Nekromanti Hilfe! - Att döda demoner

Targon

Hero
[Jag var lite osäker på var jag skulle posta det här inlägget, men eftersom frågan i botten rör min eget rollspel, så har jag valt rollspelsmakarforumet.]

Att döda demoner är ju som bekant en icke helt ovanlig sysselsättning inom hobbyn. För att döda en demon i ett helt vanligt rpg-äventyr räcker det inte sällan med en schyst dubbelhandad och en del kp. Alltså, helt vanliga vapen, utan speciallegeringar och trolleri, mot filurer som, när det väl kommer till kritan, inte förefaller vara alltför eteriska eller astrala för att kunna ta emot lite gammalt hederligt däng. Låt gå för att åtskilliga scenarier och äventyr förutsätter magi för att rp ska förmå ta sin demoniske fiende av daga. Mitt intryck är likväl att det sällan antyds att det fordras speciella vapen – heliga, magiska eller tillverkade av säregna metaller - för att ta livet av demoner. Nu finns det säkert hur många som helst som ivrigt kan motsätta sig denna generalisering. Det kan i och för sig vara intressant att höra andras synpunkter och tankar om saken.

Jag är emellertid i själva verket ute efter något annat. Alla vet ju att det krävs silverkulor (gärna välsignade i vigvatten) i bössan eller pistolen för att döda varulvar (även om dess effektivitet ifrågasätts av Van Helsing). Sålunda, om man nu inte vill nöja sig med att låta konventionella vapen göra jobbet när man låter sina spelare möta demonkungen Gruggh (låt oss för ögonblicket bortse från magiska formler), finns det någon därute som funderat på trovärdiga specialvapen eller special-ammo som kan användas när man går loss på demoner?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
finns det någon därute som funderat på trovärdiga specialvapen eller special-ammo som kan användas när man går loss på demoner?
Problemet är ju att det inte finns några sådana vapen beskrivna i myter runt demoner, om man bortser från allmänt heliga saker och även då gäller det bara inom den judisk-kristna trossfären och mot kroppslösa demoner som besatt intet ont anande småflickor eller grishjordar. Alla vapen som skulle kunna hjälpa mot demoner blir därför godtyckliga och världsspecifika.

Demoner dödas väl sällan i myter, de fördrivs eller infångas. Antingen genom heliga killar som Jesus eller genom speciella magiska hjälpmedel. Det enda generella man kan säga om mytiska demoner är att det krävs något utöver det vanliga för att rå på dem. Vad detta något är varierar däremot.

/tobias

Pom

Swashbuckler
IRL var den enes demon ofta den andres gud. Det hela exploderade väl i och med kristendomens frammarsch när alla andra gudar än Gud kunde vara demoner i åtminstone något sammanhang.

Hur som helst, jag skulle därför rekomendera heliga prylar från precis rätt gud, inte heliga prylar i allmänhet. Å andra sidan kunde man också tänka sig att saker som normalt inte uppfattas som särskilt heliga kan fungera som vapen om de hör ihop med just den guden. Golvplankor från templet, en prästs privata ägodelar.

w176

Förlorad dotter
Ha ihäl de djävlarna

Det beror väl var man gör av demonen. Är det bara en reguljär fysik monster som kan en del oroande magi så känns hacka ihjäl dem inte så främmade eller eventuellt hacka ihjäl den med speciella vapen eller köra någon stålmannen/kryptonit variant fast med demon och något heligt.

Däremot är demonen något mer intressant, en parasit i folk sinnen eller måhända en person runt vilken galenskap eller sjukdomar eller våldsamheter blommar upp så kan det bli intressant.
Måhända måste man offra alla där demonen fått sitt fäste eller måhända måste någon stänga in den i sitt sinne (vilket på lång sikt kommer att göra denna till den nya inkarnationen av demonen varpå någon måste offra sig och spärra in den i sitt sinne varpå denna med tiden själv blir den nya demonen). Vilket gör demonen och därmed ondskan den representera till något evig som aldrig verkligen kan besegras (Final fantasy X,,, eller var det kanske XI)

Eller måhända måste man svälta den, beröva den offer eller vad för än föda den behöver vaka över den en lång tid och motstå dess frestelser och magier.

Eller så har är demonen själv osårbar men har något, måhända sin själ i fysik form på något sätt (kristall, ring (som i sagan om ringen)) som man genom att ha i sin makt kan skada/döda eller kontrollera demonen med (vilket gör den till den ett eftertraktat byte bland andra måhända onda magiker).

Sodivra

Champion
Hur som helst, jag skulle därför rekomendera heliga prylar från precis rätt gud, inte heliga prylar i allmänhet.
Ja! Man måste få tag på något från demonens morsa! :gremlaugh: (Eller kanske avkomma?)

Hursomhelst, vilken tekniknivå pratar vi om nu? Modern, dåtida eller ospecifierad? Van Helsing-nivå?

Och vad du (Targon) vill ha är alltså någon sorts specialmetod/material som ändå känns trovärdig?

Det enda jag riktigt kan komma på är saker som känns logiskt att koppla till demonen, som den där familjgrejen, eller någon sorts mental utdrivning.
Fysisk manifestation av tankar och känslor? Eter? Strålning av någon form?

Utveckla gärna.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag skrev en gång en novell där "hjältarna" dödade en demon. Processen krävde dock ett människooffer (som man först tvingade in demonen i och sedan dödade), och de som dödade en demon vanställdes av de krafter som frigjordes (samtidigt som alla glasrutor och gravar i närheten exploderar).

Targon

Hero
Om silverkulor och sådant

Tekniknivån spelar egentligen inte så stor roll för ett generellt resonemang, men för saken skull kan jag ju säga att mitt eget rollspel utspelar sig i något som liknar 1700-talet, vilket naturligtvis innebär värjor, sablar, musköter och mynningsladdade pistoler.

Låt oss ta vår utgångspunkt i ett klassiskt äventyrsupplägg. SLP Allan har fått sin plånbok stulen av demonen Börje som bor i Svarta skogen. Allan ger rp i uppdrag att leta upp Börje och verkligen DÖDA denne. Men nu kommer det ett litet aber. I världen som Allan och rp bor i är demoner som Börje eteriska varelser som inte har kött och blod som vi utan besitter en annan form av materia som är mer "flyktigare". Det går t ex inte att smäcka Börje med vanliga blykulor utan kraftigare grejer måste till. En äventyrskomponist som verkligen gillar klichéer hade genast låtit Allan ge rp en hel påse med silverkulor, med motiveringen att endast silverkulor förmår ge Börje på nöten. Men nu kommer frågan. Vad ska man göra om man den klichéfyllda värld som rollspel innebär vill göra åtminstone ett försök att finna på nya grejer förutom silverkulor och andra B-skräck-gadgets för att kunna döda Börje och återbörda den stulna plånboken till Allan.

Alltså, utgångspunkten är tämligen praktiskt. Vad ska rollpersonerna ta med på sin utrusningslista om de vill ge sig ut på demondödarhajk i skogen?

Pom

Swashbuckler
Bort från silverkulor och vigvattenpistoler

Vad ska man göra om man den klichéfyllda värld som rollspel innebär vill göra åtminstone ett försök att finna på nya grejer förutom silverkulor och andra B-skräck-gadgets för att kunna döda Börje och återbörda den stulna plånboken till Allan.

Alltså, utgångspunkten är tämligen praktiskt. Vad ska rollpersonerna ta med på sin utrusningslista om de vill ge sig ut på demondödarhajk i skogen?
Uppbyggelselitteratur och böcker som ger stark självkänsla. Möte med eteriska demoner kan ju vara rätt andliga saker där det har större betydelse hur man gör saker än vad man gör.

Kanske har rp störst chans om de är så hederliga som möjligt, låter bli att smyga, öppet diskuterar sina planer inom hörhåll för demonen och liknande som är illa korkat i andra äventyrssituationer.

Eller de kanske behöver se till att de dödar så lite som möjligt, inklusive grässtrån, ohyra och de besatta djur som rusar mot dem.

Eller de kanske måste offra någonting som är dyrbart för dem personligen, oavsett prylens marknadsvärde.

Isletbranch

Veteran
Man kanske bara kan döda demonen med något föremål från demonens egna värld. Och av någon anledning blir man galen när man använder det för att döda demonen.

Troberg

Sinister eater
Måste man verkligen döda dem?

Man skickar ju in just demoner i spelet av en anledning: att de har ett visst skräckvärde. Varför då inte köra varianten där demoner är lika mycket principer som fysiska entiteter och däför inte kan dödas? De kan bannlysas, men man kan aldrig vara säker på att den inte hittar en väg tillbaka för att ge igen...

Targon

Hero
Förtydligande angående mina demoner

En helt klart intressant tankegång. Demonerna måste överleva för att kunna fungera effektivt som skräckmoment. Dödar du demonen försvinner naturligtvis skräcken för alltid.

Jag skulle dock vilja sätta några frågetecken framför detta. Det ena är synen på demoner som de ultimata, oövervinnliga skurkarna. När jag tänker mig demoner, tänker jag mig ett ganska vitt fält av mer eller mindre eteriska väsen med starka variationer i "farlighetsprestanda". Låt mig ge ett exempel. Tomten, skogsrået och bäckahästen i skandinavisk folktro är i själva verket klassiska demoner, liksom Hin Håle själv. Men hur kul hade det varit att lira mäktig krigare i en rollisvärld om man inte ens förmår slå ihjäl en liten fånig tomte?

I min egen värld finns inga orcher, drakar eller andra slag av klassiska fantasymonster. Orchernas plats är tagen av en mängd eteriska väsen, helt enkelt demoner, vilka släppts ut ur Avgrunden och som ställer till oreda på jorden. Tänk på Diablo så bör du få åtminstone en grundläggande föreställning om själva konceptet. Mina demoner är alltså i princip mitt rollspels enda väsentliga monster, bortsett från de i jämförelse lättdödade människor av kött och blod som framkallar dem. Efter ett och ett halvt års speltestande har den ständigt återkommande frågan hos mina spelare varit: Finns det då något sätt för en rollperson att på egen hand ha ihjäl demonerna? Nej, har den tidigare dogmen från min sida varit, eftersom rollpersonerna inte har tillräckligt stor fysisk eller andlig prestanda. På detta sätt är det enda som står emot rollpersonerna själva och avgrundens demoner de gudomliga ljusväsen som vid behov kommer till rollpersonernas undsättning.

Frågan inställer sig genast: Hur kul är det i själva verket att lira i en sådan värld där det egentligen inte finns några möjligheter för den enskilde rollpersoner att på egen hand stå emot ondingarna? Känslan av skräck infinner sig naturligtvis genast, men risken är att skräckkänslan snart byts ut mot tristess och irritation. Hur hur blir det med teodicéen, om den enskilde rollpersonens överlevnad i mötet med demoniska väsen ständigt hänskjuts till att handla blott om "änglavakt"?

Jag har därför funnit att det är av högsta vikt, för spelbarhetens skull, att det bör vara möjligt för rollpersonerna att ha ihjäl åtminstone lägre former av demoniska väsen. Rollspel handlar ju till syvende och sist om att ha kul, och det är ju inte kul att aldrig någonsin få användning för sina vapenfärdigheter annat än i strider mot mänskliga fiender i en värld som fullständigt kryllar av ondingar av en mer svårgripbar natur.

Så frågan är om jag ändå inte borde ge spelarna möjlighet att ladda sina bössor med silverkulor.

Troberg

Sinister eater
Re: Förtydligande angående mina demoner

Jag skulle dock vilja sätta några frågetecken framför detta. Det ena är synen på demoner som de ultimata, oövervinnliga skurkarna.
De är inte omöjliga att slå, man kan bara inte slå dem för alltid. Oftast kanske de inte bryr sig om att komma tillbaka och bråka med dig igen utan de är bannlysta i ett antal år tills stjärnorna är rätt eller nåt sånt, sedan bråkar de med någon annan i stället.

När jag tänker mig demoner, tänker jag mig ett ganska vitt fält av mer eller mindre eteriska väsen med starka variationer i "farlighetsprestanda". Låt mig ge ett exempel. Tomten, skogsrået och bäckahästen i skandinavisk folktro är i själva verket klassiska demoner, liksom Hin Håle själv. Men hur kul hade det varit att lira mäktig krigare i en rollisvärld om man inte ens förmår slå ihjäl en liten fånig tomte?
Det finns väl inget som hindrar att du har olika nivåer på dem, med olika egenskaper?

Frågan inställer sig genast: Hur kul är det i själva verket att lira i en sådan värld där det egentligen inte finns några möjligheter för den enskilde rollpersoner att på egen hand stå emot ondingarna?
Tja, titta på Exorcisten. Den är väl i högsta grad spelbar, trots att man bara driver ut demonen, inte dödar den.

Hur hur blir det med teodicéen, om den enskilde rollpersonens överlevnad i mötet med demoniska väsen ständigt hänskjuts till att handla blott om "änglavakt"?
Har jag sagt att det måste vara så? Man kan slå dem, men man vet aldrig säkert om de förblir slagna. Man binder dem till en plats eller ett föremål, man bannlyser dem och så vidare och är av med dem för ett tag. Man vet inte säkert om det kommer att bli en månad eller ett årtusende eller om man aldrig kommer att drabbas av dem igen, men det rör ju sig trots allt som demoner.

Jag har därför funnit att det är av högsta vikt, för spelbarhetens skull, att det bör vara möjligt för rollpersonerna att ha ihjäl åtminstone lägre former av demoniska väsen.
Håller med, men jag betraktar inte dem som riktiga demoner, mer som demonernas husdjur eller tjänare.

Targon

Hero

Jag håller i princip med dig i det mesta du skriver. Men just nu tar jag tagit ganska mycket intryck av diverse olika populärkulturella uttryck där demondödande spelar mer eller mindre betydande roll, inte minst datorspelen Diablo I & II och Sacred, men även Charmed på TV (en riktig skitserie även om jag finner Piper/Holly Marie Combs i högsta grad sevärd :gremcrazy:)

Jag tror faktiskt allt mer på en blandning mellan olika lösningar. Man kan kanske tänka sig ett demonbestiarium som förutom benämningar och allmänna egenskaper även redovisar huruvida en demon är möjlig att de facto slå ihjäl (och vad som i så fall krävs), eller blott fördriva eller bannlysa. Andra demoner av tyngre kaliber bör naturligtvis vara omöjliga att ens lyfta ett finger mot.

Troberg

Sinister eater

Jag tror faktiskt allt mer på en blandning mellan olika lösningar. Man kan kanske tänka sig ett demonbestiarium som förutom benämningar och allmänna egenskaper även redovisar huruvida en demon är möjlig att de facto slå ihjäl (och vad som i så fall krävs), eller blott fördriva eller bannlysa. Andra demoner av tyngre kaliber bör naturligtvis vara omöjliga att ens lyfta ett finger mot.
Jag gillar tanken att man måste känna sin fiendes svagheter innan man ger sig på honom. Man kan inte fixa det genom enbart massivt jävlar anamma, man måste vara lite smart också.

Annars kan man väl stycka dem (även känt som demon-tera) eller protestera högljutt mot dem tills de försvinner (även känt som demon-strera)?

Targon

Hero
Alldeles riktigt!

Annars kan man väl stycka dem (även känt som demon-tera) eller protestera högljutt mot dem tills de försvinner (även känt som demon-strera)?
Jepp, det kommer att noteras i den kommande demonmodulen.

DarkMystic

Swordsman
Alla dessa "holy weapons"

Vad jag har förstått är dina demoner prylar med tänkar som tar över folks kroppar och ändrar lite på dem till sin fördel.
I alla spel dödar du demoner med magiska svärd eller banishar du dem tillbaks där de kom från. Varför inte göra lite speciella grejor åt demonerna :gremwink:. Gör massa idiotregler som passar vissa demoner och nadra inte. Typ när jag körde en Västmarkäventyr på Gothcon mötte vi på en massa isfeer som inte kunde gå in hus med dörrar fyllda med Järnspik eller gå över salt. Nu var detta inte demoner men och? Ta demon Prikkus som har hoppat in i Kalles kropp. Hans lilla regel är att han inte får äta öhhh Äpple. Om man ska skulle tvinga i honom Äpple skulle han kunna bli dödlig och man kan skjuta skallen av honom. Fast då skjuter du av Kalles huvud med... Så jag tycker du gör en massa "regler" för demonerna och bryts deras regler blir de dödliga och kan dö av vanliga grejor. Förresten verkar vara ett coolt rollspel du har gjort, tummen upp för dej :gremlaugh:!

/DarkMystic som inte kände denna Kalle och kunde därför kunde skjuta skallen av honom....

Targon

Hero
Demoner igen

Vad jag har förstått är dina demoner prylar med tänkar som tar över folks kroppar och ändrar lite på dem till sin fördel.
Inte för att det inte skulle kunna förekomma i min värld, men vad du beskriver i citatet ovan är knappast att betrakta som en generell egenskap hos mina demoner. Jag nog en känsla att de flesta som svarat mig i den här tråden haft en tendens att tänka sig demoner mer i termer av Nya Testamentet än de eteriska eller halveteriska väsen som jag själv tänker på och som egentligen funkar som vilka Diablo-monster som helst.

Annars tackar jag för sina synpunkter. De gav mig onekligen en del idéer på hur man kan lösa mitt lilla dilemma.

Jag tackar också för din tumme upp. Vill du veta lite mer, gå in här för att se en lite trist teaser-version av den hemsida som jag hoppas kunna lansera i samband med SydCon vid månadsskiftet

Danno

Veteran
I D&D dödas det emellanåt en del demoner. Där skiljer man också på demoner, djävlar och andra elaka kritter från andra plan. Dessa är alla ganska tåliga mot skador från diverse olika källor, men skadas lättare genom att använda välsignade "goda" vapen eller vapen av silver (djävlar) eller cold iron (demoner). Eld däremot är rätt värdelöst eftersom de ofta kommer från skapligt varma platser. Så här kan det se ut regelmässigt (här för en succubus):

"Damage reduction 10/cold iron or good, immunity to electricity and poison, resistance to acid 10, cold 10, and fire 10, spell resistance 18"

Är det nåt sådant du är ute efter?

Targon

Hero
Jepp, detta var intressant för mig. Tackar! I vilken/vilka D&D-modul/er kan man läsa mer om detta?

DarkMystic

Swordsman
"Diablo"

Bara en sista fråga.
Så dina demoner är typ Diablowannabes där ingen är likadan och man kommer kunna basha dem för dem är köttiga?
Är det så äger spelet ännu mer!

/DarkMystic som gillar lite fantasy, krutvapen och mysko monster...