Nekromanti High Adventure - klass och levelfeedback

Leon

Leo carcion
Jag arbetar med ett Conaninspirerat sword and sworcery-spel, som är tänkt som ett slimmare, mer lättspelat, mer berättelsefokuserat alternativ till Mongoose Conan, och som alltsa fortfarande skall vara ganska gamigt.

Min idé är egentligen att göra nagot konstruktivt med hela den här härvan med levels och klasser.

REH var ju intresserad av det här med civilisation, degeneration och barbarism. Det tar jag fasta vid, och min tanke är att det finns tre klasser, vilka aterspeglar en livsfilosofi och samhällstyp.

Barbaren är den rättfärdige eller grymme barbaren, Medborgaren är den civiliserade människan, och den Laglöse är den som medvetet ställer sig utanför samhällets normer.

Min tanke är ocksa att varje sadan livsfilosofi "levlar" i enlighet med sitt eget samhälles definition av framgang. En barbar levlar alltsa genom att utföra stordad, en medborgare genom att fullgöra sina samhälleliga och moraliska plikter, och en laglös... Ja, där har vi problemet.

Min tanke är att den laglöse levlar genom att bygga upp ett nätverk av kontakter och folk han har en hallhake pa. Men är det kanske lite snävt och skevt? Är kanske hela klassen ett feltänk? Hoppas ni har lite grym feedback här :gremsmile:

Min andra tanke jag hade velat bolla är hur levlandet skall ga till i praktiken. Min tanke är att spelare och SL tillsamans diskuterar ungefär vilken typ av handling som krävs för att na nästa level: beroende pa vad som är viktigt och pressande för karaktären (konkret, tematiskt och psykologiskt), hur kampanjen ser ut att utveckla sig och vad som skulle vara skoj. Sedan är det upp till SL att om situationen sa pakallar omdefiniera de här kriterierna, och dessutom att se till att handlingen är GEDIGEN nog. Om Barbaren tror att han kan utvecklas genom att dräpa sin klans arvfiende i blodig envig, och sedan gör en usel scen av det sa kommer ju spelgruppen själv att känna att klimaxet inte gav den tyngd som krävs, och Barbarkaraktären känner sig inte tillfreds med sitt dad - och SL haller pa levlet tills dess att ett bättre klimax dyker upp.

Vad säger ni om en sadan modell? Funkar det? är det onödigt komplicerat? Är jag ute och cyklar?

Vänligen
peter

Mogger

Hipsteranka
Jag hade hellre ett att "klasserna" var någon form av Grundegenskaper och att "levlandet" är precis det som känns angeläget helt oavsett klass.

Leon

Leo carcion
Vad gäller grundegenskaper istället för klasser sa har jag faktiskt per se en grundegenskap per klass. Barbarerna motsvaras av Dadkraft, Medborgarna av Disciplin och de Laglösa av Slughet. Logiken här är att man genom att kombinera olika klasser och grundegenskaper kan skapa en hel del variation mellan klasserna. Dessutom är tanken med spelet att illustrera konflikten mellan olika "primära" livsfilosofier (sa tolkar jag iaf att REH sag det) i reglerna: sa att det blir en del av ryggmärgen i spel. Eftersom det dessutom är pulp är det upplagt pa ett ganska platt sätt, utan att inbjuda till konflikter INOM karaktären mellan olika livsfilosofier. I min designfilosofi hade nog hursomhelst en sadan djupare intention inte hamnat i reglerna, utan snarare i temaval eller dyl.

Att levlandet är knutet till klass följer ocksa härav: levlandet är i själva verket den gamiga drivkraften i klassen (efter litterär modell, men ända gamig)

Hoppas att jag är hyfsat tydlig och koherent, och att jag tolkade ditt förslag rätt (t.ex. att "klasser som grundegenskaper" är tillför att skapa karaktärer med mer inneboende djup och konflikter)

Organ

Out of time, out of mind
"Barbarism begins at home"

Ska jag tolka dig som om att man ska kunna ha levlar i flera klasser samtidigt? Om inte så blir det lite lustigt när de medborgare och laglösa som, för att använda ditt eget exempel, hjälper barbaren att hämnas på sin arvfiende, inte utvecklas ett jota.

/Anders

Arfert

Facit
...tror det där kan fungera, men du bör nog döpa om "medborgaren" till nåt sexigare och "mer Howard", annars kommer ingen vilja spela intrigerande hovman (eller vad nu faller inom den klassen) och det vore kanske synd... Barbar och Laglös LÅTER ju häftigare/roligare att spela än det mesiga "Medborgare". :gremgrin:

Fast det kanske du redan tänkt?

Leon

Leo carcion
Njae, jag skriver iofs pa engelska, sa namnet är Citizen (vilket motsvarar Barbarian och Outlaw). Tacksam för idéer.

Klassen skall spegla allt fran hovmän, till ordningsmaktens prefekter eller feodala vasaller. Det viktiga är samhällshierarkien och nagon typ av plikt eller social konvenanskänsla.

Leon

Leo carcion
Re: "Barbarism begins at home"

Tanken är mycket riktigt att man skall kunna använda en av rollpersonernas level-mal som intrigfrö för ett helt äventyr, men i huvudsak är tanken att malen uppnas vid sidan av huvudintrigen. Det avgörande tillfället för den enskilde karaktären behöver inte vara äventyrets klimax, utan bör vara ett personligt klimax där karaktären visar sin dadkraft eller sin pliktkänsla. Och sedan kan ju ofta samma klimaxscen betyda olika saker för olika rollpersoner.

Ett exempel fran start till finish: Var medborgare, Horatius, var barbar, Brennur, och var laglöse, Marejus lämnar Horatius hemstad för att konfrontera den ondsinte herulhövdingen Knyva. Brennurs levelmal är att "Segra i envig mot en skicklig krigare", Horatius levelmal är att "Eliminera ett större hot mot hemstaden" och Marejus levelmal är att "Sätta en av rollpersonerna i skuld till sig". För det här äventyret tycks Brennurs och Horatius levelmal ga hand i hand, medan Marejus kan förväntas ägna sig at en hel del kontraproduktivt. Om SL känner att slutscenen mot Knyva inte är tillfredsställande nog kan han vänta med att dela ut levlarna tills Brennur och Horatius lyckas göra bättre ifran sig, och om nagot lämpligare tillfälle dyker upp sa kan SL och spelare förhandla om nya mal.

Leon

Leo carcion
Ju mer jag tänker pa det, desto mer känns den laglöses levelkriterier fel. Istället kanske: "Stöt: med vald eller list bryta mot regler och konventioner och komma undan med det (och tjäna pa det)"

Det kan innebära att stjäla, att tvinga folk att utföra tjänster, att mörda en rival, att lura gruppen eller att utföra bedrägeri.

Mogger

Hipsteranka
Ok, jag är med. Jag ser iofs ett problem. Conan börjar som Barbarian, går sedan till Outlaw och blir slutligen Citizen. Hur funkar det?

Organ

Out of time, out of mind
Re: High Adventure - klass och levelfeedback (ant)

Njae, jag skriver iofs pa engelska, sa namnet är Citizen (vilket motsvarar Barbarian och Outlaw). Tacksam för idéer.
Courtier?

/Anders

Leon

Leo carcion
Det enda som krävs för att byta klass är att man kan visa pa att ens rollperson haller pa att byta livsaskadning och socialt sammanhang.

Sedan skulle jag vilja pasta att Conan är Barbar hela sitt liv. Till och med när han är kung styrs han av sina barbariska värderingar. Som kung är han även "pensionerad" - han har (genom sin egen dadkraft) tagit sig till samhällets tinnar, och har skaffat sig ett oöverträffat rykte.

Som tjuv skulle jag vilja pasta att han inte heller är laglös: han gör inte uppror mot samhällets normer och lagar - han bryr sig helt enkelt inte om dem.

Detta är en av anldningarna till att jag vill skilja pa Grundegenskaper och klasser: En barbar kan vara en slug och vig inbrottstjuv, eller en rattradig ledare av män, etc etc

Arfert

Facit
nja, de flesta tjuvar i berättelserna ÄR ju som Conan i så fall, oberoende bakgrund. De gör inte uppror, de bara struntar i lagarna.

Leon

Leo carcion
Det är klurigt det här. Just den laglöse är den klass jag har mest problem med. Jag tycker nog att det finns en fundamental skillnad mellan säg Shadizars tjuvar och Cimmeriens barbarer, de förstnämnda är en oönskad del av sitt eget samhälle, medan de sistnämnda aldrig blir stadsbor även om de lever som tjuvar i Shadizar hela sitt liv.

Även om en laglös inte gör uppror mot systemet kanske man kan säga att han väljer att leva UTANFÖR systemet/bygga upp sina egna kontakter och sitt eget system.

Eller bör jag närma mig dessa fran en helt annan vinkel? Moralisk fiber? Hierarkiskt (de laglösa är pa samhällets botten) etc etc

Mogger

Hipsteranka
Snarare har du stött på de problem som uppstår när man använder klass som regelmässig uppdelning av folk i en spelvärld. Jag tror att du helt enkelt får säga att "så här är det i den här världen. Punkt". Ska du vara flexibel tycker jag inte att det finns någon idé att använda klasser öht. Då är exempelvis Keys från TSoY betydligt mer intressant. Har du kollat på dom? De gör ungefär det du vill att dina regler ska göra.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Eller bör jag närma mig dessa fran en helt annan vinkel? Moralisk fiber? Hierarkiskt (de laglösa är pa samhällets botten) etc etc

[/ QUOTE ]

Jag tycker att du gör helt rätt som du gör nu. Behåll dina grundidéer. Det handlar ju inte om samhällsklasser utom om spelarens/karaktärens livsfilosofier. Kanske är det lite missvisande att använda in-gametermer men jag tycker ändå att det funkar.

Du nämnde Degeneration som Outlawens "livsfilosofi". Du tycker jag att en Outlaw "levlar" när denne gör saker som ligger utanför samhället och som degenererar samhället. Funkar inte det?

Leon

Leo carcion
Maste säga att Keys var högintressanta. Jag kanske väver in delar av dessa som en DEL av klasserna. Klasserna är för mig BADE livsfilosfier och samhällssystem. Man skulle kunna se dem som punkter i en diskursiv väv - bade hos den enskilde personen och i den större "samhällsdebatten" (om en sadan hade funnits i hyborien :p ). De är alltsa karaktärens värderingar i sig själva, och samma värderingar ur omvärldens ögon.

Degeneration är mer ett tema för civilisation i stort: alltsa även Medborgaren. Men jag tror att jag kör pa en sadan modell ända: Outlawen levlar när denne bryter mot normer, lagar och konventioner i eget självintresse.

Mogger

Hipsteranka
High Adventure i litteraturen? OT

Jag är väldigt intresserad av den här genren, men ack så dåligt insatt. Om jag bara skulle läsa en enda Sword & Sworcerybok i hela mitt liv, vilken skulle jag välja då?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: High Adventure i litteraturen? OT

Det känns som om det Etepete framför allt strävar efter är Conankänslan, så läs någon samling av Howards Conannoveller (se till att det är Howard och inte någon annan som skrivit dem). Om jagdäremot skulle ge ett personligt tips på S&S är det Fritz Leibers Lankhmarböcker, framför allt de tidiga (Två Fantasy Masterworks-volymer finns rätt lättillgängliga). Inte bara actionfylld fantasy, utan också ett högst märkbart intellekt och sinne för humor bakom böckerna (dessvärre finns en tilltagande gubbsjuka i de senare delarna).

Organ

Out of time, out of mind
Du nämnde Degeneration som Outlawens "livsfilosofi". Du tycker jag att en Outlaw "levlar" när denne gör saker som ligger utanför samhället och som degenererar samhället. Funkar inte det?
Fast en kriminell har ju ofast sådant som rikedom, makt, inflytande o.dyl. som mål, och inte att "degenerera" samhället. Sådant som regler och normer är ju bara av intresse när de kan änvändas till den kriminelles fördel.

/Anders

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Fast en kriminell har ju ofast sådant som rikedom, makt, inflytande o.dyl. som mål, och inte att "degenerera" samhället. Sådant som regler och normer är ju bara av intresse när de kan änvändas till den kriminelles fördel.

[/ QUOTE ]

Självklart, men det faktiska resultatet av en sådan filosofi blir att samhällests värderingar urholkas, eller degenereras. Jag menar inte att en outlaw äe en civilisationsomvälvare utan en rebell.