DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
- Joined
- 21 May 2003
- Messages
- 5,873
Jag vill prata om Robin Laws’ HeroQuest! Det är ju knappast det nya heta, men om jag söker är vi ändå en del som har nämnt det i nutid. Har plockat fram det ur gömmorna (eller ja, version 1, 2 och även gluttat lite i HeroWars) och funderat på att testa det.
Du som spelat, berätta! Glorantha eller annat? Hittade du några tekniker/principer som fick det att funka särskilt bra för dig? Pass/fail cycle känns enormt främmande för mig som verktyg - är det nåt du använt dig av?
För mig är det HeroQuest 2 med sin "först till/över fem"-extended conflict som ligger närmast till hands att prova. Har ingen tanke på att köra Glorantha som värld, utan går och försöker få grepp på keywords. Särskilt när det gäller kultur tycker jag det är lite svårt, för den här grejen att de ska vara så generella att de gäller för en hel folkgrupp känns baklänges för mig.
Jag är mer van att tänka uppväxtmiljö (säg by, stad, hov t.ex.), medan exemplen jag kommit över ofta känns mer som typ "Svensk" vilket ger koll på midsommar, sill och vilka sånger som sjungs på skolavslutningen. Det senare känns mindre hjälpsamt i settings där flera är från samma ställe, eller folk lever på väldigt olika sätt även om de är från samma ställe. Tar gärna input på hur man kan tänka/göra! Läst lite trådar på basicroleplaying.org och rpg.net utan att det riktigt klickat.
Du som spelat, berätta! Glorantha eller annat? Hittade du några tekniker/principer som fick det att funka särskilt bra för dig? Pass/fail cycle känns enormt främmande för mig som verktyg - är det nåt du använt dig av?
För mig är det HeroQuest 2 med sin "först till/över fem"-extended conflict som ligger närmast till hands att prova. Har ingen tanke på att köra Glorantha som värld, utan går och försöker få grepp på keywords. Särskilt när det gäller kultur tycker jag det är lite svårt, för den här grejen att de ska vara så generella att de gäller för en hel folkgrupp känns baklänges för mig.
Jag är mer van att tänka uppväxtmiljö (säg by, stad, hov t.ex.), medan exemplen jag kommit över ofta känns mer som typ "Svensk" vilket ger koll på midsommar, sill och vilka sånger som sjungs på skolavslutningen. Det senare känns mindre hjälpsamt i settings där flera är från samma ställe, eller folk lever på väldigt olika sätt även om de är från samma ställe. Tar gärna input på hur man kan tänka/göra! Läst lite trådar på basicroleplaying.org och rpg.net utan att det riktigt klickat.