer som låter roligt.

Gorillaz - Feel Good Inc, Every planet we reach is dead, Tomorrow comes today och El Manana.

Sen så har vi även några passande låtar som Dark Tranquillity har gjort.

Dark Tranquillity - ThereIn och Day to end.

Sen om du vill tänka på det som satte käppar i hjulet för dig så kan du alltid lyssna på Devildriver - Die (And die now). Fast då kanske du blir helt sprittsprångande galen, så skyll inte på mig sen.

- Jocke, känner att det här inlägget bara blev, näe...

Marcus J

Hero
Självklart så ska du lyssna på vår egen kung av deppighet. Lars Winnerbäck. Även om en del låtar kan vara ganska så positiva (särskilt på senare album) så är hans största hit fortfarande Kom Änglar, vilket är en perfekt låt att deppa ihop totalt till. Särskilt om det är kärleksbekymmer det handlar om.
Tyvärr (?) så handlar de flesta av hans låtar om bekymmer i relationer, bra exempel är Pacemaker, Vinter över ån etc.

Så har du inte begått självmord än? Bra, vi vill inte gå miste om avsnitt där då försöker vinna Sara trots hennes pojkvän. Så nu går vi vidare med låtarna.

Hammerfall är väl mer kända för andra låtar (och sen jag så en, otroligt löjliga videor) men tydligen så hade låtskrivaren tunga kärleksproblem ibland, I Believe, the Fallen one och Always will be är dem jag skulle använda själv för ovannämnda lista.

Till sist vill jag rekommendera Sleeping Sun med Nightwish, återigen metal (har jag konstig musiksmak eller är det bara jag som inbillar mig?).

/Marcus med lite axplock

Rickard

Urverk speldesign
"Jag har visserligen fått rådet att hänga mig om Sara skulle ha en pojkvän, men riktigt så enkelt ska ni inte bli av med mig.

Yeah. Det visade sig att hon hade en pojkvän.
"
För att citera Feuflux fritt från minnet: Awwww.

Jag har aldrig fattat deppmusik. Om jag är deppig vill jag bli glad, inte gräva ner mig i skiten ännu mer. Musik förändrar min sinnesstämning, så det brukar jag utnyttja. Sedan brukar jag aldrig lyssna på texter så varför skriver jag det här för? Jag suger på att ge förslag låtar.

Ok, för att inte vara helt menlös så kan jag väl dra till med:
Rammstein - Mein hertz brennt (kan väl översättas Mitt hjärta brinner - vet ingenting om övriga texten)
Nazareth - Love hurts (ja, det är en uppenbar klassiker men skjut mig då. Säger ju att jag är kass)
Phil Collins - Can't turn back the years (ok, texten handlar om mig - men låten är bra)

Fan, Feuflux är 100 gånger bättre på det här än mig. Jag brukar lyssna på rogivande låtar och minnas de goda stunderna när mitt hjärta brustit. Inte direkt din stil eller ens ett sådant tillfälle kanske. :gremsmile:

Michael Nyman - The heart asks pleasure first (Theme från The Piano)
Sarah McLachlan - Angel (låten används i City of Angels - världen bästa romantiska film)
Enya - Tea-house moon
Cirdan - Last ninja 3 (qso mix)
Conjure One - Tears from the moon
Jewel - Foolish games

Men fan, är det bara jag eller får man inte reda på om någon tjej är upptagen rätt tidigt? När jag snackade med de kvinnor jag skulle börja jobba med så visste jag deras civila stånd redan efter 20 minuter.

/Han som hade tänkt att skriva "Sådär gör vänner" som ett svar i en annan tråd (längre stycket mot slutet) men sket i det, för han ville inte vara neggo

Mask_UBBT

Hero
Okej, jag har nog missat hela dramat här, men vågar jag rekommendera Jane's Addiction? Typ... "Three days" är en bra "sitta och vara melankolisk på rummet"-låt, exempelvis...

Textmässigt är det nog fel, men, låten är nog väldigt passande... inte sådär överdrivet über-depp, heller, bara en skön låt.