Nekromanti Hetta, värme osv

Phelan

Hero
Eon har regler för sömnbrist, köld, nedkylning, törst, svält osv men något om effekten av för hög värme (utan att en person direkt brinner...) hittar jag då inte. Finns det någon vänlig själ därute som har bedrivit kampanj i varmare länder innan och redan gjort sina regler för detta? "Köld och nedkylning"-delen är ju en bra mall för att göra sitt eget, men jag tänkte kolla om någon redan har gjort detta så man kan göra roligare saker med sin tid...

Mvh / Phelan

Fred

Veteran
Har för mig att effekten av att vistas i för hög värme är just vattenbrist och att det är den som gör själva skadan.. Om du skulle springa omkring i 40 graders värme är det inte själva värmen som gör att du till slut tuppar av utan det beror på vattenbristen den orsakar.. Däremot kan du självklart få en del smärta genom solbränna och liknande men jag ser ingeting som motsvarar köldskador..

Rhoderic

Veteran
I vår kampanj var vi för ett tag sen nere i tharkazöknen och röjde. Detta medförde en hel del problem med värme. Tyvärr har jag inte riktig koll på de regler vår sl satte upp för just detta men jag tänkte delge er de värmerelaterade problem vi stötte på för att ge en känsla av hur det var.

Till att börja med är det fruktansvärt jobbigt att vistas i hög värme under lång tid. Vatten är a och o i en sån här situation, dock är det inte alldeles enkelt att få tag i det på så här varma ställen. Sen att Dalrekni (stavningen kanske inte är ok) var en termotropisk högzon när i alla fall vi var där underlättade inte.

Några saker att tänka på: Man måste tänka sig för vi lken rustning man bär, De lätta former av rustning vi använde här gav oss dubbel utmattning i alla situationer, min riddares vanliga ringbrynja med plåtdetaljer var inte ens att tänka på.

Vatten är dyrt och väldigt svårt att få tag på. För de nomadstammar vi polade lite med så var vatten heligt.

Vad gäller riddjur så är det lätta mindre anpassade ökenhästar eller kameler/dromedarer som gäller. en batonhingst skulle förmodligen kolavippa efter en timma.

Värmen resulterar i vätskebrist, massvis med utmattning, och i slutändan förmodligen en hel del trauma på grund av uttorkning. För att motverka detta kan man slå en hel del mer eller mindre svåra slag mot tål för att bestämma hur länge individen kan hålla ut utan att bli uttårkad.

Hoppas detta hjälpte lite för att få en känsla för hur värmen på verkar personer. Tänk på att det inte ska vara nån lek att vistas i dessa trakter, och gör gärna dina spelare mycket medvetna om detta.

Tack för mig... :gremcool:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Värme ger dehydrering...

...vilket det finns regler för på sid. 188. Detta är det närmsta du kommer regler för stark hetta. Behöver man mer regler än vad Eon har att erbjuda ( :gremcrazy: )så är det bara att improvisera fram nånting enkelt och begripligt.

Lycka till.

/Naug

Phelan

Hero
Tackar. Varmt OCH fuktigt är nog vad som kommer vänta RP mest (Stora arkipelagen), så lite mögelangrepp på läderrustningar osv lär nog också förekomma. Vad jag funderade över mest är att även om hettan ger vätskebrist så torde det bli lite jobbigare att ha mycket utrustning och rustning, man kanske skulle leka med minskad bärförmåga (utöver högre utmattning) då temperaturen blir hög för att simulera detta.

Tack för synpunkterna / Phelan

Rhoderic

Veteran
I det fallet blir ju kanske inte vätskebristen så avgörande. Dock tycker jag som du själv säger att ökad utmattning för rustning och annan allmän utrustning är ett måste. Tex så kan du ju påtala att det är för jäkla jobbigt att färdas i rustning och att spelarna under längre färder får lösa transport av utrustning och avtagna rustningar på nått smidigt sätt.

Om du vill strula till det mer för spelarna så kan dom ju få problem att hitta färskvatten om det är en litten atoll dom befinner sig på. Ska dom tillslut dricka saltvatten och vad kommer det resultera i ?

Vidare finns det en massa obehagligheter man kan dra in i en tropisk miljö och bara göra värmen som ett massivt irretationsmoment. Ormar, spindlar och ett tusenttal insekter kan få den mest garvade äventyrare att längta hem till mamma... :gremwink: