Jag har senaste tiden läst en del Coriolismaterial (bl.a. "Gränsrymden/Djachroum" och delar av Atlas:en för Tredje Horisonten) och något som slår mig är att olika mystiska företeelser, konflikter etc presenteras, men avrundas med att ingen riktigt vet hur det egentligen ligger till. Exempelvis "Ingen vet säkert och Wahina kan inte svara då hon försvann i samband med massakern av Ahilarbosättningen på Dakka 3" eller "Lika oförklarligt är den sjukdom som ofta drabbar nomader eller kolonisatörer på ensliga bosättningar".
Spontant känner jag att om köper en sourcebook eller ett scenario, så vill man att de hemligheter som boken innehåller om presenteras i sin helhet med svar för SL om varför det ligger till på det här sättet. Symbaroum och Mutant UA har t.ex. löst detta snyggt med en officiell spelardel i många böcker som presenterar "det mystiska" och senare en SL del med hur det förhåller sig. Att Atlasen är skriven på detta sätt beror på att den redan i inledningen gör klart att den går att läsa för både SL och spelare, men då tycker jag att SL´s facit för "det mystiska" måste presenteras någon annanstans.
Hur mycket hemlighetsmakeri är ok att spelmakaren undanhåller för SL? Som SL vill iaf jag ha ett facit att kunna kika i om nu spelarna vill utreda det mystiska, annars är jag ju tvungen att improvisera ibland relativt komplexa saker och det tycker jag är halva grejen att få det serverat när jag köper en färdig rollspelsprodukt.
Spontant känner jag att om köper en sourcebook eller ett scenario, så vill man att de hemligheter som boken innehåller om presenteras i sin helhet med svar för SL om varför det ligger till på det här sättet. Symbaroum och Mutant UA har t.ex. löst detta snyggt med en officiell spelardel i många böcker som presenterar "det mystiska" och senare en SL del med hur det förhåller sig. Att Atlasen är skriven på detta sätt beror på att den redan i inledningen gör klart att den går att läsa för både SL och spelare, men då tycker jag att SL´s facit för "det mystiska" måste presenteras någon annanstans.
Hur mycket hemlighetsmakeri är ok att spelmakaren undanhåller för SL? Som SL vill iaf jag ha ett facit att kunna kika i om nu spelarna vill utreda det mystiska, annars är jag ju tvungen att improvisera ibland relativt komplexa saker och det tycker jag är halva grejen att få det serverat när jag köper en färdig rollspelsprodukt.