Nekromanti help...

dende

Veteran
Joined
13 Sep 2003
Messages
9
Location
svedala
hej jag e ny här och har inte spelat rollspel innan jag har hört mycket om det men har aldrig riktigt fattat det så e det någon höginteligent som skulle kuna förklara för mig hur det går till?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,718
Location
Värnhem, Malmö
Välkommen till forumet!

Man kan säga att grunden i rollspel är det talade språket. När man spelar tar man på sig en roll, och beskriver vad denna roll gör. Varje spelare har en roll som de skapat i förhand, utom en person. Denne person kalals spelledare och tar i stälelt på sig ansvaret att beskriva värden omkring rollerna. Eftersom det inte finns någon fast spelplan eller liknande behövs att spelledaren beskriver den påhittade värld rollerna rör sig i. Speleldaren beskriver vad som sker i världen, och om rollerna stöter på någon bifigur i handlingen är det spelledaren som spelar denna bifigur för den tid som rollpersonerna pratar med bifiguren. Därefter kan spelledaren återgå till att beskriva handlingen elelr omgivningarna. Det finns inga fasta ramar för vad som är tillåtet att göra, utan det är upp till spelarna att gestalta vad rollerna gör.

I vanliga fall använder man vissa spelregler för att se hur troligt det är att rollerna kan göra vissa mer komplicerade saker. Om någon av spelarna vill göra en sådan handling brukar det finnas regler som bedömer om han lyckas eller misslyckas. Det finns dock fall då man endast spelar efter spelledarens bedömning av sannolikheterna. Det finns även mer experimentella varianter, til lexempel att man byter roller eller spelar uta nspelledare.

Hoppas du har förstått. Om det verkar intressant kan du alltid köpa något rollspel (jag rekommenderar Stormbringer (påengelska) eller Mutant (på svenska)). Där kan du säkerligen även hitta bättre förklaringar än mina förvirrade beskrivningar.
 

dende

Veteran
Joined
13 Sep 2003
Messages
9
Location
svedala
hmm ok det du just nu beskrev för mig var det jag redan visste. fast det e ju klart jag va ju inte säcker på det häller.

hmm om jag ska köpa ett spel nu så får det i såfal bli mutant på svenska för jag e inte bra på engelska men men.

föresten vad e skilnaden på rollspelen jag menar det fins ju lajv och papper och pen rollspel och det fins säkert fler men jag vet inte exakt skilnaden på dom jo jag vet ju att lajv e mer att man själv e personen i stället för att man e en påhittad figur i huvet men aja ni fattar nog vad jag menar.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
lajv == när man spelar sin egen karkatär IRL, alltså du är din karaktär till fullo med kläder och allt, sedan springer du runt i skogen och kastar tennisbollar på varandra och skriker "lighting bolt" :gremwink:

papper och penna == du spelar din karaktär mha av din fantasi där du föreställer dig de andra i huvudet osv...

//netfeed, känner sig inte så duktig att förklara
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,718
Location
Värnhem, Malmö
"m ok det du just nu beskrev för mig var det jag redan visste. fast det e ju klart jag va ju inte säcker på det häller."

Det är i stort sett allt du behöver veta. :gremsmile:

"föresten vad e skilnaden på rollspelen jag menar det fins ju lajv och papper och pen rollspel och det fins säkert fler men jag vet inte exakt skilnaden på dom jo jag vet ju att lajv e mer att man själv e personen i stället för att man e en påhittad figur i huvet men aja ni fattar nog vad jag menar."

Det stämmer. När man spelar borsrollspel använder man rent generellt regler för att se hur det går i olika situationer (eftersom man inte kan testa att till exempel klättra upp för ett berg själv), men i ett lajv utför man situationerna utan attnågra regler bestämmer vad som sker. På så vis kan lajvet sägas vara friare än bordsrollspelet, men också mer begränsat - jag kan liksom inte spela så mycket annat än en rätt otränad och mager yngling i en skog (om jag inte vill resa utanför Sverige). I ett rollspel kan jag om jag vil lspela en stor och stark jätte i en öken, men på bekostnad av viss praktisk kontakt med spelvärlden. Plus att man får ha på sig häftiga hattar när man lajvar.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Olika sorters rollspel

föresten vad e skilnaden på rollspelen jag menar det fins ju lajv och papper och pen rollspel och det fins säkert fler men jag vet inte exakt skilnaden på dom jo jag vet ju att lajv e mer att man själv e personen i stället för att man e en påhittad figur i huvet men aja ni fattar nog vad jag menar.
Rollspel delas upp i två olika kategorier; lajv och "pappersrollspel". Lajv kan mest likas vid teater. Man är utklädda till de roller man spelar och rör sig i ett större (eller mindre) område. Man kan säga att handlingen utspelar sig i verkligheten.
I motsatsen, dvs "vanligt" rollspel utspelas hanlingen i fantasin. Givetvis kan man också agera då man spelar rollspel, men oftast sitter man på sin plats vid bordet. En annan skillnad är att man inte på samma sätt använder rekvisita.

Här på www.rollspel.nu är det "pappersrollspel" som gäller, så om någon talar om rollspel kan du utgå från att det inte är fråga om lajv. Sedan finns det också många olika sätt att spela pappersrollspel. Den största skillnaden är hur fast rollspelet är förankrat vid reglerna. Vissa föredrar att endast använda reglerna som inspiration, detta brukar kallas "friform", medan andra följer reglerna till punkt och pricka, vilket brukar kallas "regelrollspel".

Det finns många sätt att spela rollspel på, och inget sätt är bättre eller sämre, det är mest en smaksak.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,718
Location
Värnhem, Malmö
Re: Olika sorters rollspel

"Det finns många sätt att spela rollspel på, och inget sätt är bättre eller sämre, det är mest en smaksak."

Förutom FATAL. FATAL är alltid sämre. Man skulle kunna visa FATAL för en utomjordisk civilisation och de skulle ändå säga "Fy fan". Tillsammans med RaHoWa.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Förutom de svar som givits i de andra svaren, så tycker jag att du kan ta & passa på att läsa de introtexter som finns i de oliak rollseplen.
De är faktsitk riktigt bra, även om jag inte läser dem allt för ofta... De ger en ganska bra bild om vad rollspel är.

/ Johan K, som är ruggit trött....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Olika sorters rollspel

Och så datorrollspel, sexrollspel och terapirollspel, förstås :gremwink:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,368
Location
Göteborg, Lindome
Om du vill testa ett rollspel utan att lägga ut en massa pengar direkt, kan du ju kika på Dunder&Drakar. Det finns både i form av "Äventyrsspelet", som är en hårt nedbantad version med färdiga rollfigurer, och "Rollspelet" som är det kompletta rollspelet (även om bara bok1 och bok 2 är klara ännu).

Se länken "D&D på svenska" här nedan.

/Mikael
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,718
Location
Värnhem, Malmö
Re: Olika sorters rollspel

Racial Holy War. Ett nazist-rollspel där man spelar överlägsna arier som i en framtid där underlägsna raser tagit över världen (men vänta, om arierna var överlägsna från början, hur gick det till?). Mer vet jag inte, eftersom jag undvikit det som pesten.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Vad rollspel är (halvlångt)(EDIT)

Jag antar att du menar "penna- och papperrollspel" (även kallar bordsrollspel) när du frågar vad rollspel är. Vad lajv är går jag inte in på.

Enligt mig går rollspel (bordsrollspel) till så här: Man befinner sig på en och samma plats (oftast runt ett bord i någons vardagsrum/kök), men fantiserar om att man är någon annan stans. Dessutom föreställer man sig att man är andra personer.

Rollspel utspelar sig alltså i huvudet på spelarna. Spelplaner, tärningar, böcker, papper och pennor är mest till för att göra det möjligt att leva sig in (det går visserligen att tycka reglerna eller någon annan del i rekvisitan är intressant i sig själv, men enlig mig är det inte huvudsaken).

Som sagts finns till spelet en klase regler. Annars skulle det bli en himla kaos. Hur dessa regler ser ut varierar kraftigt från spel till spel, men det finns kanske två huvudgrupper vad det gäller regler. Dessa är friform (jag kommer inte ihåg några namn på sådana spel just nu) och regelrollspel (bla. Drakar och Demoner och Eon). Sen finns det de som hamnar nånstanns mittimellan, vilka kan sägas höra till "storyteller-spelen" (Vampire bla. har jag för mig)

I friformspelen används få hjälpmedel så som tärningar och siffervärden. Vad man däremot oftast kommit överens om är att en person ska ha överblick på vad som händer i spelet och beskriva det mesta som sker. Denna person kallas oftast spelledaren (ibland Gamemaster, berättare eller något annat) Övriga spelare lever sig in i en påhittad person som de tycker är intressant. Dessa påhittade personer kallas ofta "rollpersoner" men även "player character" och andra namn kan användas.

För att förtydliga det hela så är det alltså spelarna som spelar huvudpersonerna i storyn, medan spelledaren sköter allt runtomkring och försöker hjälpa spelarna framåt i att hitta på en rolig berättelse med mycket intressanta situationer.

De vanliga "bordsrollspelen" har dessutom en mängd till regler. I sådana regler ges ofta värden på alla personer och varelser som man stöter på när man spelar. Dessa värden används för att jämföra de olika varelserna med varandra och bestämma om de lyckas med vad de försöker göra. Siffervärdena blir ofta ett mått på hur bra figurerna i världen är.

Exakt hur värdena används skiftar mellan olika spel. Om du vill veta något om reglerna i något särskilt spel så kan du fråga på ett forum där just det spelet diskutteras.

Som jag sa tidigare finns det ju även spel som hamnar mitt imellan regelrollspelen och friformsrollspelen. Dessa spel har ofta ganska få och fria regler, men har ofta ändå värden som beskriver olika varelser i spelvärlen.

Alla böcker, tärningar och övriga saker som går att skaffa för att spela rollspel är hjälpmedel. I böckerna beskrivs olika världar, äventyr och regler. Tärningarna används i reglerna för att slumpa fram vad som skall ske, för att göra det hela mer spännande och ibland realistiskt (i verkligheten vet man ju inte alltid vad som kommer att ske).

Ett äventyr (kallas ibland även eppisod, adventure eller något annnat) är ett "avsnitt" i spelet. Det är en liten historia med en början och slut som spelledaren antingen har kommit på själv eller fått tag på på något annat sätt (köpt, laddat hem på internet eller fått av en kompis).

När många sammanhändande äventyr spelas efter varandra brukar det kallas att man spelar en "kampanj". Enligt mig är det då rollspel blir som roligast. Då blir världen mer levande för varje gång man spelar. Vid varje äventyr så får man en bättre bild utav världen och rollpersonerna och det blir lättare att leva sig in i alltihopa.

Varje gång som som du ser på film eller läser en bok och tänker: "det vore häftigt om de gick så här istället" så har du stött på en utav fördelarna med rollspel. För i rollspel kan man själv ta del i och styra historien i det som händer, medan det i filmer och andra mediaformer redan är bestämt hur handlingen skall sluta, och du kan inte påverka utgången.

En stor fördel med rollspel är alltså att man själv kan bestämma hur storyn blir. Det går även lätt att bestämma när och var spelet skall utspela sig (i en fantasy värld, en scifivärld, i en historisk miljö, i verkligheten eller vart som helst).

Edit1 : Jag ändrade rubriken.

Edit 2: Lade till ett "få" i meningen: "I friformspelen används hjälpmedel så som tärningar och siffervärden." så att det blev "I friformspelen används hjälpmedel så som tärningar och siffervärden." så att allting blev rätt.

CGH - som kände sig inspirerad.
 

dende

Veteran
Joined
13 Sep 2003
Messages
9
Location
svedala
ok men en sak jag inte har fattat e hur man ska använda terningarna jag menar först ska då slå för styrka och allt möjligt sånt sen ska då slå för magi sen så ska du slå för hur man träffar och en massa sånt kan nån förklara det?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,718
Location
Värnhem, Malmö
Det varierar helt beroende på spelets regler. alla rollspel använder nämligen inte samma regler. Det skiljer sig från spel till spel, helt enkel, men reglerna beskrivs i spelets regelbok.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Hur tärningarna används beror lite på vilket rollspel man spelar. Det gemensamma för alla rollspel är att man använder tärningarna för att slumpmässigt bestämma om man lyckas med något man försöker göra.

Generellt går det till så att man slår en tärning (eller tärningskombination), och för att lyckas med något måste det tärningen visar vara lägre (i vissa rollspel högre) än värdet för hur skicklig man är.

Är det något speciellt rollspel du funderar på?

Om du läser genom reglerna noggrant så står det nog någonstans hur detta med tärningarna fungerar.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Olika spel använder olika regler

Olika spel använder olika regler, men många spel liknar varanda.

Många spelregler går till så att rollpersonen (personen man spelar) har "grundegenskaper" och "färdigheter". I dessa har sen rollpersonen siffervärden.

Grundegenskaperna är sådana saker som "styrka", "intelligens", "personlighet" och "smidighet".

Färdigheter är såna saker som rollpersonen har lärt sig. Tex. "svärd" "alviska" "värdera" och "smide".

När rollpersonen ska lyfta en sten så kan stenen vara olika tung. Detta bestämmer svårighetsgraden. Tex en sten som är mycket tung ha svårighetsgraden -10.

Exempel: Barbaren Klyscthuythsupfgh ska lyfta stenen som spelledaren har bestämt har svårighetsgrad -10. Barbaren har styrka 16. Svårighetsgraden dras av från barbarens styrka. Detta värde (16 -10 =6) som fås då måste barbarens spelare sedan slå under med en tärning. Tex så kan tärningen visa 8. Då misslyckas barbaren eftersom han slog över 6. Eller så kan man slå tex. 5 då lyckas barbaren eftersom han slog under 6.

Det här var ett påhittat system men det liknar många andra, men alla system funkar som sagt olika.

Om du vill ha hjälp med något särskilt spel så kan du ju fåga om hur just det spelet funkar på ett forum där det spelet diskuteras.

CGH - som kanske använde ett dåligt exempel.
 

dende

Veteran
Joined
13 Sep 2003
Messages
9
Location
svedala
hmm ok då vet jag det.

fins det något rollspel man kan ladda ner som man kan spela jag menar typ så man kan testa för det käns inte som man vill läga ut en massa pengar på det om man senare kommer underfund med att det inte riktigt va som man hadde tänkt sig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ladda ner rollspel

"fins det något rollspel man kan ladda ner som man kan spela jag menar typ så man kan testa för det käns inte som man vill läga ut en massa pengar på det om man senare kommer underfund med att det inte riktigt va som man hadde tänkt sig."

Jajjemen! Självklart finns det det! Själv är jag så snorstolt över mitt eget Västmark att jag naturligtvis måste rekommendera det:

Västmarks sida

Skulle du tycka om det så kan du alltid skaffa det "på riktigt" senare.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,221
Location
Göteborg
Tärningar

Exempel: Barbaren Klyscthuythsupfgh ska lyfta stenen som spelledaren har bestämt har svårighetsgrad -10. Barbaren har styrka 16. Svårighetsgraden dras av från barbarens styrka. Detta värde (16 -10 =6) som fås då måste barbarens spelare sedan slå under med en tärning. Tex så kan tärningen visa 8. Då misslyckas barbaren eftersom han slog över 6. Eller så kan man slå tex. 5 då lyckas barbaren eftersom han slog under 6.
Kan ju bara tillägga för dem som inte känner till det att det finns tärningar med olika många sidor. I rollspel är förutom de vanliga sexsidiga tärningarna även tjugo- och tiosidiga vanligast. Därför kan barbarens tärning visa 8.
 
Top