Nekromanti hex-crawling -- bra svensk term?

Botulf

Hero
Hexkräl? Kartkräl? Hexxa runt? öhh...ja inte kanske så bra. Men något iaf.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kanske rätt och slätt kalla det "utforskning"?

G

Guest

Guest
Stigfinnare är ett ord som kommer till mig när jag tänker hexcrawl men jag kan inte komma på något bra och coolt verb.

slanfan

Hero
hex-tramp, hex-ströv, sexkantsorientering, sexkantstramp, äventyra...

(det behöver ju bli något som även passar till en försvenskning av dungeon... hål-tramp? nja)

hakanlo

Hero
Givet hex=kortform av hexagon=sexkant borde väl "sexkräl" vara närmast till hands.

Nja. "Hex" syftar väl helt enkelt på en ruta i ett rutnät (oavsett form), och crawl kan väl tänkas syfta på allmänt runtröjande.

Därför: "Rutröj". Eller "Rutnätsröj".

Eksem

Champion
Det tycker jag är lite vagt, rätt tråkigt och nästan missvisande. Vilken kontext behövs termen till?

rjonas

Hero
Cellutforskning. Hundar sysslar med cellsök. Cell är ordet på en honungskakas hexagoner.

Arfert

Facit
Jag tänker använda det till Fantasy!, skaffade Isle of the Unknown och Carcosa nyligen, och blev inspirerad. Tänker skriva nåt äventyr, och kanske lite om vad hex-crawling är. Kingmaker har också såna inslag, och det har varit kul att spela.

Ett hex-äventyr kanske är torrt att läsa, men funkar i spel. Gillar upplägget.

Eksem

Champion
Från början kallades väl det där för Wilderness Adventures, man kanske kan hitta inspiration där? Vildmarksäventyr låter ju iofs mer som nåt de gör reklam för i tunnelbanan med nån dåligt photoshoppad bäver, men jaja. Vad kallade Oldtimer det för? Det borde ju finnas med i blå lådan.

Vore hur som helst en naturlig produkt för Fantasy!-linjen.