RasmusL;n130686 said:
...och jag menar, HUR BALLT ÄR INTE DET!?!!?!?
Inte alls. Det är ungefär lika ballt som att uppmuntra folk att hoppa bungee jump utan lina.
Att många droger är lagliga betyder inte att de är ofarliga; tvärtom är det ofta så att de inte hunnit narkotikaklassas än. Det är också nästan omöjligt att veta vilken kvalitet, renlighet och vilka exakta effekter en drog har förrän man tagit den. Vi snackar inte om kvalitetsstämplade preparat direkt, eller?
Jag minns att ett av mina rollspelsmöten inleddes av att en spelare i gruppen, som är sjuksköterska och då jobbade på akuten, berättade att han under dagen haft två patienter som tagit en psykedelisk drog de köpt på internet. En av dem överlevde nätt och jämnt, men den andre hade inte sån tur.
Själv har jag aldrig tagit droger, men jag har träffat och kännt tillräckligt många med komplicerade förhållanden till substanser för att tycka att det här är ett fruktansvärt idiotiskt förslag. Det inkluderar människor som inte tar sig fram i livet för att de självmedicinerar depressioner med cannabis och vuxna människor som är på en sjuårings mentala nivå för att de tagit för mycket metamfetamin.
När jag hade utbildning om psykokemiska preparat i lumpen talade vår föreläsare (som forskat om substanser i över 30 år) om att LSD var "den objektivt bästa drogen, eftersom den inte ger några mätbara skadliga effekter över tid och inte är farlig att ta för stunden. Om man befinner sig i en helt säker miljö och känner sig trygg, dvs. Och är beredd på att man när som helst senare i livet kan kastas in i flashbacks som är så ångestframkallande att de kan utlösa livslånga depressioner och självmordsbeteende,"
Om det är DET BÄSTA alternativet ifall man vill bli hög och roa sig, då kanske man ska fundera på hur allvarliga riskerna med andra alternativ egentligen är. Och jag ger inte ett ruttet öre för folks egna anekdoter och erfarenheter; sällan har jag träffat en knarkare som själv tyckt sig ha upplevt problem.
Så nej. Det här är inte ballt. Det är kanske antitesen till ballt. Och det får mig att hoppas att mina barn aldrig börjar lajva i sällskap som uppmuntrar sånt här.