Nekromanti helig krigare?

warmoose

Warrior
jag undrar om ni tycker att en helig krigare får skoja till det lite då och då... jag spelade och tyckte att det var en mycket tråkigt spelkväll... så jag tänkte att jag skulle skoja till det så jag kastade i min halvtrolls polare ner i en brunn (lite små kul) han blev inte skadad som tur var!
ja ja till saken min SL blev sur på mig när vi hade spelat klart han tyckte det var inte likt en heligkrigare att kasta någon i en brunn.. jag menar om jag jag spelar en heligkrigare med dålig humor då har väll jag all rätt till att kasta halvtrollet? sen sa han att bara för jag inte hade skrivit på rollformuläret att jag hade dålig humor fick jag inte ha det... jag menar det är jag som spelar då får jag väll vara hur jag vill.. inte ska någon sl komma och säga till mig att jag bara ska få spela på visst sätt? :gremmad:

vad tycker ni.. har jag rätt eller fel?

Troberg

Sinister eater
vad tycker ni.. har jag rätt eller fel?
Både och.

Jag kan förstå att både spelledare och spelaren som blev dumpad i en brunn blev irriterade. Du bör hålla lite koll på ungefär vad spelledaren vill ha.

Samtidigt så måste spelledaren veta när han ska kliva tillbaka och inte lägga sig i. Det här är en avvägning man måste göra.

jag menar det är jag som spelar då får jag väll vara hur jag vill.. inte ska någon sl komma och säga till mig att jag bara ska få spela på visst sätt?
Det är inte så mycket en fråga om att bara få spela på ett visst sätt som att inte få spela på ett visst sätt.

Om spelledaren tycker att det är mycket olämpligt att din karaktär dumpar folk i brunnar så bör du lyssna.

I det här fallet håller jag dock mest med spelledaren.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Hej!

Det kan vara helt OK att skoja och fjanta lite ibland, men se alltid till att alla har kul. Om folk blir irriterade blir det ju inte kul, eller hur? I det här fallet gick det förmodligen i överstyr, både spelaren vars karaktär åkte ner i brunnen och spelledaren blev sura på dig.
Så tänk efter innan du gör sådant i fortsättningen så är jag övertygad om att alla kommer ha roligare.

Zaphod

Rising

Vila i frid
Först och främst skall du tänka på vad som kan bli roligt för dina medspelare. Grundregeln är att man aldrig skall göra något som förstör stämningen runt bordet; även om det passar för ens rollperson.

Det handlar inte om huruvida Heliga Krigare kan få ha dålig humor eller inte (det kan de förstås), utan det är mer en fråga om vad som passar sig i spelsessionen.

Om man som spelare har tråkigt i ett äventyr så tycker jag att man ska försöka göra så gott man kan för att hålla stämningen uppe och sedan (efter äventyret) påpeka vad det var man tyckte var tråkigt. Kanske var det för lite strider? För mycket strider? För svåra gåtor? För få möjligheter att påverka handlingen? Vad det än var man saknade så kan man prata med spelledaren om det efteråt, man får absolut inte förstöra stämningen för ens medspelare bara för att man själv har tråkigt. I längsta möjliga mån måste man undvika detta.

Däremot är det lätt hänt att man gör något som retar upp de andra. Jag har också skämtat lite med mina rollpersoner på så vis att stämningen i äventyret har blivit dålig, men då bad jag om ursäkt efteråt.

Gör det med dina polare också. Prata igenom händelsen så att ni vet vad som gick fel och så att ni kan undvika att hamna i den sitsen igen.

/Riz

Far

Veteran
hmpf!

Självklart hade spelledaren rätt, personligen skulle det ta dig ett jävla tag att övertyga mig att spela med dig igen...

FÖ är ett bra tips att utgå från konsekvenser i verkligheten - vad hade din polare gjort om du slängt ner honom i en brunn på riktigt?

eNo

Veteran
Om du frågar mig så har du fel. Men jag spelar inte i eran grupp, har inte gjort din karaktär eller känner dig över huvud taget.Jag tycker att det bör stå 'extremt lättretad' eller liknande på formuläret innan man slänger ner sin polares RP i en brunn. Fast det kan ju alltid råda specialla omständigheter.

Hurvida en helig krigare skulle slänga ner någon i en brunn eller inte kan jag inte svara på, men faktum är att en krigare kan inte vara from som ett lam. Då skulle han inte kunna utföra sitt arbete.

Om det hade hänt i min spelgrupp hade ett mindre krig brutuit ut ^_^

Re: hmpf!

Men samtidigt kan väl inte en SL bestämma hur en spelares figur ska/inte ska agera, oavsett om han bär sig korkat åt?
Då brister ju det hela och blir någon slags bio/teater istället

warmoose

Warrior
ni sa att båda blev sura inte sant.. bara sl blev sur men inte spelaren som jag kastade..
jag tycker det är konstigt att sl ska säga till mej vad jag får gjöra och inte gjöna... jag menar tänk om ni skulle vilja typ sälja er yxa men då kommer sl och säger nej du får inte sälja den för du ska vara fattig... då blir det ju inte så mycket att spelar om sl ska bestämma ditt öde... jag kastade min kompis i brunnen för att skoja lite.. han blev inte sur men sl blev... ok hans äventyr var inte tänkt så.. men det tog bara 1min och det påverkade inte spelet efteråt... då kan men ju bara strunta i att spela.. då kan ju sl sitta hemma och skriva böcker... där alla gjör som han vill!!

Troberg

Sinister eater
ni sa att båda blev sura inte sant.. bara sl blev sur men inte spelaren som jag kastade..
jag tycker det är konstigt att sl ska säga till mej vad jag får gjöra och inte gjöna... jag menar tänk om ni skulle vilja typ sälja er yxa men då kommer sl och säger nej du får inte sälja den för du ska vara fattig... då blir det ju inte så mycket att spelar om sl ska bestämma ditt öde... jag kastade min kompis i brunnen för att skoja lite.. han blev inte sur men sl blev... ok hans äventyr var inte tänkt så.. men det tog bara 1min och det påverkade inte spelet efteråt... då kan men ju bara strunta i att spela.. då kan ju sl sitta hemma och skriva böcker... där alla gjör som han vill!!
Nu vet jag inte vad en helig krigare innebär i den här kampanjen, jag får spontant associationer till allt från paladiner som är så goda att de lyser i mörkret till våldtagande och häxbrännande korsriddare. Om jag gör felaktiga antaganden så ursäkta mig.

Låt oss anta att en helig krigare antas vara god. Att dumpa folk i brunnar är då inte vad man kan förvänta sig att en sådan gör. (börja tona in pampig musik här) Man bör spela sin karaktär trovärdigt, karaktären i sig sätter vissa gränser för vad man kan göra. En god munk som avlagt fattighetslöfte börjar inte stjäla guld från fattiga och horda en förmögenhet. En farao som tror han är gud talar inte direkt till bönder. En skogsalv anlägger inte en skogsbrand för att grilla några motståndare. De låter inte bli att göra dessa saker för att de inte kan, de låter bli för att det inte ligger i deras natur. Detta är den stora utmaningen i rollspel: att sätta sig in i hur en annan person tänker och agera utifrån de förutsättningarna! (låt den pampiga musiken nå ett massivt crescendo här)

Tar man bor rollgestaltandet och bara ser rollspelet som ett sätt att klura sig runt fällor och slå monster så kan man lika gärna spela ett brädspel eller ett datorspel.

Sedan kan spelledaren vara mer eller mindre diplomatisk i vad han säger, men han har all rätt att ifrågasätta handlingar som går mot karaktärens natur. Det är inte en fråga om att ta ifrån spelaren kontrollen, det är en fråga om att ge spelaren en utmaning, en intressant karaktär att spela.

Se bara på filmer och böcker. Vad är det som gör hjältar mest intressanta? Är det deras begränsningar/svagheter eller är det att de är oövervinnliga? Hade stålmannen varit kul om han varit osårbar mot allt och alltid vann lätt? Nej, det hade blivit tråkigt. Det som gör stålmannen intressant är hans svagheter: han dödar inte, kryptonit, rött solljus, magi, hans hemliga identitet, hans vänner som jämt hamnar i trubbel.

Tänk också på att spelledaren lagt ner tid och arbete på att förbereda. Att göra något totalt onödigt som med stor sannolikhet sabbar hans förberedelser (till exempel att dumpa folk i brunnar utan annan anledning än att man har tråkigt) är ganska respektlöst och otacksamt. Var snäll mot din spelledare så är han snäll tillbaka.

Glomer

Veteran
Re: helig krigare

mmm... det var faktiskt jag som var SL, fast jag håller med om att det inte var något vidare bra äventyr, snarare det sämsta i hela historien...

Men han som blev nerslängd i brunnen blev inte sur, men han blev mycket ledsen...

Troberg

Sinister eater

Men han som blev nerslängd i brunnen blev inte sur, men han blev mycket ledsen...
Vilket är den bästa anledning jag kan komma på för dig som spelledare att säga från.

Troberg

Sinister eater

Vad menar du med det!
Man spelar för att ha kul. Ingen ska behöva bli ledsen för att någon annan spelare jävlas med dem.

Man kanske spelar en ledsen karaktär, men det är en annan sak.

För att dra en liknelse: Hundar tycker att det är spännande att utforska saker. Ibland kan de tycka att det är lite otäckt, men det är fortfarande på ett spännande sätt. (Ni som har hund vet hur det är. Nosen är nyfiken, men bakänden drar sig undan.) Det är inte samma sak som om hunden plötsligt blir oprovocerat överfallen av en annan, större hund. Då är det bara otäckt.

Det man vill eftersträva är den där känslan av spännande-otäckt, ungefär som när man ser en bra skräckfilm. Man vill inte göra folk rädda eller ledsna på riktigt.

warmoose

Warrior

jag pratade med killen jag kastade i brunnen och han sa att han inte blev ledsen men lite små sur sen stund efter åt.... men det var inte så farligt....

så glomer kan inte säga han blev ledsen när han inte blev det..konstig kille den där glomer :gremsmirk:

ja ja men jag tycker att en spelare har rätt till att spela sin roll hur han vill... ok du sa att en alv bränner inte en skog mm... men vem säger att min heliga krigare är dålig på sitt jobb(han är amatör)...

och troberg jag visar respect till min sl... men när han klagar och tycker att jag är dålig spelare för jag kastar ett troll i en brunn tycker jag det gått för långt.. jag ska väll få kasta honom om jag vill... ok det var kanske inte så jätte bra för gruppen men då kan väll sl gjöra så jag dör.. och inte klaga på mitt spelande? men om min heliga krigare hatade det där trollet har han väll rätt att vara dum... för i verklighten är jag och grönberg(trollet) jätte bra vänner så det var ju inte för att vara stygg mot grönberg... men sl ska väll inte bestämma allt vad spelaren ska göra och inte göra?....
annars kan ju bara sl ge oss et manus som vi ska spela!..

Troberg

Sinister eater

men sl ska väll inte bestämma allt vad spelaren ska göra och inte göra?....
Inte allt, men han kan sätta vissa gränser. Det här är ett gränsfall.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vad Vitulv tycker

Jag tycker att erat spelgäng verkar ägna mer tid åt att snacka skit om varandra på forumet än att sätta er ner och snacka ut om era problem runt köksbordet. Uppenbarligen finns det slitningar i er grupp (tänker även på Glomers utfall mot Triber). Sätt er ner en kväll och försök komma överens om hur ni skall spela rollspel i fortsättningen och om hur ni skall uppträda mot varandra. Jag tror att ni tjänar på det. Att muttra om varandras prestationer här på forumet har ni inte mycket för.

Detta är riktat både mot Warmoose och Glomer.