Nekromanti Helhetsupplevelsen och rollspelsdoping?

RasmusL

Champion
Lukas;n130713 said:
Är det inte du som sitter på höga hästar om du tror dig stå över risken i droger?

Jag är inte automatisk emot drog iden men jag tycker man som spelare skall vara medveten om att det skulle vara en risk. Och att man aknske inte skall göra det allt för lättvindigt och vårdslöst.
Om du någonstans ser att jag skrivit att alla droger kan tas utan risk så peka gärna ut var! Rörande det aktuella arrangemanget så kan du läsa via länken.

obak

Hero
Timmothy Leary gjorde ju lite experiment på 70 talet med meskalin och gudstjänster vilket tydligen skapade väldigt starka upplevelser. Skall man dock hålla på experimentera med knark så skall man se till att det finns sjukvårdspersonal på plats.
Som avslut Vill jag dra mig till minnes Ovudius som konstaterade att vinet väckte lusten i lika stor grad som berusningen inverkade menligt på genomförandet.
Nästa möte skall jag prova ge folk en nackmassage och se om det får dem att släppa på hämmningarna lite mer.

RasmusL

Champion
obak;n130721 said:
Timmothy Leary gjorde ju lite experiment på 70 talet med meskalin och gudstjänster vilket tydligen skapade väldigt starka upplevelser. Skall man dock hålla på experimentera med knark så skall man se till att det finns sjukvårdspersonal på plats.
Som avslut Vill jag dra mig till minnes Ovudius som konstaterade att vinet väckte lusten i lika stor grad som berusningen inverkade menligt på genomförandet.
Nästa möte skall jag prova ge folk en nackmassage och se om det får dem att släppa på hämmningarna lite mer.

Massage är nog inte alls en dum idé! Att kunna slappna av inför varandras fysiska beröring kan nog driva på det känslomässiga spelet. Berätta hur det gick!

JJoghans

Regelknackare
RasmusL;n130716 said:
...men då tråden handlar om lagliga droger så känner jag att det är helt OK att förundras över hur vi medelst olika substanser kan inducera känslor och hallucinationer från det diegetiska...
Spelar det någon roll om drogerna i fråga är lagliga eller olagliga när det finns folk som inte mår bra av att ta dem? Man brukar ju ofta mana till alkoholnykterhet på lajv, och att i konsekvens med detta hålla tassarna borta från knark tycker jag är en no-brainer.

RasmusL

Champion
Dazumal;n130723 said:
Spelar det någon roll om drogerna i fråga är lagliga eller olagliga när det finns folk som inte mår bra av att ta dem? Man brukar ju ofta mana till alkoholnykterhet på lajv, och att i konsekvens med detta hålla tassarna borta från knark tycker jag är en no-brainer.
"Brukar"? Vad går du på för lajv egentligen!?

RasmusL

Champion
RasmusL;n130724 said:
"Brukar"? Vad går du på för lajv egentligen!?

((alltså, visst att "alkoholfritt" är normen bland svenska fantasylajv men i princip resten av norden, UK, mm mm har alkohol som norm och på väldigt många nordic larp-arr är det inte bara tillåtet utan även uppmuntrat!))

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n130728 said:
((alltså, visst att "alkoholfritt" är normen bland svenska fantasylajv men i princip resten av norden, UK, mm mm har alkohol som norm och på väldigt många nordic larp-arr är det inte bara tillåtet utan även uppmuntrat!))
Jag vet inte om du vill använda Nordic larp rörelsen som ett exempel. Det är en rörelse känd för hur osäker den är.

RasmusL

Champion
God45;n130729 said:
Jag vet inte om du vill använda Nordic larp rörelsen som ett exempel. Det är en rörelse känd för hur osäker den är.

Jasså? Spännande! På vilket sätt är den det?

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n130731 said:
Jasså? Spännande! På vilket sätt är den det?
Eftersom det förekommit waterboarding på flera Nordic larp events? Eftersom de försöker skapa psykologiska effekter utan att se på risker runt det? Eftersom det finns en kultur av att man inte ska bryta karaktär när saker går över gränsen? Eftersom det finns en lång rad av berättelser om sexuella övergrepp inom rörelsen? Eller att de inte fullständigt fördömer narkotika vid spelande av lajv när de tidigare nämnda problemen förekommer?

Rörelsen är oansvarig och många gånger direkt skadlig.

RasmusL

Champion
God45;n130733 said:
Eftersom det förekommit waterboarding på flera Nordic larp events? Eftersom de försöker skapa psykologiska effekter utan att se på risker runt det? Eftersom det finns en kultur av att man inte ska bryta karaktär när saker går över gränsen? Eftersom det finns en lång rad av berättelser om sexuella övergrepp inom rörelsen? Eller att de inte fullständigt fördömer narkotika vid spelande av lajv när de tidigare nämnda problemen förekommer?

Wow, jag har inte kommit i kontakt med någon annan hobby där säkerhetsdiskussionen, tänket och åtgärderna tar upp så mycket tid av diskursen och så mycket fokus när det kommer till att sätta upp arrangemang. Kanske har det sett annorlunda ut om vi backar ett antal år men idag så har du bara fel :)

Sidokommentar: "lång rad av berättelser om sexuella övergrepp" jfr med retoriken om att Sverige skulle krylla av våldtäktsmän pga vår höga brottsanmälningsstatistik.

Opoopo

Veteran
God45;n130733 said:

Jag tänker inte att "Nordic larp" är en enhetlig rörelse? Det finns ju vitt skilda arrangörer med olika nivåer av säkerhetstänk och som är olika bra på att arbeta mot till exempel sexuella övergrepp?
Jag arrangerade till exempel själv ett walking dead inspirerat lajv i den traditionen där vi iaf försökte skapa ett säkert och roligt lajv som inte gick över gränsen för våra deltagare. Till exempel förbjöd vi all form av spel på sexuellt tvång. Jag tror helt enkelt att du generaliserar kring en vid variation av lajv och att du har en felaktig bild av traditionen.

Det är dock viktigt att poängtera att jag inte på något sätt vill underminera de reella problem som lajvsverige har med till exempel sexuella övergrepp. Det måste belysas och på olika sätt åtgärdas.

God45

#PrayersForBahakan
Opoopo;n130735 said:
Jag tror helt enkelt att du generaliserar kring en vid variation av lajv och att du har en felaktig bild av traditionen.
Det här är inte "ett par rötägg". Det här är systematiska och grundläggande problem inom Nordic larp rörelsen och att du förnekar att de förekommer gör dig till en del av problemet. Vill man inte bli förknippad med de här sakerna bör man göra sitt avståndstagande jävligt starkt och man bör erkänna att problemen finns i rörelsen som man tillhör. För attityden att saker är okej för att det "är konst" är sjuk och det är en röta som krupit in i alla delar av Nordic larp rörelsen med tydliga resultat. Så nej, jag har inte feltolkat traditionen för att ni förnekar att ni sett de sjuka delarna eller för att ni faktiskt inte har gjort det.

Opoopo

Veteran
God45;n130739 said:
Det här är inte "ett par rötägg". Det här är systematiska och grundläggande problem inom Nordic larp rörelsen och att du förnekar att de förekommer gör dig till en del av problemet. Vill man inte bli förknippad med de här sakerna bör man göra sitt avståndstagande jävligt starkt och man bör erkänna att problemen finns i rörelsen som man tillhör. För attityden att saker är okej för att det "är konst" är sjuk och det är en röta som krupit in i alla delar av Nordic larp rörelsen med tydliga resultat. Så nej, jag har inte feltolkat traditionen för att ni förnekar att ni sett de sjuka delarna eller för att ni faktiskt inte har gjort det.
Nu upplever jag det som att du inte läste det övriga jag skrev utan att du plockade ut just den delen för att det passade den poäng du ville göra?
Jag vill återigen poängtera att jag inte tror att det finns en specifik Nordic larp rörelse utan en vid variation av lajv som kan falla under det epitetet. Att det förekommit och förekommer problem med tex sexuella övergrepp är jag medveten om. Därför måste alla lajvarrangörer arbeta för att förhindra det såklart.

Tänker du att lajv som tar upp aidsepidemin och homosexuellas rättigheter som: http://www.justalittlelovin.com borde tas avstånd från? Det är ju också i Nordic larptraditionen? Jag är helt säker på att om du skulle fråga på en facebooksida som larpwomenunite så skulle du få rekommendationer på lajv och lajvarrangörer som gör sitt bästa för att motverka sexuella övergrepp och för att i övrigt skapa en säler miljö. lajv i nordic larp traditionen då.

Opoopo

Veteran
Jag säger alltså inte att det inte finns en problematik inom lajvsverige och att de problem du beskrivit inte finns. Jag menar dock att du inte kan se nordic larp som en enhetlig rörelse. Det finns många lajv som aktivt arbetar mot de sakerna du beskrivit.

God45

#PrayersForBahakan
Opoopo;n130748 said:
Nu upplever jag det som att du inte läste det övriga jag skrev utan att du plockade ut just den delen för att det passade den poäng du ville göra?
Jag vill återigen poängtera att jag inte tror att det finns en specifik Nordic larp rörelse utan en vid variation av lajv som kan falla under det epitetet. Att det förekommit och förekommer problem med tex sexuella övergrepp är jag medveten om. Därför måste alla lajvarrangörer arbeta för att förhindra det såklart.

Tänker du att lajv som tar upp aidsepidemin och homosexuellas rättigheter som: http://www.justalittlelovin.com borde tas avstånd från? Det är ju också i Nordic larptraditionen? Jag är helt säker på att om du skulle fråga på en facebooksida som larpwomenunite så skulle du få rekommendationer på lajv och lajvarrangörer som gör sitt bästa för att motverka sexuella övergrepp och för att i övrigt skapa en säler miljö. lajv i nordic larp traditionen då.
Och nu ser du bara på en av punkterna som jag pekade ut som problematiska och ignorerar de andra.

Björn den gode

Swashbuckler
God45;n130739 said:
Som jag nämnde i någon annan tråd för ett tag sen så är min bild också betydligt närmare Rasmus bild än din bild. Att det är en rörelse som tänker väldigt mycket på säkerhet, som ser risker, som på alla sätt uppmuntrar att bryta karaktär om saker och ting går över gränsen (och även bygger in metatekniker för att saker inte ska gå över gränsen).

När det gäller sexuella övergrepp så förekommer det helt klart inom lajvvärlden och vi är många som försöker arbeta på att minimera det och det talas öppet om problemet. Jag är också säker på att det förekommer inom idrottsvärlden (där det pratats lite grann särskilt efter Patrik Sjöberg), inom musikvärlden (där min uppfattning är att festivaler tex absolut arbetar för att motverka det men att det ändå finns en 'förväntning' om ett antal våldtäkter varje festival som ingen blir förvånad över), inom scoutrörelsen, nykterhetsrörelsen och bordsrollspelsrörelsen (där det i det sistnämnda fallet inte talas om överhuvudtaget).

Sen undrar jag lite varifrån du har fått den här bilden av Nordic Larp, är det så du har uppfattat det när du deltagit på arrangemang, är det hur diskussioner går på fb eller något annat?

Opoopo

Veteran
God45;n130752 said:
Och nu ser du bara på en av punkterna som jag pekade ut som problematiska och ignorerar de andra.
Är det svaret du vill ge? Då avstår jag från att diskutera det här vidare med dig och i övrigt så har vi gått off topic minst sagt. Ha en fin kväll.

RasmusL

Champion
God45: Du var en del av scenen för ett antal år sedan, stämmer det? Jag känner inte igen några av dina exempel, förutom delen om sexuellt ofredande och övergrepp som är något hobbyn arbetar hårt för att motverka, och är mycket nyfiken på var och när de kommer ifrån. Jag tror inte att de mest extrema lajven blivit mindre extrema, snarare tvärt om, men att ta saker ur sitt sammanhang blir rätt knepigt i en del av hobbyn som bygger på att i tillit och samtycke pressa gränser för upplevelser och gemensamt skapande.

RasmusL

Champion
(Vi frejmar fortfarande med doping som fond, med vinklingen "när det kan vara fel", så inte OT!)

Krille

Super Moderator
Moderering:

RasmusL;n130700 said:
Jag tycker att den här typen av konformism är så söt :) Kliv ner från dina höga cyklar, kamrat!
RasmusL;n130702 said:
Jag brukar säga samma sak om dig ;)
Lukas;n130713 said:
Är det inte du som sitter på höga hästar om du tror dig stå över risken i droger?
RasmusL;n130716 said:
Det var heller inte min mening att försöka bättra på din inställning, jag har inte haft något intressant utbyte av dig tidigare och lär inte ha det i framtiden.
Den här raljerande och nedlåtande tonen vill jag inte se från någon fortsättningsvis. Låt bli den, annars kommer jag stänga av folk. Var nu snälla i resten av tråden.