Små vita lögner
"Frågan om Herman gäller huruvida han brutit mot god vetenskaplig sed och gjort ett dåligt undersökningsarbete. Detta kan i bästa fall leda till påstående som inte kan verifieras, i sämsta fall till absoluta felaktigheter."
Frågan gäller snarare huruvida Herman skriver populärhistoria, dvs historia för populasen, eller skriver akademisk historia, dvs historia för akademikerna. Skriver han historia för akademikerna så är saken klar: då ska han hålla sig till vetenskaplig metodik och han har alltså bevisbördan.
Skriver han däremot historia för populasen så är det en helt annan sak. Vi har på svenska en underbar term för fallet: "pedagogisk lögn", och ni har garanterat råkat ut för den allihop. Ta till exempel grejen med en regnbåge: vi har alla hört att det är ljus som bryts i en vattendroppe och blir en regnbåge, så att vattendroppen fungerar som ett prisma. Åkej, lugnt, men hur är det med ljus som bryts i miljoner vattendroppar? Om man bryter isär ljus och överlappar ljuset med annat brutet ljus lite hipp som haver så tas brytningen ut, och man får vitt ljus igen. Så varför ser vi en regnbåge?
Den pedagogiska lögnen är jefligt praktisk. Den får folk att hålla käft medan man kan förbereda deras sinnen på Det Stora Avslöjandet: "Joserru, verkligheten var ju faktiskt inte så enkel som jag sa från början, för egentligen ligger det till så här..." Det avslöjandet kan komma åratal senare, men det bygger på den pedagogiska lögnen. Utan den pedagogiska lögnen kan inte förklaringen fullföljas. Ibland känns det som att grundskolans enda syfte är att sätta upp en bas av pedagogiska lögner som man kan få avslöjade i högskolan eller på universitet...
Så jag är inte ett dugg förvånad över att Herman stoppar in mängder av pedagogiska lögner. Trots allt, han skriver historia för den allmänna massan som sov på historielektionerna i grundskolan och ger dem en bas att söka vidare på om de nu vill det. Problemet är att en stor kasse akademiker anser att Herman gör fel när han skriver för populasen och inte för dem, alternativt tror att han skriver för dem när han i själva verket skriver för populasen. Klart som fan att han blir anklagad för felaktigheter då!
Jag ser det så här: var glad att Sverige har en historiefolkbildare som åtminstone gör folk intresserade av vårt förflutna och vårt kulturarv! Pedagogiska lögner eller inte, det är fan så mycket mer än vad någon annan akademiker någonsin har gjort!