Vad rollspel är (halvlångt)(EDIT)
Jag antar att du menar "penna- och papperrollspel" (även kallar bordsrollspel) när du frågar vad rollspel är. Vad lajv är går jag inte in på.
Enligt mig går rollspel (bordsrollspel) till så här: Man befinner sig på en och samma plats (oftast runt ett bord i någons vardagsrum/kök), men fantiserar om att man är någon annan stans. Dessutom föreställer man sig att man är andra personer.
Rollspel utspelar sig alltså i huvudet på spelarna. Spelplaner, tärningar, böcker, papper och pennor är mest till för att göra det möjligt att leva sig in (det går visserligen att tycka reglerna eller någon annan del i rekvisitan är intressant i sig själv, men enlig mig är det inte huvudsaken).
Som sagts finns till spelet en klase regler. Annars skulle det bli en himla kaos. Hur dessa regler ser ut varierar kraftigt från spel till spel, men det finns kanske två huvudgrupper vad det gäller regler. Dessa är friform (jag kommer inte ihåg några namn på sådana spel just nu) och regelrollspel (bla. Drakar och Demoner och Eon). Sen finns det de som hamnar nånstanns mittimellan, vilka kan sägas höra till "storyteller-spelen" (Vampire bla. har jag för mig)
I friformspelen används få hjälpmedel så som tärningar och siffervärden. Vad man däremot oftast kommit överens om är att en person ska ha överblick på vad som händer i spelet och beskriva det mesta som sker. Denna person kallas oftast spelledaren (ibland Gamemaster, berättare eller något annat) Övriga spelare lever sig in i en påhittad person som de tycker är intressant. Dessa påhittade personer kallas ofta "rollpersoner" men även "player character" och andra namn kan användas.
För att förtydliga det hela så är det alltså spelarna som spelar huvudpersonerna i storyn, medan spelledaren sköter allt runtomkring och försöker hjälpa spelarna framåt i att hitta på en rolig berättelse med mycket intressanta situationer.
De vanliga "bordsrollspelen" har dessutom en mängd till regler. I sådana regler ges ofta värden på alla personer och varelser som man stöter på när man spelar. Dessa värden används för att jämföra de olika varelserna med varandra och bestämma om de lyckas med vad de försöker göra. Siffervärdena blir ofta ett mått på hur bra figurerna i världen är.
Exakt hur värdena används skiftar mellan olika spel. Om du vill veta något om reglerna i något särskilt spel så kan du fråga på ett forum där just det spelet diskutteras.
Som jag sa tidigare finns det ju även spel som hamnar mitt imellan regelrollspelen och friformsrollspelen. Dessa spel har ofta ganska få och fria regler, men har ofta ändå värden som beskriver olika varelser i spelvärlen.
Alla böcker, tärningar och övriga saker som går att skaffa för att spela rollspel är hjälpmedel. I böckerna beskrivs olika världar, äventyr och regler. Tärningarna används i reglerna för att slumpa fram vad som skall ske, för att göra det hela mer spännande och ibland realistiskt (i verkligheten vet man ju inte alltid vad som kommer att ske).
Ett äventyr (kallas ibland även eppisod, adventure eller något annnat) är ett "avsnitt" i spelet. Det är en liten historia med en början och slut som spelledaren antingen har kommit på själv eller fått tag på på något annat sätt (köpt, laddat hem på internet eller fått av en kompis).
När många sammanhändande äventyr spelas efter varandra brukar det kallas att man spelar en "kampanj". Enligt mig är det då rollspel blir som roligast. Då blir världen mer levande för varje gång man spelar. Vid varje äventyr så får man en bättre bild utav världen och rollpersonerna och det blir lättare att leva sig in i alltihopa.
Varje gång som som du ser på film eller läser en bok och tänker: "det vore häftigt om de gick så här istället" så har du stött på en utav fördelarna med rollspel. För i rollspel kan man själv ta del i och styra historien i det som händer, medan det i filmer och andra mediaformer redan är bestämt hur handlingen skall sluta, och du kan inte påverka utgången.
En stor fördel med rollspel är alltså att man själv kan bestämma hur storyn blir. Det går även lätt att bestämma när och var spelet skall utspela sig (i en fantasy värld, en scifivärld, i en historisk miljö, i verkligheten eller vart som helst).
Edit1 : Jag ändrade rubriken.
Edit 2: Lade till ett "få" i meningen: "I friformspelen används hjälpmedel så som tärningar och siffervärden." så att det blev "I friformspelen används få hjälpmedel så som tärningar och siffervärden." så att allting blev rätt.
CGH - som kände sig inspirerad.