Nekromanti Highfantasy och lowfantasy och f-n och hans...

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Begreppen går nog inte reda ut efterssom de handlar om ditt/spelledarens perspektiv på saken.

Vissa saker kan man dock använda som måttsticka, två exempel är skador & magi.
Low fantasy
Skador: Ett svårt svärdshugg medför stora följder som du kanske aldrig återhämtar dig från.
Magi: Sällsynt & extemt mytiskt. Tros ofta vara saker som "kätteri" & liknande, då folket oftast är "oupplysta" och rädda för "häxkonster".
Tydliga tecken:
Dödlighet. Hur bra du än blir så kommer alltid en fight att vara dödlig.

High fantasy
Skador: Ta en magisk brygd, helare eller spell. -No biggie...
Magi: Vanligt & accepterat, en del av samhället som till & med bönder har minimalt hum om.
Tydliga tecken: Ressurection/raise dead. -Man känner i slutet liemannen på personlig basis, och ni brukar spela fia med knuff i väntar på att du ska återupplivas...

Generellt så spelar det ingen roll vilken sorts fantasy man kör, så länge spelare (och helst spelledare också) inte faller i någon av fällorna som båda har...

Vill du ha exempel på high/low så är D&D/Khelataar bra exempel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Visst !

Glöm inte både-och-fantasy... Spela grisbönder som odlar rovor och håller grannbyns onda drängar borta från pigan - och emellanåt ser man drakryttare svepa förbi högt uppe i luften, på väg mot den däringa dödsfurstens fäste uppe i bergen.

Ja, jo det kan ju iof vara skoj.
Tänkte mer på mittimellangrejen som är att man tar både från high & low-fantasy. Känns som man kanske kan klassa Tolkien som mittimellanfantasy, eller ? :gremconfused:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Heroisk grisodling

Det är en återkommande tanke i low fantasy att folk inte kan leva på att äventyra, utan faktiskt behöver ha en liten gård eller ett riktigt jobb att falla tillbaka på mellan varven.
Tja, i alla fall i miljöer som Hârn och Khelataar, som inte är så urbaniserade. I vilket fall är inte 'äventyrare' nödvändigtvis ett yrke; den närmaste man kan komma är väl 'skum jävel'.

Jag tror att poängen är att i high fantasy - grovt förenklat - kommer konflikter ur sådant som kosmiska samband och berättelse-konventioner. Den Onde Mörkerfursten invaderar riket i enlighet med den Heliga Profetian. I low fantasy kommer konflikter ur, tja, det konflikter kommer ur i verkligheten. Den Onde Mörkerfursten invaderar riket för att han är en makthungrig krigsherre, och riket var det som verkade mest bekvämt att invadera.

Men egentligen är problemet att low vs high fantasy är flera olika axlar av skillnader.

Storskaligt kontra småskaligt
I high fantasy står mycket på spel. Om inte hela världen eller till och med universum så ligger åtminstone ett helt rike i vågskålen. Ofta är konflikten en representation av en kosmisk konflikt mellan ont och gott, lag och kaos, ljus och mörker, whatever.
I low fantasy står inte lika mycket på spel. Det betyder inte att det är mindre spännande för huvudpersonerna. Det kan ju vara deras liv, hälsa, familj eller förmögenhet som står på spel - det betyder ganska litet i det långa loppet, men för dem är det mycket viktigt.

Mäktiga vs svaga protagonister
I high fantasy är protagonisterna mäktiga, eller åtminstone exceptionella - den bäste krigaren i landet, den siste av den heliga magikerskolan, uppfostrade av vargar, eller bara utvalda av ödet i största allmänhet eller helt enkelt asskickers (som i mången annan genrelitteratur, som thrillers eller SF).
I low fantasy är protagonisterna (ett finare ord för 'hjälte fast behöver inte vara hjälte') ganska vanliga människor (eller troll, eller whatever). De kan visserligen vara rimligt kompetenta i vad det nu gör, och ofta nog är de personer med äventyrlig eller spännande sysselsättning (annars skulle inte så mycket spännande hända).

Låg vs hög magi
'Magi' får här omfatta i princip allt som inte finns i verkligheten. Det har inget med de föregående punkterna att göra - mystiska monster kan förekomma i en historia om ganska småskaliga vardagsmänniskor (det är ju vad skräckhistorier handlar om, ganska ofta) och är det enda som egentligen beskriver själva världen som det hela utspelas i.
I high fantasy är magi vanligt - i en gammal D&D-roman jag minns har en skurk bandolierbälten med helande elixir på sig som han gulpar i sig varje gång han blir skadad, som i ett sämre dataspel. I low fantasy är det sällsynt.
En sidofråga är om magin är mäktig eller bara vanlig - i Xanth har varenda människa övernaturliga krafter, men de är inte överdrivet mäktiga. I Tolkiens berättelser har magi och underverk format själva världens historia, men de är sällsynta företeelser.

Sedan kan man ju sätta upp en axel med Konsekvens vs frikoppling . Detta innebär att man tar konsekvenserna av de övernaturligheter som finns i världen.
Ett exempel: Rollspelet Lace and Steel, som är fäktas- och krinolin-fantasy, har alkemister som gjort väsentliga framsteg inom medicinen: de har samma krav på renlighet som inom modern medicin. Således har den annars 1600-tals-mässiga världen ganska god hygien. Författaren förklarade att det dels var ett mål (det blir inte roligare för att alla är skitiga och utan tänder), men också en rimligt konsekvens av den mängd alkemiska magi han förutsatte.

Terry Pratchetts Discworld-böcker och Greg Costykians serie Cups and Saucery (börjar med Another day, another dungeon) är bägge parodiska komedier, och kanske just därför väldigt noga med konsekvenser. Another day... handlar just om grottkrälning som ett accepterat samhälleligt faktum, och tar upp de praktiska problemen med att få ut den ovärdeliga statyn som väger 2 ton ur grottan, och sedan att sälja den utan att dumpa priset, osv, på ett rimligt sätt. (Bägge två serierna behandlar för övrigt magiker som tämligen verklighetsfrämmande överklassakademiker vars trolldom väldigt sällan kan slå vanligt hederligt sunt förnuft och är behäftat med allvarliga problem när det gäller vardagsapplikationer.)

Erik

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Heroisk grisodling

Den termen kommer från mig, i alla fall. (-:

I low fantasy står inte lika mycket på spel. Det betyder inte att det är mindre spännande för huvudpersonerna. Det kan ju vara deras liv, hälsa, familj eller förmögenhet som står på spel - det betyder ganska litet i det långa loppet, men för dem är det mycket viktigt.

Om man dessutom spelar ut lite culture gaming så kan en by eller motsvarandes öde vara lika "stort" för rollpersonerna som ett helt rike, om de inte har varit särskilt långt bort från den och deras bekantskapskrets främst består av byborna.

I high fantasy är protagonisterna mäktiga, eller åtminstone exceptionella - den bäste krigaren i landet, den siste av den heliga magikerskolan, uppfostrade av vargar, eller bara utvalda av ödet i största allmänhet eller helt enkelt asskickers
I low fantasy är protagonisterna // ganska vanliga människor


Tja... Med brasklapp för att om man kör heroic pigfarming så kan man nog ha exceptionella bakgrunder även i low fantasy, fast på en relativt sett "lägre" nivå. Den bäste krigaren i byn, den siste av sin släkt (som var helt normala bönder), hittebarn på stranden... Så länge det ger ett lite mystiskt skimmer ur omgivningens perspektiv funkar det lika bra som motsvarande i high fantasy. Som att rädda storbondens dotter istället för prinsessan, ungefär. (-:

De kan visserligen vara rimligt kompetenta i vad det nu gör, och ofta nog är de personer med äventyrlig eller spännande sysselsättning (annars skulle inte så mycket spännande hända).

Här ser jag iofs en annan skillnad också - om en hjälte i high fantasy startar som nåt rätt mundant och jobbigt och öken, så börjar hans historia oftast med att han kommer bort från allt det och blir nåt annat (Eddings, Riftwar, Star Wars). I low fantasy förblir han oftare det han är, även om scenariot skulle tvinga honom att ta itu med något utanför hans vanliga erfarenhet.

Sedan kan man ju sätta upp en axel med Konsekvens vs frikoppling . Detta innebär att man tar konsekvenserna av de övernaturligheter som finns i världen.

Jag såg inte riktigt kopplingen till low och high här..? Vad jag kan se finns iaf exempel på båda inom high; se t.ex Forgotten Realms vs. Shadow World.

Exemplet med alkemi och hygien påminner mig fö om den gamla Lancelot-diskussionen om att världar med magiska medicinalväxter kan vara mer sexuellt frisläppta, då det är enklare att göra effektiva preventivmedel av örter uti hagen...

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Heroisk grisodling

Vad jag kan se finns iaf exempel på båda inom high; se t.ex Forgotten Realms vs. Shadow World.
Alla exemplen kan finnas inom både high och low fantasy; magi i Eddings böcker är sällsynt, det är bara det att huvudpersonerna ränner in i den hela tiden; Hârn är diskbänksfantasy, men har en massa göjs om parallell-världar, vilka inkluderar Middle-Earth...

It aint as clear-cut as it seems!

Erik, äro-tjuven
 
Top