Nekromanti Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hejsan!
Jag håller på med ett rollspel kallat Hier-Hain, som från början skulle fungera som ett fantasy-skräckspel, i medeltida form, med övernaturliga väsen, mycket våld och mörker, dock utan magi - det ni!
Men numera har jag tänkt mig ett spel av mer Sci-Fi/Futureart, om man t.ex. skulle tänka sig lite Neotech, fast en mycket hårdare värld, med mycket subkultur, politisk orättvisa och betonggråa otäckheter.

Jag har alltså fått skippa allt det gamla materialet och börjat om på nytt. Men det kan du läsa om här...

Saken är nu i alla fall denna, jag har gjort färdigheterna till rollspelet nu, men jag skulle vilja ha åsikter utifall att det fattas något. Jag har skippat primära, sekundära etc. Jag kommer bara ha en spalt med alla färdigheter som kan vara behövliga, sedan kommer värdet i dessa avgöras utefter yrkesväl. Det fungerar alltså utefter BRP-principen.



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
A
Administration
Akrobatik

B
Bluffa

C
---

D
Dans
Dra vapen
Drogkunskap
Dölja

E
Eldvapen (Pistol)
Eldvapen (Gevär)
Eldvapen (Automatkarbin)
Etikett

F
Fingerfärdighet
Förfalska
Förfölja
Förföra
Förhöra
Förklädnad

G
Geografi ( )
Geografi (Hier-Hain)
Giftkunskap
Gömma sig

H
Hantera fällor
Hantverk ( )
Hasardspel
Historia
Hoppa

I
---

J
---

K
Kampsport ( )
Klättra
Knopar/Rephantering
Kulturkännedom
Ko. Data/Datamekanik
Ko. Robotar/Robotmekanik
Ko. Motor/Maskinmekanik
Ko. Vapen/Vapenmekanik
Ko. Bomber/Bombteknik
Ko. Organisationer
Ko. Politik
Köpslå
Köra (Kompat) – Bil
Köra (Transat) – Tungt Transportfordon
Köra (SC) – Motorcykel



L
”Låsdyrkning”
Läsa/Skriva Modersmål ( )
Läsa/skriva ( )

M
Matematik
Matlagning
Memorera

N
---

O
Områdeskännedom
Orientering

P
---

Q
---

R
Religion

S
Skådespel
Simma
Slagsmål
Slagsmål (Tillhyggen)
Smyga
Stjäla föremål
Spel & Lek
Spåra

T
Tala Modersmål ( )
Tala Valfritt Språk ( )
Teckna/Rita

U
Under världen

V
Värdera

W
---
X
---

Y
---

Z
---

Å
---

Ä
---

Ö
Övertala
Övertala

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Finns det nu något att tillägga, eller ser detta bra ut?

P.S. Om det råder några speltekniska defekter i min information på Hier-Hainbloggen vill jag att detta rapporteras, och om några av dessa färdigheter inte ligger i alfabetisk ordning vill jag även att detta klargörs för mig, så att listan blir korrekt. D.S.

Tack på förhand, :gremgrin:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
Skulle du kunna gradera alla färdigheterna i en skala mellan 1-5, efter hur ofta du tror att en färdighet kommer att användas. 1 är väldigt sällan och 5 är väldigt ofta.

/Han som tycker att om man inte orkar göra det, så har man för många färdigheter
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jo, det är väl en idé, kan jag väl göra. Fast då får jag göra det på rak hand, för jag har ingen att speltesta det med eller så.
För att ta bort de som aldrig används eller?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
"För att ta bort de som aldrig används eller?"
Precis. Just nu har du en cyberpunkvärld där man får akta sig för fällor och där man ska vara specialiserad i att knyta knopar och kunna läsa sitt eget modersmål.

När du ändå är på G, så dela in alla färdigheter i grupper som säger något om användningsområdet. Sedan kan du fundera på om du inte ska slänga ihop färdigheterna i de grupperna till en enda färdighet. Just nu har du saker där man använder precis samma sak, men på ett annat sätt. Övertala och Bluffa är ett exempel. Du står framför en utkastare och antingen kan du bluffa personen, så kan du övertala eller muta denne. Torde inte du lämna det åt spelaren för att få en kreativ lösning. Baseras dina scenarier på att man ska bluffa en vakt eller är det något mer övergripande?

/Han som ger förslag i hur man ska få fram färdigheter som kräver kreativa lösningar ("Hur kan jag använda mina färdigheter för att komma förbi detta?"), istället för speliga lösningar ("Vad tror jag att min spelledare kommer att bygga ett scenario kring?")
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Adus said:
om några av dessa färdigheter inte ligger i alfabetisk ordning vill jag även att detta klargörs för mig, så att listan blir korrekt
Lite korrektur:

Eldvapen-färdigheternas ordning är omvänd.
Kunskap om-färdigheternas ordning är fel; du ser själv hur det ska vara. Sedan bör de kanske stå före Kulturkännedom om du väljer att förkorta dem, men det är nog en smaksak snarare än ett måste.
Läsa/Skriva Modersmål ( ) bör stå efter Läsa/Skriva ( ), som även bör skrivas med enhetlighet med avseende på gemener/versaler.
Simma bör stå före Skådespel.
Stjäla föremål bör stå efter Spel & Lek och Spåra
Övertala står med två gånger.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, jag skall göra det, ta bort och så. Men jag har inte bestämt mig än om jag skall lägga flera under en - men det är möjligt att göra så på formuläret, och sedan bland reglerna skriva vad som ingår i färdigheten, så att man i alla fall vet vilka användingsområden färdigheten är till för.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Måste säga att jag rådiggar färdigheten "Under världen" :gremcool:

Sedan så skulle jag vilja passa på att säga att Han har rätt i allt. Man måste akta sig för färdigheter som ingen kommer att köpa. Få spelare skulle nog i ett cyberpunkspel vilja trycka i alltför mycket poäng i Matlagning, Rita/Teckna, Geografi, Historia, Religion (varför är de inte kunskapsfärdigheter?), Hantverk, Kulturkännedom, Spåra eller Orientering. Och att slå ihop färdigheter är nog också en bra idé. Kan kännas litet tungt när man har satsat hälften av alla sina poäng för att bli bra på att Smyga, och SL ber om ett slag mot Förfölja. Likaså Hasardspel/Spel och lek. Antingen är de samma sak, eller så hör Spel och lek kanske inte hemma i cyberpunk.

Låsdyrkning, vad är det? Gäller det bara mekaniska lås? Eller även elektriska?

Bluffa och Övertala har Han redan varit inne på.

Memorera är jag osäker på att det kommer till så mycket användning att någon skulle vilja slösa poäng på det.

Vad är skilnaden mellan Fingerfärdighet och Stjäla föremål? Det känns som om den ena kommer att vara överflödig. Stj. F. om man även kan stjäla med Fingerf. och Fingerf. om man inte kan det.

Det känns även som om man gör väldigt mycket aktiva saker med sina kunskapsfärdigheter. Typ meka med bilen, hacka sig in hos NASA, spränga en byggnad ...

Det finns väl fler saker man kan köra än bilar, MC och tunga transportfordon i en cyberpunkvärld? Helikoptrar, luftskepp, svävare, jetplan, båtar, vattenskotrar ... Upp till dig hur många färdigheter du vill dela upp dem i. Köra mark-, luft- respektive vattenfordon, kanske?

Samma sak med vapen. Var finns raketgevären, granatkastarna, de stationära kulsprutorna och hagelgevären?

Kan man kanske baka in Skådespel i antingen Förklädnad eller Bluffa/Övertala? Vad skall man använda det till?

En tanke kan också vara värd att sända antalet färdigheter för varje expertisområde. Vill du vara skjutasnubbe behöver du nog köpa i åtminstone tre vapenfärdigheter, medan en hacker egentligen bara behöver Ko. Data/Datamekanik.

---

Jag tror att jag skulle angripa problemet från vinkeln "vad vill jag att folk ska göra i mitt spel?" Om folk ska skjuta vilt omkring sig så behöver du färdigheter för det. Om folk ska hacka sig in i databaser behöver du färdigheter för det. Om folk ska laga mat och forska i historia ... ja, du fattar.

Så jag skulle tänka mig några fräcka scener som förkroppsligar vad du vill att spelet ska handla om. Det är dessutom bra för att hålla enb enhetlig vision i åtanke. Typ:

"En man i skräddarsydd sammetskostym, spegelglasögon och ett brett leende hälsar sin gäst välkommen i en lyxlägenhet på hundratrettionde våningen, med panoramafönster blickandes ut över en smutsig, smogfylld stad. Gästen är lika välklädd i stel grå kostym. Efter en stunds konversation, och när värden berättat om tillslaget mot en liten knarkarkvart downtown, sliter gästen av sig sin gummimask och visar ett fårat och ärrat ansikte. "Du ska dö för vad du gjorde mot min bror, ditt fraggo!" Hans arm förvandlas till ett hagelgevär som han tömmer i magen på värden. Därefter kastar han sig ut genom fönstret, undvikandes vakternas eldskurar, och fäller ut ett par glidvingar ur ryggraden."

Där behöver vi färdigheter (eller åtminstone regler) för att lura vakterna och värden, för att luska ut informationen ur värden, för att hinna fylla hans mage med bly innan vakterna hinner reagera, för att undvika vakternas skott medan man kastar sig ut genom fönstret, kanske för att fixa flygturen och landa säkert (eller för att lyckas få tag i en helikopter som väntar en bit nedanför, som flygs av en pilot som behöver en färdighet för att flyga helikopter?), etc. Ett antal sådana scener, och du upptäcker nog vilka saker du behöver färdigheter till.

//Genesis, förbluffad över längden av sitt eget inlägg.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilket jävlar-anama-bra-inlägg! :gremgrin:

Tack så super jättemycket, din inlägg var jättehjälpsamt och jättebra. Jag skall nu ta till mig allt du och Han har sagt och skriva kring detta i spelet så fort jag har tid att författa på det.
Kanon!!!

Det där med att tänka sig olika scener och sedan tänka efter vilka färdigheter som behövs där är nog det bästa tips jag fått. :gremgrin:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

Så, nu har jag tagit itu lite med alla färdigheter.

Vad sägs istället om denna lista:

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Kroppsrelaterade färdigheter
Förfölja/Smyga
Förklädnad/Maskering
Hoppa
Klättra
Gömma sig
Stjäla föremål

Kunskapsrelaterade färdigheter
Listsinne (bluffa, förföra, förhöra, värdera, övertala, köpslå, dölja)
Drogkunskap
Giftkunskap
Förfalska
Geografi
Matematik
Orientering
Hasardspel
Tala (Modersmål)
Tala (Valfritt språk)
Undre världen
Ko. Organisationer
Ko. Politik

Våldsrelaterade färdigheter
Slagsmål
Slagsmål (med tillhyggen - järnrör, kniv etc.)
Dra vapen
Eldvapen (Pistol)
Eldvapen (Gevär)
Eldvapen (Automatkarbin)
Eldvapen (Explosivt)

Teknikrelaterade färdigheter
Data/Datamekanik
Datahackning (simpel)
Datahackning (avancerad)
Motorer/Maskinmekanik
Robotar/Robotmekanik
Vapen/Vapenmekanik
Bomber/Bombmekanik
Köra kompat (bil)
Köra transat (tungt transportfordon)
Köra SC (svävarcykel - motorcykel)
Köra BF (bevingat fordon – flygplan etc.)
Köra HF (Helikopterfordon – flygande fordon med rotorflygning)
Dyrka mekaniska lås
Dyrka elektroniska lås
Ko. Larmsystem

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

Eldvapen (Gevär)
Eldvapen (Automatkarbin)
I verkligheten är det ingen skillnad på dessa två. Det är samma riktning, samma fattning, samma andning, samma ställning. Det enda som skiljer är hur många blyploppar som far iväg från den farliga änden när man trycker in avtryckaren.

Datahackning (simpel)
Datahackning (avancerad)
Stryk den senare. Använd den förra med högre svårighet.

Motorer/Maskinmekanik
Robotar/Robotmekanik
Vapen/Vapenmekanik
Bomber/Bombmekanik
Vad skiljer kugghjul, pistonger och axlar i en bensinmotor från kugghjul, pistonger och axlar i en robotarm eller kugghjul, pistonger och axlar i ett vapen? I stort sett är mekanik mekanik.

SKillnaden är bomber/bombmekanik, som tillför en massa sprängtjofräs också. Frågan är förstås vad du menar med det här: den sorts bomber man hänger under vingarna på flygplan (och massproduceras enligt givna ritningar), den sorts bomber man lämnar i ryggsäckar i tunnelbanor (som micklas ihop i köket), den sorts bomber som man använder i gruvor för att få loss sten (som handlar mer om var man stoppar bomben än hur man sätter ihop den), eller den sorts bomber som man serverar på nobelmiddagar.

Köra kompat (bil)
Köra transat (tungt transportfordon)
Vad är skillnaden, rent hanteringsmässigt? Det är väl ratt, broms, gaspedal, koppling och växelspak i båda?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

Då får vi allt diskutera vidare, med mer tips och råd.

Gevär vs Automatkarbin
Krille said:
I verkligheten är det ingen skillnad på dessa två. Det är samma riktning, samma fattning, samma andning, samma ställning. Det enda som skiljer är hur många blyploppar som far iväg från den farliga änden när man trycker in avtryckaren.
Okej, men vad skall jag sammanfatta dessa två med, så att det framgår?

Datahackningen
Krille said:
Stryk den senare. Använd den förra med högre svårighet.
Skall jag alltså göra så att det generellt är datahacking, men mellan FV 3-12 klarar du bara det, och mellan FV 12-15 kan du göra detta, och sedan FV15-18 då kan du detta? Eller hur menar du, Krille?

Mekaniken
Krille said:
Vad skiljer kugghjul, pistonger och axlar i en bensinmotor från kugghjul, pistonger och axlar i en robotarm eller kugghjul, pistonger och axlar i ett vapen? I stort sett är mekanik mekanik.

SKillnaden är bomber/bombmekanik, som tillför en massa sprängtjofräs också. Frågan är förstås vad du menar med det här: den sorts bomber man hänger under vingarna på flygplan (och massproduceras enligt givna ritningar), den sorts bomber man lämnar i ryggsäckar i tunnelbanor (som micklas ihop i köket), den sorts bomber som man använder i gruvor för att få loss sten (som handlar mer om var man stoppar bomben än hur man sätter ihop den), eller den sorts bomber som man serverar på nobelmiddagar.
Du har rätt, ingen skiljer dem. Skall jag alltså kalla det Mekanik - eller kanske Allmänn mekanik, elelr vad blir bäst, och sedan skriva in i reglerna att all sådan mekanik går under detta?
Och ja, bomber har du förstått helt rätt, denna bomb fungerar så här, lyckas man med slaget kan förstår man ritningarna rätt och bygger den rätt. Man kan alltså hantera sprängmedel...

Fordonen
Krille said:
Vad är skillnaden, rent hanteringsmässigt? Det är väl ratt, broms, gaspedal, koppling och växelspak i båda?
Jo, jag antar det. Men även om jag kan köra bil i verkligheten, tror jag att jag nog skulle köra ganska mycket mer okontrollerat i en lastbil? Men ja, principen är densamma...

Och du, tackar, du är verkligen uppmärksam och jäkligt bra på sådana här systemfunderingar. :gremsmile: *tummen upp*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

Okej, men vad skall jag sammanfatta dessa två med, så att det framgår?
Gevär, helt enkelt. Vill du så kan du förtydliga det med vapen som används med gevärsfattning, till skillnad från vapen som används med pistolfattning.

Skall jag alltså göra så att det generellt är datahacking, men mellan FV 3-12 klarar du bara det, och mellan FV 12-15 kan du göra detta, och sedan FV15-18 då kan du detta?
Eller så att om du gör det här så får du inga modifikationer på ditt målvärde, gör du det här så får du -5 och gör du det här så får du -10.

Skall jag alltså kalla det Mekanik - eller kanske Allmänn mekanik, elelr vad blir bäst, och sedan skriva in i reglerna att all sådan mekanik går under detta?
Egentligen är skillnaden mer mellan design och konstruktion. Den ena handlar om att skapa en ritning till en mekanisk pryl, möjligen att få den utprovad så att den funkar. Den senare handlar om att hantera de verktyg som finns tillhands för att skapa prylarna som man har en ritning för. Du kan gott kalla dem för Ingenjörsvetenskap och Mekanik.

Och ja, bomber har du förstått helt rätt, denna bomb fungerar så här, lyckas man med slaget kan förstår man ritningarna rätt och bygger den rätt. Man kan alltså hantera sprängmedel...
Följer man en ritning så är det ren och simpel mekanik. Att skapa ritningen är en annan sak, men är man bara ute efter att ha en ryggsäck i tunnelbanan så är det inte mycket till ritning som krävs. Du kan behöva lite kemi för att bubbla ihop joxet i ryggsäcken.

Riktigt kontrollerat sprängande är en helt annan sak. Det är en konst. Man är tvungen att veta hur materialet man spränger uppför sig, vilket är nog så svårt om man bara ser ena ytan av det. Kalla det Sprängteknik.

Men även om jag kan köra bil i verkligheten, tror jag att jag nog skulle köra ganska mycket mer okontrollerat i en lastbil? Men ja, principen är densamma...
Frågan är om det beror på mer att du är ovan vid att lastbilen väger tio gånger så mycket och att du befinner dig två meter över marken, som att du inte kan hantera fordonet.

Har du någon form av specialiseringsmekanik i ditt spel? Det skulle kunna lösa en hel del av problemen du har.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

Ja, jag undrade just vad jag citerade, din kommentar:
"Har du någon form av specialiseringsmekanik i ditt spel?"
Vad menar du med det, att man kan specialisera sig på färdigheter eller?

I så fall, nej, inte än...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Specialiseringar

En specialiseringsmekanik är normalt sett någon form av regel som gör att man kan ha smalare områden av färdigheter. Du kan fortfarande hela färdigheten, men specialiseringen låter en göra ett smalare område av färdigheten bättre.

Specialiseringar saknar spelvärde i de flesta mekanismer där de förekommer. Antingen har man dem eller så har man dem inte. Har man dem så får man fördelen av dem. Exempelvis skulle man kunna ha färdigheten Gömma sig till värde 12 och specialiseringen I skog. Då har man färdighetsvärde 12 när man gömmer sig, men lite högre om man gör det i en skog.

Specialiseringar kan man göra mycket skoj med. Jag har en regel om språk till T10-systemet, där man har färdigheten Språk. Färdigheten anger hur väl man behärskar språket. Varje nivå man tar i färdigheten språk gör att man behärskar ett språk till hjälpligt. Har jag Språk +3 så är jag rätt okej på språk i allmänhet och jag kan kommunicera på tre språk utöver modersmålet. Sedan tillkommer specialiseringar. Sätter jag upp ett av de där språken som en av mina specialiseringar så behärskar jag det språket som om det vore mitt modersmål.

Exempel: jag har Språk +3 med specialiseringen Weldiska. Jag är rätt okej på de språk jag behärskar: det märks att jag har en brytning, och jag stakar mig ibland på orden och får saker i fel ordföljd ibland, men det är inga problem att hänga med i språken jag talar. Jag kan tre språk, som jag säger är weldiska, nihon och nihonisk skrift, utöver mitt modersmål som för diskussionens skull är angesi. Dessutom, tack vare specialiseringen Weldiska så talar jag weldiska och modersmålet angesi lika bra.

...så vad är då fördelen med den här grejen? Tja, jag slipper mecka en massa med språkförbistringar med mina medspelare som spelar nihoner. Vi kan kommunicera helt enkelt, eftersom värdet anger hur bra jag kan tala språket och det är tillräckligt högt. Jag slipper strunta i en massa saker som inte är språk bara för att kunna tala med medspelarna. Och jag kan fortfarande tala om att jag kan vissa främmande språk bättre än andra främmande språk.

Yay specialiseringar!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

Ja, jag undrade just vad jag citerade, din kommentar:
"Har du någon form av specialiseringsmekanik i ditt spel?"
Vad menar du med det, att man kan specialisera sig på färdigheter eller?

I så fall, nej, inte än...
Specialiseringssystem är ganska vanliga i nyare färdighetsbaserade system (Neotech och Shadowrun, för att ta två cyberpunkexempel). Oftast betyder de att du får plus på en färdighet om du använder den inom ditt specialområde. Typ: Kemi (bombtillverkning), där du har ett värde i Kemi i allmänhet, och ett högre värde i att fixa bomber. Oftast är det då billigare att köpa upp en specialisering än att köpa upp färdigheten själv. Då kan du ha få färdigheter, men många möjligheter till specialanpassning av rollpersonerna. Typ Kemi: biokemi, bomber, frätande ämnen, industriella processer, improviserad kemi, etc.

Shadowrun har en i mina ögon mycket smidig lösning. Välj en specialisering så får du plus ett på färdigheten när du använder specialiseringen, men minus ett inom andra områden. Helt utan att behöva tjafsa med poängkostnader. Sedan kan man köpa upp specialiseringen separat utan att höja färdigheten, men det är en annan femma.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Specialiseringar

Okej, det var som jag trodde då. :gremsmile:

Då borde jag ju kunna göra datahackning, och sedan en tabell för olika svårighetsgrader som avgör huruvida man klarar av simplare eller mer avancerade grejor. Men sedan, vid ett visst färdighetsvärde, t.ex. 16 kan man få lägga till specialiseringen "Tung Säkerhet", och därmed få plus.Vore kanske bra?

Och sedan vad det kommer till fordonen kunde jag lösa det genom att ha färdigheten Köra... hm... Jag har ju svävare, så jag kan inte kalla alla bilar för fyrhjuliga fordon....? fan, det sket sig där. Nåväl, Köra kompat (bil), sedan när man har färdigheten typ 12 i det så kan man få specialiseringen transat (lastbilar etc.)???
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
Re: Hier-Hain BRP-princip - Färdigheter 1.1

Hoppa
Klättra
Min DoD-erfarenhet säger att folk har köpt i dessa färdigheter enbart för att de måste och inte för att de tycker det är något som utmärker rollpersonen. Varför har du inte bara rörliga manövrar i en färdighet som heter Akrobatik... eller mer "tidsenligt" Parkour?

Förfölja/Smyga
Gömma sig
Är jag korkad eller, men är inte Smyga + Gömma sig = Förfölja? De tre färdigheterna borde slås ihop. Kalla det Smyga eller ninjah skillz eller whatevah.

Stjäla föremål
Förslag på namnbyte: menar du att stjäla exempelvis en stol eller Ficktjuveri?

Listsinne (bluffa, förföra, förhöra, värdera, övertala, köpslå, dölja)
Det här är vad jag menar med en vettig grupp!

Drogkunskap
Giftkunskap
Vari ligger skillnaden? Borde det inte vara vettigare att ha detta inkluderat i en färdighet som heter Medicin? Du saknar ju helt en sådan färdighet.

Tala (Modersmål)
Tala (Valfritt språk)
Har man inte skolgång i framtiden?

Orientering
Har man inte GPS i framtiden? I vilket fall så borde denna ingå i Geografi, enligt mitt tycke.

Dra vapen
Kan inte det här ingå i vapenfärdigheterna? Kanske kräver ett slag med -5 i modifkation?

Slagsmål
Slagsmål (med tillhyggen - järnrör, kniv etc.)
Förslag på namnbyte: Obeväpnad respektive Beväpnad närstrid?

Data/Datamekanik
Datahackning (simpel)
Datahackning (avancerad)
Det här hade Krille en bra kommentar på.

Motorer/Maskinmekanik
Robotar/Robotmekanik
Vapen/Vapenmekanik
Bomber/Bombmekanik
Samma här. Mekanik.

Köra kompat (bil)
Köra transat (tungt transportfordon)
Köra SC (svävarcykel - motorcykel)
Köra BF (bevingat fordon – flygplan etc.)
Köra HF (Helikopterfordon – flygande fordon med rotorflygning)
Markfordon respektive Flygfordon borde räcka. "Köra" är relativt underförstått.

Dyrka mekaniska lås
Dyrka elektroniska lås
Ko. Larmsystem
Känns som samma sak. Varför har du inte bara en färdighet som heter "Inbrott" eller "Intrång"? Kanske kan Smyga med följande besläktade färdigheter ingå även här?

---

När det gäller inriktningar så har jag ett system (EDoD givetvis) där jag kör med inriktningar. Säg att man har följande färdigheter med inriktningar:

Eldvapen [pistol, automatpistol, gevär, bazooka]
Språk [hemspråk]
Markfordon [bil, MC, lastbil, svävare]

Köper du Eldvapen (pistol) och vill använda en annan inriktning så får du -5 på handlingen. Liksom, i Eldvapen borde det ingå mer än bara vanan att skjuta med en viss vapentyp. Stridsvana, nerver, analys av stridsplats med mera borde ingå, så just det här med vilket vapen man skjuter torde ha relativt liten inverkan. Vad gäller språken så kan ett högt värde i språk känneteckna en lingvist som har ett väldigt stort språkkunnande. Det är ändå väldigt få som vill spela detta.

/Han som ogillar Kunskapsfärdigheterna också, men orkar inte hitta på någon lösning för det
 
Top