Nekromanti Hej! Jag heter Dante. Jag är en rollspelssamlare …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tack vare Hunks alldeles utmärkta rollspelsbutik i Göteborg* är jag numera ägare till West End Games braiga Star Wars The Roleplaying Game från 1987 (som jag av någon underlig anledning aldrig ägt) samt Different Worlds Publications utgåva av M.A.R. Barkers kultförklarade Empire of the Petal Throne (1987) med tillbehören The World of the Petal Throne – Book 1 (1987) och The World of the Petal Throne – Book 2 (1988).

Kort sagt: Jag är en lyckligare människa.

Vilket i sig är lite skrämmande.

Hur blev det så här? Hur blev mitt mentala välbefinnande kopplat till antalet spel jag äger? När slutade jag vara blott en »rollspelare« och blev en »rollspelssamlare«?

Jag vet att det finns fler som jag därute. Kan vi inte göra denna tråd till någon sorts gruppterapi, så slipper jag känna mig ensam?

Glöm inte att börja med: »Hej! Jag heter …«

<font size="1">* Tack för kaffet och pratstunden, Hunk, och för att du kom och öppnade butiken två timmar innan ordinarie tid.</font size>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hej! Jag heter Endyamon...

...och är inte en rollspelssamlare. Längre. Jag har med andra ord tagit mig ur missbruket :gremtongue:

Förr, då jag var yngre och hadem ycket mindre pengar, var jag tvungen att ha alla spel (vilket på den tiden var Äventyrsspel för mig :gremtongue:). Jag köpte som en galning och bytte till mig. Det gick inte riktigt så långt som att jag stal, men nog blev det ett missbruk.

Jag vet dock inte riktigt när det förändrades. Och inte heller varför. Det är skumt, men det blev bara så. Men till allas lättnad, jag är inte helt frisk! Jag har fortfarande en noja att jag måste ha allt till Buffy och Angel-rollspelen samt givetvis Drakar och Demoner. Det gäller bara att hålla i gång och köpa nya saker när det kommer ut :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Hej! Jag heter Dante. Jag är en rollspelssamla

Schultz Antikvariat i Malmö är min drog. Har hittat såväl Star Wars som Star Trek och CoC d20 där, vilka jag införskaffade mest för att äga dem. Dessutom ögnar jag den World's Largest Dungeon de har. Med min ekonomi får det dock vänta.

Johan K

Gammal & dryg
Hej, Jag heter Johan K. Jag är en rollspelssamlare

Ahum, det här har slagit mig på den senare tiden, elelr ja det närmasta 1½ åren. Jag finner åxå en skönt känsla av att shoppa loss på rollspel & sedan läsa dem lite. För att sedan hamna i hyllan & se snygga ut. För att åxå läsa dem & med tur åxå spela dem inom tid åxå.

/ Johan K, stolt rollspelare & rollspelssamlare

Torbjörn

Swordsman
Hej! Jag heter Torbjörn …

Jag är också rollspelssamlare i den benämningen att jag köper fler rollspelsprylar än jag hinner spela. I bokhyllar står massor av ffa äventyr som inte spelats ännu, och fler lär det bli. Det kommer ju hela tiden nya spännande och intressanta prylar.

Nästa "onödiga" inköp lär väl bli Tatters of the king, för trots att jag inte spellett CoC på ett par år och inte lär göra det inom de närmsta heller lockar det starkt. Verkar vara ett bra äventyr att bara ha, och läsa lite då och då.

Torbjörn - som numer inte spelleder utan bara spelar, men fortsätter köpa som om han spelledde på heltid

Erik_N

Warrior
Var glad...

Var glad att du samlar på utrymmeseffektiva rollspel, och inte skrymmande brädspel, som en annan. Det börjar bli oroväckande alla utrymmen de ockuperar...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hej! Jag heter walium och är vedervärdig tapirman!

Precis som alla andra vedervärdiga tapirmän (vi är fler än ni anar!) så samlar jag på rollspel. Fler av de spel som finns i min bokhylla kommer jag aldrig att faktiskt spela och vissa har jag inte ens läst. Lyckligtvis så är jag även aningen snål och en så kallad fattig studentajävel så det finns ekonomiska gränser för hur mycket rollspel som jag kan inhandla under ett år.

Storuggla

Champion

"samt Different Worlds Publications utgåva av M.A.R. Barkers kultförklarade Empire of the Petal Throne (1987) med tillbehören The World of the Petal Throne – Book 1 (1987) och The World of the Petal Throne – Book 2 (1988)."

Different Worlds-utgåvan? Intressant! Spelled, tack!

"Kan vi inte göra denna tråd till någon sorts gruppterapi, så slipper jag känna mig ensam?"

Neeej, det slutar alltid i en nördig sorts pittmätning där alla sitter och räknar upp hur många hyllmeter spel de har i hopp om att imponera på andra nördar. :gremfrown:

Storuggla, poking kittens for fun and profit

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Storuggla said:
Neeej, det slutar alltid i en nördig sorts pittmätning där alla sitter och räknar upp hur många hyllmeter spel de har i hopp om att imponera på andra nördar.
När jag försöker räkna ut hur mycket stålar jag lagt ner på rollspel känner jag mig inte så mycket imposant som … korkad.

Pittmätning var alls icke syftet med denna tråd – så ni kan stoppa undan era phallometrar.

Dimfrost

Special Circumstances
Hej! Jag heter Dimfrost och jag är fri!

Ja, jag är fri från beroendet. Jag har nästan slutat köpa rollspel. Mitt mål är att slipa på samlingen, inte skaffa massor med nytt. Därför har jag gjort mig av med diverse skräp, till exempel ett par moduler till Eon och tidigare grejer som Khelataar. (Fast massor av gamla Äventyrsspelsgrejer sparar jag av nostalgiska skäl.) Det där suget att köpa moduler, som till exempel till Eberron (det är ju en sådan cool värld, den kommer jag säkert att vilja spelleda äventyr i någon gång...) eller Exalted har jag lyckats bli av med. Jag har dock ingen aning om hur det gick till egentligen. :gremsmile: Det senaste jag köpte, förutom förhandsbeställningen av Spirit of the Century, var nog Dark Sun 1st ed.-boxen på Lincon (av Hunk, men han var inte i butiken just då tror jag) och ett par Castle Falkenstein-moduler någon gång i våras. Båda inköpen är jag väldigt nöjd med.

/Dimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag verkar äntligen ha insett hur jävla tråkigt jag tycker det är att läsa rollspelsböcker, och har följdaktligen slutat köpa dom.

Duddmannen

Hero
Jag heter Daniel och är rollspelsjägar/samlare

Sedan urminnes tider (alltså 80-talet) har jag samlat rollspel. Inte i enorm mängd utan snarare i små, exklusiva doser. Vänner och bekanta har underhållit mitt missbruk genom generösa gåvor och även nu har jag kontakter som från gång till annan kan ge mig en seriös fix.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Hej! Jag heter Anders. Jag är rollspelssamlare …

...sedan 1970-talet. fast jag nöjer mig med att samla på mig saker jag verkligen att läsa. Bland har jag en radda utmärkta GURPS-böcker som jag aldrig kommer att spelleda, eftersom de är för smala, men som är utmärkt gjorda. (Jag vill särskilt framhäva Terradyne, Atlantis, Mars, Atomic Horror och Space.)

Jag mår bra av att samla rollspel på detta sätt och har aldrig uppfattat det som ett bekymmer.

Hunk

Hero
Re: Hej! Jag heter Henrik. Jag samlar förutom...

...på rollspel (framför allt Judges Guildprylar från 76-82) också på amerikanska presidentvalskampanjknappar (den pin jag är mest stolt över kommer från Strom Thurmonds dixikratkampanj 1948). Hur fröet till detta sjuka intresse såddes kan jag inte riktigt svara på, men om någon sitter hemma med några snygga buttons som man vill bli av med är det bara att skicka ett PM! Goldwater (64), Wallace (68-76) och John Anderson (80) ligger högst på wantlistan. Just nu har jag en sändning på väg över Atlanten med ett gäng buttons för det kommande kongressvalet, som jag tänker ha på mig när jag och ett par polare följer valvakan på CNN, efter att ha hinkat i oss några flaskor Zinfandel och Sam Adams och spelat ett parti Road to the White House.

Kan också passa på att tacka Dante för besöket i butiken och hälsa honom välkommen åter! Jag uppmanar samtidigt både honom och alla andra att aldrig sluta samla på rollspel.

Troberg

Sinister eater
Re: Hej! Jag heter Troberg. Jag är inte en...

...rollspelssamlare. De bara tyr sig till mig och följer mig hem. Detsamma gäller brädspel, filmer, datorspel, elektronik, konsollspel, serier, motorcyklar, tärningar och annat småplock.

Väldigt mycket av det jag skaffar i spelväg är inte sådant jag planerar att spela, utan det köps in för att jag är nyfiken på konceptet eller bara för att jag tycker att det är ett initiativ som borde uppmuntras. En del grejor köps in bara för att de är så udda att man inte kan låta bli att älska dem (GURPS Riverworld, GURPS Planet Krishna, GURPS Iceage, GURPS Chtorr med mera).

Det enda spel jag egentligen vill spelleda numera är Generica, däremot kan jag tänka mig att låna världar från andra spel.

Även om jag har en rätt skaplig samling spel så lägger jag inte så mycket pengar på det. Det handlar om kanske 15 000 om året, betydligt mindre än vad jag lägger på tex elektronik eller andra hobbies (heck, jag hostade nyss upp cirka 12000 för en ball rysk plasmasvets/plasmaskärare och i somras köpte jag en kamera med lite tillbehör för uppemot 20 - 25 000 och en liten kamera för cirka 5000...).

Är det ett problem?

Nej. Jag har råd och det är grejor jag vill ha. Jag delar inte ekonomi med någon, så jag har inget bättre att lägga stålarna på. Varför skulle jag inte skaffa dem?

Saxifrage

Hero
Re: Jag heter Sax och jag är nekrofil...

Det var länge sedan jag köpte något nytt, why bother, liksom. Däremot ses jag ofta cruisande på Tradera, på jakt efter något tummat ex av ett äventyr till urgamla DoD eller annan trofé. Det är lite som ett gift. Ju äldre och dödare spel, desto bättre. Tänk att få bläddra i ett tunt G5-häfte tvåspaltigt typsatt i Times New Roman, ahh... kanske med Gullikson-bilder och sådana där rutritade kartor, mm, oh baby, yes...

Problem är det väl inte, men ibland kan man känna sig lite hopplöst... retro. Ungefär som när man går på Myrorna, fastnar inför en kassettsnurra i rökfärgad plast och liksom suckar "ja jävlar..." lyckligt för sig själv.

Enligt min terapeut hänger sådant här missbruk ofta ihop med att vara antikvariats-junkie. Kan det ligga något i det?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Hej! Jag heter Henrik. Jag samlar förutom.(ot)

...på rollspel (framför allt Judges Guildprylar från 76-82)
Coolt! Jag har de Dragonquest-titlar de gav ut i skarven mellan 70- och 80-tal (jag tror jag har alla i alla fall. "Magebird Quest" och "Starsilver Trek" + eventuellt nån mer).

också på amerikanska presidentvalskampanjknappar
Ojdå! Det visste jag inte ens att det gick att samla på! :gremshocked: Låter jättespännande. Finns bilder på dylika att beskåda nånstans?

/Anders

Nightowl

Champion
Jag heter Nightowl och jag är allmänt sjuk i huvet

Enligt min terapeut hänger sådant här missbruk ofta ihop med att vara antikvariats-junkie. Kan det ligga något i det?
Det är möjligt, eftersom få saker gör mig så lycklig som ett stort ostädat antikvariat där man kan snoka sig genom dammiga luntor, prissatta efter vikt.

Men fräscha antikvariat är äckliga! Har inte stället Challenge Rating 4+ och ägaren ser ut som en depraverad rysk anarkist, alternativt en liten fiskögd gnom, får det vara!

Nuförtiden har jag börjat skjuta upp PDF-er istället; många, små billiga och snabb high som ersätts med ennui efteråt, liksom skam när kontokortet ligger där kastat bredvid datorn och man sitter med byxorna nere och Excel öppnat för att göra rollpersoner...

Yeah baby yeah yeah...

Erik

Hunk

Hero
Re: Hej! Jag heter Henrik. Jag samlar förutom.(ot)

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
...på rollspel (framför allt Judges Guildprylar från 76-82)
--------------------------------------------------------------------------------

Coolt! Jag har de Dragonquest-titlar de gav ut i skarven mellan 70- och 80-tal (jag tror jag har alla i alla fall. "Magebird Quest" och "Starsilver Trek" + eventuellt nån mer).
Coolt! Äger faktiskt inga av deras DragonQuest, Chivalry & Sorcery eller Travellermoduler eftersom jag kännt mig tvungen att begränsa mig till deras D&D- och Universal Fantasyprylar.

Citat:
också på amerikanska presidentvalskampanjknappar

Ojdå! Det visste jag inte ens att det gick att samla på! Låter jättespännande. Finns bilder på dylika att beskåda nånstans?
Man kan samla på det mesta... Har inte varit någon aktiv samlare det senaste året, så jag har tappat bort länken till en bra campaign button site som jag brukade besöka men den här eBaysäljaren har en del justa grejer som får en att börja dregla... Han tar dock rätt bra betalt för sina grejer, men ibland kan man ha tur att hitta eBayare som säljer ut hela kollektioner och då får man betydligt fler buttons per dollar. Från honom har jag dock bl.a. köpt min Thurmond 48-pin.