I vår kampanj var vi för ett tag sen nere i tharkazöknen och röjde. Detta medförde en hel del problem med värme. Tyvärr har jag inte riktig koll på de regler vår sl satte upp för just detta men jag tänkte delge er de värmerelaterade problem vi stötte på för att ge en känsla av hur det var.
Till att börja med är det fruktansvärt jobbigt att vistas i hög värme under lång tid. Vatten är a och o i en sån här situation, dock är det inte alldeles enkelt att få tag i det på så här varma ställen. Sen att Dalrekni (stavningen kanske inte är ok) var en termotropisk högzon när i alla fall vi var där underlättade inte.
Några saker att tänka på: Man måste tänka sig för vi lken rustning man bär, De lätta former av rustning vi använde här gav oss dubbel utmattning i alla situationer, min riddares vanliga ringbrynja med plåtdetaljer var inte ens att tänka på.
Vatten är dyrt och väldigt svårt att få tag på. För de nomadstammar vi polade lite med så var vatten heligt.
Vad gäller riddjur så är det lätta mindre anpassade ökenhästar eller kameler/dromedarer som gäller. en batonhingst skulle förmodligen kolavippa efter en timma.
Värmen resulterar i vätskebrist, massvis med utmattning, och i slutändan förmodligen en hel del trauma på grund av uttorkning. För att motverka detta kan man slå en hel del mer eller mindre svåra slag mot tål för att bestämma hur länge individen kan hålla ut utan att bli uttårkad.
Hoppas detta hjälpte lite för att få en känsla för hur värmen på verkar personer. Tänk på att det inte ska vara nån lek att vistas i dessa trakter, och gör gärna dina spelare mycket medvetna om detta.
Tack för mig...