Nekromanti Herrskapsvalser - grundstomme

solvebring

Superhero
Medan Fenomenia ligger på is, då jag behöver fundera kring ett och annat när det kommer till vad jag vill, så har jag arbetat på en annan spelidé.

Den har verkligen tagit fart och på bara två mindre stunder över två kvällar har jag lyckats summera grundstommen kring speletskärna - vad det handlar om och hur det är tänkt att mer eller mindre fungera.

Har har ni ungefär vad som skulle kunna vara spelets baksidetext:
Herrskapsvalser är ett berättelserollspel där spelarna ikläder sig rollpersoner i form av de fiktiva huvudrollerna i en TV-serie. Herrskapsvalser är med andra ord, i spelets kontext, en TV-serie av typen romantisk äventyrsdrama och handlar om en grupp unga herrskapsfolk och deras liv kring och på Furaléns herrgård, under en sommar vars like aldrig kommer att skådas.
De som är intresserade av att ge mig feedback på första utkastet av spelets grova grund får gärna hojta här eller PM:a mig så skickar jag en länk till Google Docs.

Xyas

Swashbuckler
Känns spontant lite överflödigt då rollspelande i sig själv kan (och ofta är) vara en berättarform med tydlig struktur, scenindelning, början och slut.

Men om det är ett pedagogiskt knep gentemot folk utan/med lite rollspelserfarenhet så är jag med. Ger gärna feedback om du vill ha den eftersom det verkar vara någotsånär den genre jag väldigt gärna vill se ett bra rollspel inom.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Herrskapsvalser är ett berättelserollspel där spelarna ikläder sig rollpersoner i form av de fiktiva huvudrollerna i en TV-serie.
Jag vänder och vrider på dethär.

Spelarnas rollpersoner är inte skådespelare som spelar roller på en inspelning, utan spelarnas rollpersoner är rollerna.

Vad är det då som gör det till en tv-serie?

Alltså, Evolutionens Barn har ju en metastruktur som ska hjälpa en att eftersträva en dramatisk struktur, i individuella »avsnitt« och i längre »tv-serier«. Är det så du menar?

solvebring

Superhero
För att besvara er båda så 1. Det sätter berättarstrukturen och premisserna. Man använder sig av avsnitt, scener och klipp. 2. Det kommer att fungera som en TV-serie på så vis att varje scen berör något väsentligt och når en konfliktlösning. 3. Jag ska försöka bygga upp berättarstrukturen för ett visst antal avsnitt, så att det typ blir: Första avsnittet etableras rollerna och huvudplotten, andra avsnittet kommer första twisten, tredje avsnitten kommer en twistupptrappning och ett tvistavgörande, avsnitt fyra... osv.

Så gott och gott så ska hela spelet i sig följa en "filmisk" (TV) manusstruktur, det är därför det är en TV-serie. Och förövrigt så ja - man spelar rollerna, inte skådespelarna.

Men det är bra att ni kritiserar och punkterar bubblan kring min idé, för det kan nog hända att det inte är tydligt nog - eller rättare sagt meningsfullt nog?

Jag kanske ska fundera mer på punkten: "HUR handlar ditt spel om det?" Eller möjligen backa tillbaka till "VAD handlar ditt spel om?" ... Ja, jag gillar John Wick's principiella frågor. Jag finner dem mycket hjälpsamma.

Hm... När jag funderar på det skulle jag ju kunna byta berättarpremisser och struktur och strunta i hela TV-seriegrejen.

Vad tror man om det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ska du köra det här kan jag rekommendera Robert McKees Story. Efter plöjt och pluggat manus i 2 år så finns det ingen bok som lär ut arbetet med manus kring film o tv bättre än den boken (nu skiljer sig film o tv något men strunt i det nu). Making a Good Script Great är en av de bästa böckerna jag läst kring karaktärsdesign som jag flitgit använder i rollspelande. Köp dem online om du ska köra på den här idéen. Hell köp dem ändå. Kan komplettera Robin Law eller vad den heter rätt väl.

solvebring

Superhero
Ska du köra det här kan jag rekommendera Robert McKees Story.
Den står i bokhyllan. =)
... Har dock inte läst hela eftersom jag tvingades avbryta manuskursen när mitt liv strulade till sig för ett tag. Tackar för påminnelsen.

... Det är bara det här stora problemet med att få tid över att läsa icke kurslitteratur. Tidsbrist is my name med andra ord.

Xyas

Swashbuckler
Läst igenom dokumentet. Har nog inte så mycket att säga, det är ju bara ett första utkast på tankarna med spelar antar jag.

Jag är inte säker på om tv-serie-grejer verkligen tillför något. Vilken struktur från tv-mediet är det du är ute efter att tillföra till spelet? Känns som det riskerar att förvirra mer än det förtydligar.

Sen är det också lite otydligt med spelledaren/regissörens roll. Får lite känslan av att denne ska bestämma hur historien ska sluta. Samtidigt får jag lite samberättande-vibbar.

Möller

Hubert Hortlax
En struktur som hjälper till att skapa en dramatisk berättelse som liknar en tv-serie är inget helt nytt. Se Evolutionens Barn.

Och det är en bra grej.

solvebring

Superhero
Indeed. Primetime Adventures är till exempel ett rollspel som helt och hållet handlar om att bygga och spela egna TV-serier. Mycket inspiration kommer därifrån.

Men jag tror ni pekat på en svag punkt. Jag borde antingen 1. Förtydliga TV-serieprylan, göra det fullständigt bärande till 110%, eller 2. skippa den helt och hållet.

Vad säga om jag till exempel bygger om pitchen lite så att den ser ut så här:
Herrskapsvalser är ett berättelserollspel av typen romantisk äventyrsdrama och handlar om en grupp unga herrskapsfolk och deras liv kring och på Furaléns herrgård.
Låter det bättre?

solvebring

Superhero
xyas said:
Läst igenom dokumentet. Har nog inte så mycket att säga, det är ju bara ett första utkast på tankarna med spelar antar jag.

Jag är inte säker på om tv-serie-grejer verkligen tillför något. Vilken struktur från tv-mediet är det du är ute efter att tillföra till spelet? Känns som det riskerar att förvirra mer än det förtydligar.

Sen är det också lite otydligt med spelledaren/regissörens roll. Får lite känslan av att denne ska bestämma hur historien ska sluta. Samtidigt får jag lite samberättande-vibbar.
Bra poänger. Se mitt inlägg ovan där jag svarar Möller och säg gärna om vad du tycker om den vinklingen.

=)

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Herrskapsvalser är ett berättelserollspel av typen romantisk äventyrsdrama och handlar om en grupp unga herrskapsfolk och deras liv kring och på Furaléns herrgård.
Okej, men … vad handlar spelet om? Eller, för att göra det till en klassisk WRNU-fråga: vad gör man? Det där är ju miljön, fluffet. Herrskapsfolk, herrgård, okej.

Låt oss anta att vi spelade en riktigt lyckad omgång av spelet. Sådär riktigt bra och fin, där allting i spelet klaffade perfekt och uppförde sig helt i enlighet hur designen var tänkt att fungera. Om jag berättar om det spelmötet för någon annan, vilka bitar av berättelsen är det jag kommer att berätta om? Kommer jag att berätta om den där fräcka intrigen där Kalles rollperson lurade i Fridas rollperson att Nisses rollperson var kär i henne? Eller kommer jag att berätta om den tårdrypande scenen där Fridas rollperson insåg att hon aldrig kommer att bli moder? Eller om den där fantastiska värjduellen på kyrktaket i ösregn? Eller vad? Vilken typ av scen är det som kommer att fastna i minnet efter en riktigt lyckad spelkväll?

Nu skrev jag ju hela det ovanstående baserat på en snutt baksidestext. Jag tar gärna en titt på googledokumentet, också. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Ah, prutt också. Ja, det blev bara fluffet kvar. Sorry. Så skulle det ju inte bli. Bra om man typ läser vad man klipper ihop. :gremwink:

Om jag tar bort hela TV-seriegrejen så kapar jag nog även den övergripande handlingen vilken är konspiration/tävlan, där man försöker ställa sig in för ett arv.

I övrigt är spelet tänkt att handla om kärlek och romantik vs avundsjuka och dispyter. Ungefär. Typ Jane Austen fast med lite mer drag och möjligen mer mörker. Om jag nu kan komma på mekanik som bygger upp det.

Hm... Spelet spretar, helt klart. Jag borde nog kapa TV-serieprylen, övergripande handling och fokusera på relationerna tror jag. Det känns bäst just nu.

Självklart ska jag skicka länken. Bered dig på PM! =)

Genesis

Ni dés ni maître
Huruvida du bör kapa TV-seriegrejen vet jag inte, det är ditt beslut, men nu ser jag i alla fall vad du vill ha ut av spelet. Jag tycker att både "konspiration/tävlan, där man försöker ställa sig in för ett arv" och "kärlek och romantik vs avundsjuka och dispyter" låter som intressanta koncept. Jag kan också tänka mig att ett spel kan få in båda två utan att bli alltför spretigt. Tänk bara hur rörande den scen blir när grevens favorit medvetet förolämpar honom för att arvet skall gå till mannen hon älskar istället! Men det betyder heller inte att spelet blir tunt om du bara fokuserar på konspiration eller romantik vs avundsjuka. Jag tror att dessa teman kan hålla uppe ett helt spel själva.

Genesis

Ni dés ni maître
Tillägg till det: Faktum är att arvet ju kan funka som en schysst katalysator som sätter press på relationerna. Efter vad jag läste i googedocket så verkar det ju som att förnäma släkter har sänt sina ungdomar för att se till att de får tag på arvet. Det innebär att alla vänliga och romantiska relationer ungdomarna emellan kompliceras av pressen de känner från sina föräldrar att betrakta de andra som konkurrenter om arvet. Så får du in ett starkt tema om självständighet och lojalitet samtidigt.

solvebring

Superhero
Sant och visst. =)
Du har nog rätt i det avseendet, att man faktiskt kan köra på båda de sakerna. Samtidigt behöver nog ett rollspel om romantik en större plott kring sig så att någonting knyter ihop säcken.

Huh...
Det ser ut som att Fenomenia och Herrskapsvalser är raka motsatserna. I Fenomenia har jag tappat riktningen - jag kan inte längre svara på "What is your game about" när det gäller det spelet. Här, med Herrskapsvalser kan jag svara på "What is your game about?" fast inte på följdfrågan "How is your game about that?". =)

I Fenomenia var jag inne på det här med system ganska så mycket men tappade helt koncepterna på vägen. Här sitter jag nu med konceptet och riktningen men har ingen låda att stoppa dem i.

Frågan är kan jag verkligen uppnå min grundtanke - De tre musketörerna möter Stolthet och fördom? De krockar möjligen för mycket med varandra. Jag menar hur gör man ett spel äventyrligt fast romantiskt eller romantiskt med äventyrligt? Jag vill att den där äventyrliga, herrskapsynglingens bravader ska finnas med, samtidigt som jag inte vill tappa tyngden på kärleksdramat och alla de tvister som nu det kan ge.

solvebring

Superhero
... Jag är nog den där killen som gärna vill spela gitarr men som är både tondöv och saknar taktkänsla; jag vill skapa rollspel men saknar all takt och ton för berättelser, draman och för den delen design. Jag är inte ämnad för det helt enkelt. Det är i alla fall en teori jag börjar tro på allteftersom tiden lider.

*SUCK!*