Nekromanti hey

Kitzune

Swashbuckler
<I>"jag e en grisodlare, bara så ni vet..."</I>

När man tänker efter lite känns det lite bizart det där
med grisodlare faktiskt. Odla grisar ...

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Cube

Veteran
jag håller med, det borde ju heta: Grisskötare, eller grisfarmare, men inte grisodlare.
Vem har hört talas om grisfrön???

....they exist to cease....

Kitzune

Swashbuckler
Re: Bah! [ot]

<I>"Grisodlare var ett uttryck som myntades av Anders Blixt i
begynnelsen. Sedan dess har det hängt med i
rollspelskretsarna och nu blivit populärt igen tack vare
rollspel.nu. Att vara grisodlare hos Codex/www.rollspel.nu
innebär att du är en nybörjare"</I>

Tycker du att detta genomgående förklarar historien?
Jag skulle vilja se lite mer detaljer och roliga anekdoter
(exempelvis: När Grisodlare uppkom, vart, osv).

<I>"Det är ett utmärkt namn."</I>

Sannerligen. Men, vill fortfarande har reda på mer om det.
Kan inte Anders komma som blixt (höhöh) från klar himmel
och förklara /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

Hasse

Hero
DEt var ju kul att höra , så hur många KULtingar odlar du då?/images/icons/tongue.gif

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Eksem

Champion
Nästa dålig ordlek i den här tråden kommer bestraffas med tre dyngs oavbrutet tittande på Babylon 5.

Hasse

Hero
LoL!

Fast jag vill inte kalla din bestraffning en bestraffning utan en belöning. /images/icons/smile.gif

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Zizop

Swordsman

Jag vill minnas att den första grisodlar-kommentaren fanns i ett tidigt nr av Sinkadus (innan nummer 14 eller nåt) där Anders Blixt försökte förtydliga att man kunde spela sina kampanjer och rollpersoner enligt vilka mönster man än tyckte var roliga. Allt ifrån riddare till grisodlare - bara man tyckte det var roligt.

IMHO så tror jag att grisodlare var någonting mellan grisuppfödare och kanske majsodlare, men när Anders upptäckte vilket kul ord han hittat på lät han det stå kvar i texten.

Iofs så kan han ha spelat/spellett grisodlare i Traveller(, för det vet jag att han har spelat)...

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Sodivra

Champion
....Det HETER faktiskt grisodlare [NT]

Inte uppfödare..

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Zizop

Swordsman
Re: ....Det HETER faktiskt grisodlare - INTE!

Jaså - inte enligt min SAOL (Svenska akademiens ordlista över svenska språket) iallafall.

Där har odl|a med växter och upp|födare med djur att göra.

Sist jag kontrollerade, så krävdes det en sugga och galt för att göra kultingar och inte något utsäde.

Grisar växer inte på träd, buskar eller sädeslag. De äter dem. Sist jag såg en gris så var den mobil - den rörde sig dit den ville gå. Det beteendet ser man inte ofta hos växter, annat än i mutantvärlden och här diskuterar vi DoD. I DoD sitter växterna fast i marken, stryparankan t ex.

Widde

Warrior
Grisodling - en fallstudie

Eftersom empiriska undersökningar är det bästa sättet att få reda på sanningen, beslutade jag mig i somras för att en gång för alla få klarhet i grisodlandets svåra konst.
Gack jag så åstad till närmaste speceriaffär och köpte mig ett storpack fläskkotletter, vilka med stor omsorg planterades på min kolonilott. Jag förväntade mig att inom några dager få se små knorrliknande groddar skjuta upp ur den svarta myllan, och för mitt inre öga målade jag upp scenen hur jag muntert visslande skötte om mina spirande kultingar. Kanske skulle jag rentav så småningom expandera min verksamhet. Möjligheterna syntes mig oändliga; Harsyra, Älggräs, Hönshirs, Andmat, Gäddnate och Hjortron icka att förglömma.
Jag skulle till och med på ett listigt sätt kunna lösa personalproblemen vid stordrift med hjälp av Bondbönor. Belåtet skrockande satt jag mig hemma för att räkna ännu inte intjänade pengar. Jag skulle komma att bli rik.
Flitigt skött jag min lilla täppa i dagarna sju och väntade ivrigt på de första små skära livstecknen, men så, på den åttonde dagen mötte mig en förfärlig syn. Min lilla jordplätt var uppgrävd, vandaliserad, förhärjad ...
Efter noggrann okulärbesiktning kom jag fram till att vilda djur tagit sin tribut på mina stackars spirande nassar. Ögonvittnen talade om rävar. Nu var goda råd dyra. En av mina idérika kamrater föreslog att jag skulle plantera Hundlokor runt hela kolonilotten i syfte att skrämma bort de vilda bestarna. I och för sig ett utmärkt förslag, men jag beslutade mig för att testa grobarheten hos de kotletter jag tidigare köpt. En av dessa plockades fram ur frysen och planterades -- efter upptining -- på 10 cm djup i en stor kruka fylld med väldränerad jord. Jorden hölls fuktig, men ej blöt; temperaturen 20 - 22 grader dagtid, något lägre nattetid. Tyvärr har experimentet fått avbrytas på fjortonde dagen. Uppenbarligen har grobarheten varit starkt nedsatt hos denna kotlett.
I skrivande stund nås jag av förslaget från min finurlige gode vän att man kanske måste plantera kotletterna parvis, en galtkotlett och en suggkotlett. Hursomhelst är säsongen över nu, så slika experiment får anstå till nästa sommar.

-W

Rosen

Myrmidon

<I>Jag skulle vilja se lite mer detaljer och roliga anekdoter (exempelvis: När Grisodlare uppkom, vart, osv).</I>

Tveksamt om det finns några roliga anekdoter i ämnet, men ursprunget har tagits upp här förut - enligt Anders var det en intern term på Äventyrsspel när man satt och snackade spelgenrer; det uppkom från början i diskussioner om Hârnmaster.

--
Åke

Kitzune

Swashbuckler

<I>"Jaså - inte enligt min SAOL (Svenska akademiens ordlista
över svenska språket) iallafall."</I>

Enligt min SAOL finns inte varken spelledarperson eller
Orch med /images/icons/smile.gif
Skämt åsido, Grisodlare är en term skapad av en rollspelare
och är avlat från fantasins mystiska gränsland. Därav FINNS
det faktiskt och det HETER så.

/Alexander Gyhlesten

Jag vill bara upplysa dig om att du skrev stryparankan (strangling duck), vilket kanske var fel. Eller?

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Caen Ka-sun-dor on 2001-09-18 14:49.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
Jordbruk och grisodling

"Sist jag kontrollerade, så krävdes det en sugga och galt för att göra kultingar och inte något utsäde."

Nå, nu har grisodling eller grisodlare inte ett jota med jordbruk, kreatursavel eller utsäde att göra. Det är en term som betecknar en spelstil där man inte räddar världar, inte röjer i korridorer, inte intrigerar i hovets högsta nivåer et cetera, utan där större delen av rollspelandet rör vardagsliv. En slags rollspelsmotsvarighet till en dokusåpa, helt enkelt.

En krigare som lever normalt arméliv, med drill, disciplin, värngrävande, latringropar, vaktpass, Död Mans Finger och annan militär vardag grisodlar; en krigare som springer omkring med pannband och bar överkropp och leker med M-60 eller tvåhandssvärd gör det inte. En riddare som handhar sitt gods, hanterar tvister bland bönder, smörar för överordnade, drillar väpnare, sjunger ballader under balkongen et cetera grisodlar. En riddare som dräper drakar till frukost gör det inte. En rymdfarare som huvudsakligen tillbringar tid med att käbbla med tulltjänstemän, bråka med byråkrati, underhålla kärran, förhandla fraktavtal, betala fackavgifter etc grisodlar. En rymdfarare som kör Kesselrundan på tolv parsec, dumpar kryddlaster för att undgå kejserlig bordning, har den snabbaste skräphögen i galaxen och blir infryst i karbonit av ökenplanetens slemmigaste snigel och däremellan går och blir general gör det inte.

Och vad faen allt det där ovan har med jordbruk att göra övergår mitt förstånd.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Zizop

Swordsman
Re: Grisodling - en fallstudie. Frågeställning.

Kan det senare misslyckandet vara betingat i den något senare utsädesperioden? Det brukar ju stå på baksidan av fröpåsar att man skall så under en viss tid, ex vis April?

Kan den senarelagda sådden vara satt försent? Jag misstänker inte nattfrost eftersom utsädet redan klarat flera dygn i extrem kyla.

Jag skall försöka nå Scan för en kommentar eller åtminstone försöka få dem att tydligt informera på baksidan av förpackningen a la Weibulls morotsfrö.

Kortsagt när är säsongen?

En ytterligare fråga - skulle du inte kunna göra en skiss över hur groddarna såg ut så att man kan skilja denna nyttogröda ifrån ogräset?

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att så galt/sugga kotletter i par, sålänge det finns möjlighet för humlor, bin och så att pollynera från bägge könen. Det vore ehuru bra om du gjorde ett kliniskt test med detta i avseende.

Vänligen Kotlettsåddslobbiesten:

Zizop

Swordsman
Re: Jordbruk och grisodling

JO -jag vet vad grisodlings termen betyder. DOCK så var mitt inlägg ett försök att påvisa VAR termen uppkom i första hand och en hejvild gissning på HUR den uppkom.

Det första svaret på mitt inlägg försökte, som jag ser det, påvisa att termen grisodlare var korrekt i svenska språket och att grisuppfödare inte skulle vara det.

Grisodlare är inte ett existerande ord i svenska språket likväl som ex vis spelledare, vid det avseendet att den inte finns i SAOL, vilken enligt gängse mening är referensverket för det svenska språket. Därav min utläggning om VARFÖR det INTE heter grisodlare.

Däremot så hittade Anders Blixt(tror jag) på termen på något sätt och ingjöt i det en specifik betydelse i som <I>jag upplever</I> du har beskrivit på ett utmärkt och träffande sätt.