solvebring
Superhero
Hejsan!
Jag håller på med ett rollspel kallat Hier-Hain, som från början skulle fungera som ett fantasy-skräckspel, i medeltida form, med övernaturliga väsen, mycket våld och mörker, dock utan magi - det ni!
Men numera har jag tänkt mig ett spel av mer Sci-Fi/Futureart, om man t.ex. skulle tänka sig lite Neotech, fast en mycket hårdare värld, med mycket subkultur, politisk orättvisa och betonggråa otäckheter.
Jag har alltså fått skippa allt det gamla materialet och börjat om på nytt. Men det kan du läsa om här...
Saken är nu i alla fall denna, jag har gjort färdigheterna till rollspelet nu, men jag skulle vilja ha åsikter utifall att det fattas något. Jag har skippat primära, sekundära etc. Jag kommer bara ha en spalt med alla färdigheter som kan vara behövliga, sedan kommer värdet i dessa avgöras utefter yrkesväl. Det fungerar alltså utefter BRP-principen.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
A
Administration
Akrobatik
B
Bluffa
C
---
D
Dans
Dra vapen
Drogkunskap
Dölja
E
Eldvapen (Pistol)
Eldvapen (Gevär)
Eldvapen (Automatkarbin)
Etikett
F
Fingerfärdighet
Förfalska
Förfölja
Förföra
Förhöra
Förklädnad
G
Geografi ( )
Geografi (Hier-Hain)
Giftkunskap
Gömma sig
H
Hantera fällor
Hantverk ( )
Hasardspel
Historia
Hoppa
I
---
J
---
K
Kampsport ( )
Klättra
Knopar/Rephantering
Kulturkännedom
Ko. Data/Datamekanik
Ko. Robotar/Robotmekanik
Ko. Motor/Maskinmekanik
Ko. Vapen/Vapenmekanik
Ko. Bomber/Bombteknik
Ko. Organisationer
Ko. Politik
Köpslå
Köra (Kompat) – Bil
Köra (Transat) – Tungt Transportfordon
Köra (SC) – Motorcykel
L
”Låsdyrkning”
Läsa/Skriva Modersmål ( )
Läsa/skriva ( )
M
Matematik
Matlagning
Memorera
N
---
O
Områdeskännedom
Orientering
P
---
Q
---
R
Religion
S
Skådespel
Simma
Slagsmål
Slagsmål (Tillhyggen)
Smyga
Stjäla föremål
Spel & Lek
Spåra
T
Tala Modersmål ( )
Tala Valfritt Språk ( )
Teckna/Rita
U
Under världen
V
Värdera
W
---
X
---
Y
---
Z
---
Å
---
Ä
---
Ö
Övertala
Övertala
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Finns det nu något att tillägga, eller ser detta bra ut?
P.S. Om det råder några speltekniska defekter i min information på Hier-Hainbloggen vill jag att detta rapporteras, och om några av dessa färdigheter inte ligger i alfabetisk ordning vill jag även att detta klargörs för mig, så att listan blir korrekt. D.S.
Tack på förhand,
Jag håller på med ett rollspel kallat Hier-Hain, som från början skulle fungera som ett fantasy-skräckspel, i medeltida form, med övernaturliga väsen, mycket våld och mörker, dock utan magi - det ni!
Men numera har jag tänkt mig ett spel av mer Sci-Fi/Futureart, om man t.ex. skulle tänka sig lite Neotech, fast en mycket hårdare värld, med mycket subkultur, politisk orättvisa och betonggråa otäckheter.
Jag har alltså fått skippa allt det gamla materialet och börjat om på nytt. Men det kan du läsa om här...
Saken är nu i alla fall denna, jag har gjort färdigheterna till rollspelet nu, men jag skulle vilja ha åsikter utifall att det fattas något. Jag har skippat primära, sekundära etc. Jag kommer bara ha en spalt med alla färdigheter som kan vara behövliga, sedan kommer värdet i dessa avgöras utefter yrkesväl. Det fungerar alltså utefter BRP-principen.
A
Administration
Akrobatik
B
Bluffa
C
---
D
Dans
Dra vapen
Drogkunskap
Dölja
E
Eldvapen (Pistol)
Eldvapen (Gevär)
Eldvapen (Automatkarbin)
Etikett
F
Fingerfärdighet
Förfalska
Förfölja
Förföra
Förhöra
Förklädnad
G
Geografi ( )
Geografi (Hier-Hain)
Giftkunskap
Gömma sig
H
Hantera fällor
Hantverk ( )
Hasardspel
Historia
Hoppa
I
---
J
---
K
Kampsport ( )
Klättra
Knopar/Rephantering
Kulturkännedom
Ko. Data/Datamekanik
Ko. Robotar/Robotmekanik
Ko. Motor/Maskinmekanik
Ko. Vapen/Vapenmekanik
Ko. Bomber/Bombteknik
Ko. Organisationer
Ko. Politik
Köpslå
Köra (Kompat) – Bil
Köra (Transat) – Tungt Transportfordon
Köra (SC) – Motorcykel
L
”Låsdyrkning”
Läsa/Skriva Modersmål ( )
Läsa/skriva ( )
M
Matematik
Matlagning
Memorera
N
---
O
Områdeskännedom
Orientering
P
---
Q
---
R
Religion
S
Skådespel
Simma
Slagsmål
Slagsmål (Tillhyggen)
Smyga
Stjäla föremål
Spel & Lek
Spåra
T
Tala Modersmål ( )
Tala Valfritt Språk ( )
Teckna/Rita
U
Under världen
V
Värdera
W
---
X
---
Y
---
Z
---
Å
---
Ä
---
Ö
Övertala
Övertala
Finns det nu något att tillägga, eller ser detta bra ut?
P.S. Om det råder några speltekniska defekter i min information på Hier-Hainbloggen vill jag att detta rapporteras, och om några av dessa färdigheter inte ligger i alfabetisk ordning vill jag även att detta klargörs för mig, så att listan blir korrekt. D.S.
Tack på förhand,