Nekromanti Helhetsupplevelsen och rollspelsdoping?

RasmusL

Champion
Dazumal;n130723 said:
Spelar det någon roll om drogerna i fråga är lagliga eller olagliga när det finns folk som inte mår bra av att ta dem?
Ja. Jag har inga illusioner om att alkohol och nikotin ska vara hälsosamt och för många är det väldigt skadligt så det är inte den aspekten jag tittar på.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
RasmusL;n130686 said:
...och jag menar, HUR BALLT ÄR INTE DET!?!!?!?
Inte alls. Det är ungefär lika ballt som att uppmuntra folk att hoppa bungee jump utan lina.

Att många droger är lagliga betyder inte att de är ofarliga; tvärtom är det ofta så att de inte hunnit narkotikaklassas än. Det är också nästan omöjligt att veta vilken kvalitet, renlighet och vilka exakta effekter en drog har förrän man tagit den. Vi snackar inte om kvalitetsstämplade preparat direkt, eller?

Jag minns att ett av mina rollspelsmöten inleddes av att en spelare i gruppen, som är sjuksköterska och då jobbade på akuten, berättade att han under dagen haft två patienter som tagit en psykedelisk drog de köpt på internet. En av dem överlevde nätt och jämnt, men den andre hade inte sån tur.

Själv har jag aldrig tagit droger, men jag har träffat och kännt tillräckligt många med komplicerade förhållanden till substanser för att tycka att det här är ett fruktansvärt idiotiskt förslag. Det inkluderar människor som inte tar sig fram i livet för att de självmedicinerar depressioner med cannabis och vuxna människor som är på en sjuårings mentala nivå för att de tagit för mycket metamfetamin.

När jag hade utbildning om psykokemiska preparat i lumpen talade vår föreläsare (som forskat om substanser i över 30 år) om att LSD var "den objektivt bästa drogen, eftersom den inte ger några mätbara skadliga effekter över tid och inte är farlig att ta för stunden. Om man befinner sig i en helt säker miljö och känner sig trygg, dvs. Och är beredd på att man när som helst senare i livet kan kastas in i flashbacks som är så ångestframkallande att de kan utlösa livslånga depressioner och självmordsbeteende,"

Om det är DET BÄSTA alternativet ifall man vill bli hög och roa sig, då kanske man ska fundera på hur allvarliga riskerna med andra alternativ egentligen är. Och jag ger inte ett ruttet öre för folks egna anekdoter och erfarenheter; sällan har jag träffat en knarkare som själv tyckt sig ha upplevt problem.

Så nej. Det här är inte ballt. Det är kanske antitesen till ballt. Och det får mig att hoppas att mina barn aldrig börjar lajva i sällskap som uppmuntrar sånt här.

deusexmatteo

Warrior
Kaffe och någon slags tilltugg, gärna något som finns i spelet. Bakgrundsljud istället för musik så att det inte blir så tyst när någon tänker.

RasmusL

Champion
Björn Wärmedal;n130799 said:
Inte alls. Det är ungefär lika ballt som att uppmuntra folk att hoppa bungee jump utan lina.

Att många droger är lagliga betyder inte att de är ofarliga; tvärtom är det ofta så att de inte hunnit narkotikaklassas än. Det är också nästan omöjligt att veta vilken kvalitet, renlighet och vilka exakta effekter en drog har förrän man tagit den. Vi snackar inte om kvalitetsstämplade preparat direkt, eller?

Jag minns att ett av mina rollspelsmöten inleddes av att en spelare i gruppen, som är sjuksköterska och då jobbade på akuten, berättade att han under dagen haft två patienter som tagit en psykedelisk drog de köpt på internet. En av dem överlevde nätt och jämnt, men den andre hade inte sån tur.

Själv har jag aldrig tagit droger, men jag har träffat och kännt tillräckligt många med komplicerade förhållanden till substanser för att tycka att det här är ett fruktansvärt idiotiskt förslag. Det inkluderar människor som inte tar sig fram i livet för att de självmedicinerar depressioner med cannabis och vuxna människor som är på en sjuårings mentala nivå för att de tagit för mycket metamfetamin.

När jag hade utbildning om psykokemiska preparat i lumpen talade vår föreläsare (som forskat om substanser i över 30 år) om att LSD var "den objektivt bästa drogen, eftersom den inte ger några mätbara skadliga effekter över tid och inte är farlig att ta för stunden. Om man befinner sig i en helt säker miljö och känner sig trygg, dvs. Och är beredd på att man när som helst senare i livet kan kastas in i flashbacks som är så ångestframkallande att de kan utlösa livslånga depressioner och självmordsbeteende,"

Om det är DET BÄSTA alternativet ifall man vill bli hög och roa sig, då kanske man ska fundera på hur allvarliga riskerna med andra alternativ egentligen är. Och jag ger inte ett ruttet öre för folks egna anekdoter och erfarenheter; sällan har jag träffat en knarkare som själv tyckt sig ha upplevt problem.

Så nej. Det här är inte ballt. Det är kanske antitesen till ballt. Och det får mig att hoppas att mina barn aldrig börjar lajva i sällskap som uppmuntrar sånt här.
...och trots att LSD är "bäst" konsumerar den genomsnittlige svensken inte helt förringbara mängder alkohol varje vecka. Konstigt!

Jag tänker inte ta "är det 'rätt' att stoppa i sig 'droger'"-diskussionen men vill ändå påpeka att hela din argumentation bygger på grundlösa antaganden och ett fåtal anekdoter. Du underskattar och förringar med din okunskap men jag förstår var du kommer ifrån och ser din åsikt i stort som helt legitim även om jag inte håller med dig.

Jag tycker heller inte att du ska släppa iväg dina barn, så länge de är barn, på arrangemang med tydlig 18-årsgräns. Det vore väldigt oansvarigt av dig.

Ram

Skev
Rasmus, när du pratar om droger på lajv, tänker du dig i så fall på ett större lajv eller tänker du dig ett mindre, mer kontrollerat sådant?

Att ha droger med okänd effekt där användarna inte är medvetna om effekter och mändtålighet på ett större lajv känns som en väldigt dålig idé. Risken att det skall gå åt helvete känns väldigt hög.

På ett mindre lajv och med rätt personal på plats kan det säkert vara ett intressant experiment. Jag som är en präktig djävel skulle gärna se att det inte skedde under rollspelsparaplyt då jag gärna vill hålla hobbyn ren från sådant, men jag inser också att det är ett naivt sätt att se på världen.

Sedan är jag nyfiken på vad du hoppas få ut av en sådan upplevelse? Är du nyfiken på hur dina känslor och upplevelser förändras när du blir påverkad?

RasmusL

Champion
Ram;n130810 said:
Rasmus, när du pratar om droger på lajv, tänker du dig i så fall på ett större lajv eller tänker du dig ett mindre, mer kontrollerat sådant?

Att ha droger med okänd effekt där användarna inte är medvetna om effekter och mändtålighet på ett större lajv känns som en väldigt dålig idé. Risken att det skall gå åt helvete känns väldigt hög.

På ett mindre lajv och med rätt personal på plats kan det säkert vara ett intressant experiment. Jag som är en präktig djävel skulle gärna se att det inte skedde under rollspelsparaplyt då jag gärna vill hålla hobbyn ren från sådant, men jag inser också att det är ett naivt sätt att se på världen.

Sedan är jag nyfiken på vad du hoppas få ut av en sådan upplevelse? Är du nyfiken på hur dina känslor och upplevelser förändras när du blir påverkad?
Ramen för tråden är 'rollspel' och jag tänker närmast på mindre sammanhang (jag arrar inte lajv). Jag har heller ingen klart utstakad plan, ger tråden något kul tips som känns värt så kanske jag testar.

Knutet till axiomen så gör vi alla redan "det här", det jag funderar på nu är att göra "det" mer medvetet och kalkylerat. Utfallet beror förhoppningsvis på "vad" och "hur"men enintensiv upplevelse är mitt personliga mål!

Eksem

Champion
Om jag verkligen var ute efter att öka känslointrycken och samtidigt behålla skärpan skulle jag nog framförallt titta på amfetaminer (kanske i synnerhet mildare varianter som studenter och esportare använder). Kokain möjligen men det är inte så bra ihop med längre events (som t.ex. lajv).

LSD, peyote, psilocybin och PCP har ju hallucinationspotential men det känns ärligt talat mest disruptive och gör sig nog bättre på fest än i rollspelssammanhang och känns som det kan bli väldigt komplicerat ihop med låtsasvärldar om inte brukarna är någorlunda erfarna. Som alltid vill jag alltid starkt rekommendera emot "lagliga" nydesignade varianter eftersom de kan vara väldigt oförutsägbara.

Ram

Skev
RasmusL;n130815 said:
Ramen för tråden är 'rollspel' och jag tänker närmast på mindre sammanhang (jag arrar inte lajv). Jag har heller ingen klart utstakad plan, ger tråden något kul tips som känns värt så kanske jag testar.

Knutet till axiomen så gör vi alla redan "det här", det jag funderar på nu är att göra "det" mer medvetet och kalkylerat. Utfallet beror förhoppningsvis på "vad" och "hur"men enintensiv upplevelse är mitt personliga mål!
Ok. Well, om du bara skall göra det med dig själv och några polare så är det väl bara att köra om ni vill det. Play to find out.

Men var rädd om dig och de andra.

slanfan

Hero
socker, cigg, kaffe, öl, vin, god mat... allt detta funkar ypperligt för mig, förutom kanske rökningen då, som leder till förhatliga avbrott i spelet.

obak

Hero
Under min universitetstid brukade vi rulla en jolle och röka den medans vi spelade DnD. Gräs påverkar ju oss på olika sätt, själv blev jag väldigt glad och sprallig medans andra blev trötta och introverta.
Vi hade under åren ingen snedtripp på mötet, mycket för att vi höll koll på varrandra och ingen var mentalt instabil mer än folk är i regel, ( däremot var det en kille som tog svamp och åkte på pumpen, men det var off game).
Hur påverkade det spelupplevelsen då? Tja inte så mycket, man vågade mest ta ut svängarna lite mer och prova nya saker. Alla slappnade av och när man knappt kan hålla sitt eget telefonnummer i skallen så är det ku inte tu tal om att cruncha siffror, så man spelade ut på annat sätt, var mer fokuserad på sin grej och inte så mycket på vad som försegick i rummet.

Jag som gått på Dansfester sedan nittiotalet, har en jävligt dålig bild av det som kallas internet droger, dessa nya preparat som enbart konstruerats för att vara lagliga droger, är totalt utan säkerhet för användaren. Det finns ingen koll på dosering, och rent jävla livsfarliga preparat , som exempelvis PMA som ger ett MDMA liknande rus men kan göra folk så varma att de dör av överhettning.

Jag är tveksam till att narkotika i allmänhet fungerar bra tillsammans med rollspel då de flesta droger ger ett invändigt rus och gör dig svårkontaktbar. Sen är man inte så klar nog att förstå regler under rusen, MDMA/LSD/Psilocybin är väl de vanligaste halluciogena drogerna, om du ska uppnå bra rus på dessa är du inte i form att utföra något så koncentrationskrävande som rollspel, om du gör detta riskerar du att tappa kontrollen, då en grundläggande sak med hallucigener är att är du sugen på dansa , så dansa. Är du sugen på att prata prata.

Snedtrippar som är den vanligaste bieffekten av LSD/Psilocibyn, beror oftast på som ovan att man tvingas in i att göra något man inte vill eller på att man inte är i balans innan man tar drogen. LSD/Psylocybin ger en viss euforieffekt men framförallt är de en bergochdalbana du som tagit drogen måste åka med annars blir det inte kul.

Sen är Flashbacks något av en myt, det farligaste är drogutlöst psykos, men detta kan hända dig på nästan vilken drog som helst.

obak

Hero
Ja, socialatyrelsens narkotikainformation är ger man inte mycket för, "röka en pipa hasch är som att dra över hjärnan med en osthyvel" och "cannabis lagras i fettvävnaden och när du bränner fett kan du få en återtripp" och annat svammel är ju snarare inriktat på att skrämma skolbarn. Bästa informationen får man dessvärre på tripfotum och sedan får man väga för och nackdelarna själv.

RasmusL

Champion
RasmusL;n130789 said:
God45: Du var en del av scenen för ett antal år sedan, stämmer det? Jag känner inte igen några av dina exempel, förutom delen om sexuellt ofredande och övergrepp som är något hobbyn arbetar hårt för att motverka, och är mycket nyfiken på var och när de kommer ifrån. Jag tror inte att de mest extrema lajven blivit mindre extrema, snarare tvärt om, men att ta saker ur sitt sammanhang blir rätt knepigt i en del av hobbyn som bygger på att i tillit och samtycke pressa gränser för upplevelser och gemensamt skapande.

God45, spill it! :)

Harry S

Swordsman
När jag hade utbildning om psykokemiska preparat i lumpen talade vår föreläsare (som forskat om substanser i över 30 år) om att LSD var "den objektivt bästa drogen, eftersom den inte ger några mätbara skadliga effekter över tid och inte är farlig att ta för stunden. Om man befinner sig i en helt säker miljö och känner sig trygg, dvs.
Om föreläsaren hade spenderat mindre tid på forskningsinstitutionen och mer tid i verkligheten (närmare bestämt i svampskogen) så hade han vetat att svamp är mindre farligt än LSD. Förutsatt att man inte går ner sig i svampmissbrukets motsvarighet till Heroin; den röda flugsvampen:

Flera fall av svampförgiftning har även rapporterats efter förtäring av psykedeliska svampar, röd flugsvamp och andra giftiga svampar, i försök att uppnå en narkotisk effekt.

obak

Hero
Känns ju inte som ett drömscenario att arra ett lajv med ett tjugotal påtända nittitalister med självhävdelsebehov och messiaskomplex

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Personliga moraliseringar angående droger åsido så är det ju en jäkla skillnad i vad man kan förvänta sig om man först poppar piller och sen börjar rollspela, jämfört med exmeplet Rasmus tog upp först där man först rollspelar och bygger upp en särskild stämning med specifika teman och sen poppar pillar (som jag förstod det).