Nekromanti Helhetsupplevelsen och rollspelsdoping?

RasmusL

Champion
Axiom #1: Rollspel är inte en bok, det är en aktivitet och existerar endast under utövandet.
Axiom #2: Rollspel är en helhetsupplevelse: allt från typsnittet i regelböcker till personkemi till dagsform till tycke och smak till bakgrundsmusik och ljussättning är en del av rollspelet.

Idag vill jag prata rollspelsdoping: substanser vi kan tillgodogöra oss för att förbättra vårat rollspelande. Jag använder en kombination av kaffe och alkohol som en hävstång för immersion och känslor, det fungerar bra för mig. Vad tycker ni om att dopa sig i rollspelandets namn? Vad är era erfarenheter? Vad tror ni skulle kunna fungera?

Mer specifikt: jag söker ständigt starka känsloupplevelser, vilka preparat (helst lagliga, eller åtminstone inte olagliga, sådana) i vilka kombinationer tror ni kan hjälpa mig i min strävan? Vad strävar ni efter och vilka substanser tror ni kan vara till hjälp?

Ordet är fritt! :)

God45

#PrayersForBahakan
Jag är inte mycket av en Psychonaut och rollspelar för det mesta nykter.

När jag spelleder över Skype dricker jag dock ett till tre glas 12 eller 18 årig single malt whiskey. Jag rekommenderar en rökigare Islay whiskey. Det hjälper en att sätta en i rätt stämning för att skapa meningsfulla reaktioner från NPC:er.

När jag spelar över skype dricker jag en mörk rom över is. Det är en mindre seriös drink som sätter en i rätt humör för att spela hardball och ta initiativ som man följer till slutet.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har som ett av mina livsmål att någon gång spela Noumenon involverande specifika olagliga substanser. I övrigt är jag inte så intresserad av rollspelsdoping, jag känner att immersionen räcker till oavsett. Ska jag knarka är jag hellre mig själv, upplevelsen gifter sig bättre med det än med det extra verklighetslagret rollspel hade inneburit, det blir för invecklat liksom. Dricker jag alkohol (världens sämsta skitdrog) under spel ser jag det som en prop snarare än som doping - i Pirater hjälper det inlevelsen lite att dricka äkta grogg, dvs rom med vatten och lime, och i Western hjälper det att dricka billig whiskey, särskilt som jag spelar en alkoholist där. Men det är alltså inte berusningen som underlättar inlevelsen här, utan det taktila, smakmässiga och konceptuella i att konsumera detsamma som rollisen/folk i settingen konstant gör. Och det hade nästan lika gärna kunnat vara ett glas cola egentligen (och ofta får det helt enkelt vara det), eftersom det taktila är den viktigaste aspekten av det by far.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Asså. Te. Jag dricker te nästan varenda spelmöte, för att det är mysigt och ger rätt känsla av hemtrevlighet och trygghet. Helst rött te när jag spelar på kvällen, eftersom det inte är vätskedrivande och följaktligen inte nödvändigtvis gör att jag vaknar kissnödig mitt i natten.

Fast jag misstänker att just mys, hemtrevlighet och trygghet är antitesen till vad du är ute efter ;)

Alkohol har skapat några riktiga höjdarsessioner, och några fruktansvärda bottennapp. Jag vet att det är förutsättningarna runtom som avgör, vad som händer i folks liv för tillfället, men dom jag spelat med genom åren har knappast 'dopat' sig för rollspelsupplevelsens skull.
Med det sagt, ett par öl och lite whiskey, kanske lite grappa, löser upp blygheten för min del, men kaffe är ett måste.

RasmusL

Champion
Björn Wärmedal;n130271 said:
Asså. Te. Jag dricker te nästan varenda spelmöte, för att det är mysigt och ger rätt känsla av hemtrevlighet och trygghet. Helst rött te när jag spelar på kvällen, eftersom det inte är vätskedrivande och följaktligen inte nödvändigtvis gör att jag vaknar kissnödig mitt i natten.

Fast jag misstänker att just mys, hemtrevlighet och trygghet är antitesen till vad du är ute efter ;)

Alla mål är lika bra även om de inte är kompatibla med varandra! :)

Fridigern

Swordsman
Väldiga mängder kaffe och snus går åt under en rollspelssession, säkert ungefär två till tre vanliga dagsransoner. Men annars inga konstigheter

Genesis

Ni dés ni maître
Själv dricker jag nästan aldrig varken alkohol eller kaffe, så det blir inte mycket med det. I min ungdom spelade jag rollspel med alkohol inblandat och det blev definitivt inte bättre av det. Det ledde mest till koncentrationssvårigheter. Men idag spelar jag på ett annat sätt. Jag har druckit lite vin till en omgång Archipelago och en omgång Montsegur, men jag vet inte om jag tror att det bidrog något till upplevelsen. Koffein har man ju tagit till på sena konventsnätter ibland, men det har mest varit för att kunna spela överhuvudtaget och jag tror inte att det heller har hjälpt. Sådana spelomgångar blir sällan särskilt bra.

Generellt sett vill jag ha full klarhet och pigghet under spel för att kunna prestera mitt yttersta, så skulle det vara något preparat som skulle kunna förbättra spelet så skulle det nog vara en smart drug av något slag. Någon av de där studiedrogerna.

EDIT: Men jag kan tänka mig att det kan bidra till bleed, om man gillar sån't.

Conan

انتفاضة
Jag brukar hålla mig helt strikt nykter när jag spelar. Ibland faller jag dock till föga och frossar i chips och godis.

Har snortat kokain och rökt hasch några gånger vid spel. Det har i regel blivit väldigt dåligt. Supit vid rollspel har jag aldrig gjort men jag har haft spelledare och medspelare som druckit och det har aldrig tillfört spelandet något.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För mig har ju rollspel alltid handlat om rätt lättsam underhållning snarare än känslomässiga upplevelser (förutom då känslan av glädje =). Sålunda har jag väldigt lite behov av andra stimuli, utom möjligen vad som krävs för att slappna av från vilka omständigheter som än råder i livet utanför rollspelet.

För mig innebär det här vanligtvis te. Eller saker om läsk och snacks. Inget är direkt något jag skulle kalla doping, tror jag.

charl

Veteran
Beroende på omständigheterna lite grann. Dricker inte och brukar för det mesta hålla mig till ett par koppar kaffe och oroväckande mängder snus på rollspelssessioner, men bara nu nyligen har jag påbörjat en krönika Mage the Ascension för ett gäng polare som alla gillar sitt röka. Inte mig emot, så på just dessa sessioner blir det en del cannabis. Det har inte varit ett problem på något sätt alls, fast det är klart spelets karaktär blir ju lite annorlunda från det nyktra. I just fallet Mage som ändå till mångt och mycket är ett närmast psykedeliskt rollspel är det inte till upplevelsens börda, men det hade nog inte passat lika väl till många andra spel.

Zorbeltuss

Hero
RasmusL;n130257 said:
Axiom #1: Rollspel är inte en bok, det är en aktivitet och existerar endast under utövandet.
Axiom #2: Rollspel är en helhetsupplevelse: allt från typsnittet i regelböcker till personkemi till dagsform till tycke och smak till bakgrundsmusik och ljussättning är en del av rollspelet.

Idag vill jag prata rollspelsdoping: substanser vi kan tillgodogöra oss för att förbättra vårat rollspelande. Jag använder en kombination av kaffe och alkohol som en hävstång för immersion och känslor, det fungerar bra för mig. Vad tycker ni om att dopa sig i rollspelandets namn? Vad är era erfarenheter? Vad tror ni skulle kunna fungera?

Mer specifikt: jag söker ständigt starka känsloupplevelser, vilka preparat (helst lagliga, eller åtminstone inte olagliga, sådana) i vilka kombinationer tror ni kan hjälpa mig i min strävan? Vad strävar ni efter och vilka substanser tror ni kan vara till hjälp?

Ordet är fritt! :)
Uppenbarligen så är saker som kan motverka dålig dagsform något som du är ute efter, så värktabletter (Treo verkar funka bäst) och humörstabiliserande kan nog göra en del, en god hemmalagad måltid kan också funka bra så som lasange eller liknande om man inte spelar över nätet, även ett bastu besök innan kan nog hjälpa rejält.

/Luna Lovegood

Tre solar

Hero
Socker såklart, så man håller energin uppe!

Eller croque monsieur om det är på söndagar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tre solar;n130522 said:
Eller croque monsieur om det är på söndagar.
Mmm, länge sedan jag åt en god varm macka nu (ja, länge sedan jag åt en varm macka, punkt). Jag borde göra något åt det.

Rhodryn

Hero
Från inget (förutom vatten då så klart), till... ja någon typ av godis och/eller någon typ av dricka av slaget läsk, fruktdrycker, eller liknande... är väl det vanligaste för mig. Mycket av det beror på hur mycket pengar, eller inte, som jag har. Ibland har vi en pause för att äta mat (oftast pizza då)... men igen, det beror på hur mycket pengar som jag har.

Dricker varken kaffe eller alkohol... har aldrig tagit droger... så ja, mer än eventuelt en sockerkick, från godis/dricka, så "dopar" jag mig inte för rollspel.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag har en känsla av att det är svårt, eftersom i vart fall för mig så är rollspelandet en mycket aktiv process. Som tankesportare sen en lång tid tillbaka så vet jag att för mig när det gäller att prestera mentalt så bra som möjligt så är det inget annat än att äta lätt, och dricka vatten som gäller.

Alla 'fysiska' upplevelser är bara i vägen, att vara trött är det sämsta, hungrig och kissnödig strax därefter. Men även om jag är trött så är det tyvärr ingen lösning att dopa sig med koffein och socker, i vart fall inte om jag ska hålla en hel dag. Normalt sett så brukar jag sätta in den dopingen sista timmen, annars kommer kroppen få kämpa med svingar i blodsocker/koffeinnivåer som inte alls är önskvärda för prestationen.

Så mitt problem är att om jag dopar mig överhuvudtaget så vet jag att jag kommer prestera sämre (i intelligensmening) och det är oklart vad som skulle öka känslan så mycket så att det skulle vara värt det. Jag är inte emot idén men har svårt att se vad som skulle fungera. Ett spår är förstås att öka en specifik känslostämning, om jag spelar the object igen tex så vill jag göra det med en cigarr men jag tror att det egentligen är mer gimmick än något annat.

Så när jag dricker alkohol, äter godis, kakor, dricker te eller vad det nu kan vara så är det egentligen alltid bara för att öka den sociala upplevelsen och inte rollspelsupplevelsen i sig.

Sen skulle det vara häftigt att prova en del av de mer fysiskt påfrestande lajven där hungern eller kylan faktiskt är på riktigt och en del av upplevelsen men då skulle jag verkligen behöva vara förberedd på att det är grejen innan.

Jocke

Man med skägg
Att gå hårt ut med kaffe och cigaretter ungefär från två timmar innan passet börjar tills det är slut tycker jag för MIG till en bättre spelledare, särskilt om det ska vara mycket impro.
Men jag har slutat röka och har inte hittat något alternativ att ersätta med.

RasmusL

Champion
Björn den gode;n130566 said:
Så när jag dricker alkohol, äter godis, kakor, dricker te eller vad det nu kan vara så är det egentligen alltid bara för att öka den sociala upplevelsen och inte rollspelsupplevelsen i sig.
Var drar du gränsen? Är "rollspelsupplevelsen" något 100 % internt som existerar oberoende av miljön, människorna omkring dig och dina fysiska upplevelser?

Björn den gode

Swashbuckler
RasmusL;n130603 said:
Var drar du gränsen? Är "rollspelsupplevelsen" något 100 % internt som existerar oberoende av miljön, människorna omkring dig och dina fysiska upplevelser?
Jag är lite sugen på att bli filosofisk här och hävda att alla upplevelser väl är interna, de skapas oftast av miljön, människorna omkring mig och mina fysiska upplevelser men själva upplevelsen existerar oberoende av det yttre och hade i teorin kunnat skapas på andra sätt också.

Fast det var inte riktigt det jag menade när jag delade på 'social upplevelse' och 'rollspelsupplevelse' utan helt enkelt att det finns ett antal substanser som är bra för den sociala upplevelsen och ökar känslor som välbefinnande och gemenskap (att dela på saker är guld) som te, vin, kakor, godis, chips, cola osv. Men jag har inte hittat något som fungerar för att öka 'inlevelsen' eller styrkan i de upplevda känslorna.

Eller ja, alltså det är väl en sanning med modifikation, alkohol kan helt klart öka styrkan i känslor, det är lite av grejen med alkohol men jag upplever att vi de nivåerna där jag får den effekten så tappar spelet samtidigt då den intellektuella skärpan minskats så pass mycket.

Jag tror att det är betydligt enklare i långa lajv, framförallt för att det ofta kan vara samma känsla under en lång tid. där har jag liksom tid att vara full lika länge som rollen är full men i rollspel när det snabbt kan växlas mellan en fest-scen, dagen efter, ut på ninjauppdrag, två månader före så blir berusningen mest i vägen. (Sen tycker jag i och för sig ändå inte om att åka på lajv som tillåter alkohol eftersom det tyvärr alltid finns ett par människor som inte kan hantera det och riskerar att sabba en stor del av upplevelsen.)

Jag tror också att det är enklare i mer passiva konstformer, det finns säkert viss musik som upplevs bättre efter att ha nyttjat diverse substanser, och vissa filmer vägrar jag att se nykter men i rollspel när jag också ska vara kreativ, skärpt, flowig så känns det svårt. Men jag följer tråden intresserad och kan tänka mig att prova det mesta som är lagligt.