Nekromanti Herre min Uwe Boll

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag avskyr att befinna mig i ett vakuum av okunskap och nu vill jag veta vad
Uwe Boll
är!

Faktum är att jag ibland undrar i vissa debatter om jag befinner mig på ett rollspelsforum eller om jag befinner mig på ett akademiskt Möte... Grufdduff över alla dessa akademiska uttryck jag möter nuförtiden - finns här bara Akademiker med äckligt hög intelligenskvot och en verbal samling som motsvarar Svenska Akademins?

Trött blir jag på det, men förklara nu i enkla låt oss säga gymnasieelevstermer vad Uwe Boll är och varför den jämförelsen dras upp i sammanhanget kring recensionen i Fenix och tillhörande diskussion på forumet som handlar om forumet.

*piskar duktigt med svansen och håller treudden i angreppsställning*

Eva Florén

Storuggla

Champion
Han är en tysk som gör riktigt, riktigt usla filmer. Hemskt dåliga. Och ändå får han fortsätta med dem, fyllda med hård yta som ska verka tuff... men bara är dåligt. Undvik.

Storuggla, och så är han FUL också!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ack, du lämnar mig bara med ett stort frågetecken och ett trött huvud.

Jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan personen och diskussionen.....

?

Fast förvisso kunde jag googlat själv. :gremfrown: Men jag tyckte det var lättare om någon som fattade vad det handlade om snabbt kunde sumera typ:

Uwe Boll är en person som ... och därigenom jämför man ... med .... i citatet.

Men jag kan väl inte begära det antar jag. :gremfrown:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Antar att du, liksom jag, skrivit under den där petitionen mot karln? Han har ju faktiskt lovat att sluta göra film om den når miljonstrecket!

krank

Såvitt jag minns från tråden var det någon som tyckte att spel X var "rollspelens Uwe Boll". Liknelsen är inte helt klockren, man borde rimligtvis ha jämfört skaparen av spel X med Uwe, eller möjligen kallat spelet "rollspelens Bloodrayne: The Movie". Fast det hade inte varit lika slagkraftigt.

Uwe gör nämligen film av andra saker. Som PC-spel. Ingen vet hur han kan få fortsätta, för det finns ingen som gillar spelen som också gillar filmerna - faktum är att det i stort inte finns någon som erkänner att de gillar hans filmer. Jag vill minnas att han genom sina filmer utnyttjar något fult hål i tyska statens kulturbidragsmojs, så att han tjänar massor med pengar som kan återinvesteras i fler kassa filmer vilka i sin tur ger honom massor med pengar...

Nåja, tanken var iaf att någon gjort spel X som Uwe gör filmatiseringar; ta ett original och bajsa det i munnen, skinnflå det, elda upp det och spela in grisporr med resterna.

Nightowl

Champion
Skvaller (ändrad)

Jag har hört av en vandrande bingolottoförsäljare att det finns någon mysko lag i Tyskland som gör att man kan tjäna pengar på att misslyckas med sina filmer...

...och Uwe Boll har blivit rik på den.

Erik

Ändrat: OK, jag skulle läst hela tråden innan... >_< krank gjorde ju ett mycket vettigare inlägg om det här! Gaaaah! Ursäkta!

Ymir

Liten kantbaron
Jag vill minnas att han genom sina filmer utnyttjar något fult hål i tyska statens kulturbidragsmojs, så att han tjänar massor med pengar som kan återinvesteras i fler kassa filmer vilka i sin tur ger honom massor med pengar...
'hålet' var inte så himla fult, actually. Det var avsett att underlätta för tyska filmskapare att producera tyska filmer. Problemet, som slutligen gjorde att man täppte igen 'hålet', var att folk utnyttjade utnyttjade detta hål (skattereducering snarare) för att delfinansiera Hollywood-blockbusters. Uwe Boll, däremot, använde denna skattereducering precis som det var tänkt - han producerade film i mindre skala, med tyska producenter. Att filmerna han gjorde sedan var genomusla hade inte så mycket med saken att göra, really. Det har liksom gjort en hel del riktigt jävla bra film som dragit nytta av den där skattereduceringen, också. 'A quiet love', 'Elementarpartiklarna, och 'Den fria viljan', till exempel.

- Ymir, förklarar

krank

Att filmerna han gjorde sedan var genomusla hade inte så mycket med saken att göra, really.
Hålet måtte ha varit felformulerat i och med att det tillåter folk som Uwe att göra film.

Men, seriöst: Hur kommer det sig egentligen att karln lyckas landa licenserna? Har inte spelskaparna fattat att filmerna går kasst och är skitsämst? Är det EA som ligger bakom? Några andra förklaringar kommer jag inte på...

Big Marco

Läskig
Har inte spelskaparna fattat att filmerna går kasst och är skitsämst?

Jodå. Senast var det Blizzard. Uwe mötte Blizzards repp och lade fram förslaget om att göra WoW The movie. Reppen sade: "Nja, vi är inte så intresserade av att göra en WoW-film, men vi är absolut inte intresserade av att DU skall göra en WoW-film."

Inför en hord med fans, vilka alla jublade och Uwe lämnade mässan.

Foggmock

Myrmidon
Det var Uwe själv som berättade om avvisningen, från en hänvisning i Wikipediaartikeln om Uwe:

“I got in contact with Paul Sams of Blizzard, and he said, ‘We will not sell the movie rights, not to you…especially not to you,’” Boll revealed. “Because it’s such a big online game success, maybe a bad movie would destroy that ongoing income, what the company has with it.”

http://moviesblog.mtv.com/2008/04/18/uwe-boll-wont-ever-be-entering-the-world-of-warcraft/

Däremot är filmrättigheter för en WoW-film sålda nu, till Legendary Pictures, som har följande i brottsregistret:

Batman Begins (2005)
Superman Returns (2006)
Lady in the Water (2006)
The Ant Bully (2006)
Beerfest (2006)
We Are Marshall (2006)
300 (2007)
10,000 BC (2008)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Även om mitt eget WoW-intresse har falnat ganska ordentligt, efter flera års spelande, så hoppas jag att de får tummen ur snart. WarCraft har ett mustigt mythos som det borde gå utmärkt att rama in en bra film med.

Frågan är bara hur länge man kan kosta på sig att vänta innan filmen går upp på biograferna. Lämpligast vore väl när spelet peakar i antal spelare, vilket borde vara ganska snart.

Foggmock

Myrmidon
Ja, det har potential att bli riktigt bra. Warcraftvärlden är härligt svulstig, men jag tror att det kan dra iväg och bli lite FÖR svulstigt, häftigt och ... ja, 300 helt enkelt. Inget fel på 300, men stilen passar inte Warcraft utan just antika hjältehistorier (som har en liknande berättartradition som serietidningar eller köttiga filmer).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jao, jag skulle gärna se att de inte spelar in ett till storslaget fantasykrig (WarCraft, WarCraft2) utan kanske förlägger filmen under det tredje kriget, men med fokus på dess upptakt och Thralls utveckling.

Foggmock

Myrmidon
Enligt uppgift ska filmen utspela sig ett år före orginal-WoW men inte nudda på WoW-plotten. Verkar ändå rätt schysst.

Evil Peter

Hero
Det där är säkert bara ett publicitetsknep. Jag föredrog när han lät folk som kritiserar honom gå upp i boxningsmatcher med honom. Var rätt kul att höra att han mosade de tre som var dumma nog att acceptera då det var helt valfritt och en del nördar behöver få lite verklighetsförankring. :gremgrin:

I övrigt har jag aldrig förstått idén med att haka upp sig på att någon gör dålig film så länge man inte är tvungen att se dem.

Eksem

Champion
"I övrigt har jag aldrig förstått idén med att haka upp sig på att någon gör dålig film så länge man inte är tvungen att se dem. "

Det handlar nog mycket om att han får licenser som inte kan användas igen. Man drabbas alltså även utan att se filmerna.