Nu har jag pusslat ihop backstoryn och "metaplotten" om man så vill. Har grävt en del i källorna (både gamla och nya) och vävt samman det jag tycker känns kul och rimligt. Och ffa tagit avstamp i det som faktiskt hände i vår UA-kampanj. Det är ju en rätt massiv och ibland rörig kampanj så det finn många trådar som kan försvinna ut i tomma intet.
SPOILER
I bakgrunden ligger ett Evigt krig. Precis som i Ulvriket är automater och maskinhjärnor fast i enklavskrigen. Detta utgör en fond. När Elysium IV:s försvar väcktes år 100 (under Hindenburg, min älskade) skickades varningar ut, från intakta satelliter och spionprogram. Varningen gick i stort ut till döva öron och döda skärmar, men i Ulvriket blinkade det till i Elysium I. Där hade Eminenser enligt uråldrig programmering tinats upp enligt gammal programmering. 10 eminenser, som alla var vakna ett år, och sedan åter la sig i kryovila (alltså samma upplägg som i Aros, men i EI:s biobunker fanns ingen Hydra som kunde utnyttja de upptinade. Istället började de kartlägga, reparera och planera. Trots sköra psyken och förvirring, hade det förfarande pågått i snart 200 år och under denna period har kontakt med andra eminenser och Biobunkrar upprättats. Men de var medvetna om Hydran i Aros och vågade inte ge sig till känna. Dock skickades fältagenter ut och ytallianser bildades. Målet var att pacificera mutantbefolkningen, liera sig med människorna, och skapa ett så gott samhälle som möjligt, givet förutsättningarna. Återbefolka Elysium I låg högt upp på agendan (händelserna i MÅ0-kampanjen Elysium har alltså inte hänt). När så varningen från E4 skickades ut förstod de att deras planer var hotade. E4 hade nämligen tagits över av en maskinintelligens kallad Limbo. Denna väcktes av de oförsiktig besökarna i E4. Det fanns alltså inga Eminenser kvar där, och ingen som kunde kontrollera, eller förstöra Limbo. Så en plan började smidas för detta.
I Hindenburg bråkades och kivades det. Inget Eminenserna brydde sig om nämnvärt, men de hade folk på plats som övervakade händelserna. Så började svinet Manfred Lund segla upp som tänkbar ledare för den stökiga staten. Lund var något som de degenererade ytborna kallade för chefsexplorator, någon med osunt intresse för dåtiden, och alltså ett utmärkt redskap för Eminenserna. Man beslöt att sätta honom på tronen och organisera en expedition till E4. Men, även Limbo har sina spioner i Hindenburg och planen läckte. Limbo, som helt saknar förståelse för proportioner, slog tillbaka och attackerade Elysium I. Av bara farten förintades hela Ulvriket med. Eminserna förstod att de var tvugna att agera betydligt försiktigare, och låg lågt under många år. Man etablerade en rådgivare hos Manfred, och tjusade honom med fynd och berättelser från förr. Men förändring måste komma från ytborna själva. Emineserna kunde inte lägga sig i direkt.
Bakom kulisserna pågår alltså ett enklavskrig. Den oheliga allians av motormarodörer, knallertkårister och spioner som hotar Samfundet från söder kan sägas vara Eminensernas styrkor. Deras plan är att stöka till det så mycket att Manfred skickar en expedition till E4 för att rekvirera terrorrobotarna, och släcka ner Limbo, men utan att visa sig. När detta är gjort kan de börja agera ostört. Av samma orsak ägnar deras spioner sig åt terror i Hindenburg.
Där kommer spelet ta sin början. Det är en hyfsad omskrivning av Gryningens beskyddare, men i grova drag är det samma plot. Så jag kan använda det mesta ur boken, i form av kartor och handouts.
Hur krokas RP in i detta då? Jo, som några av de få som faktiskt har besökt E4 kommer de rekryteras till expeditionen. De har dessutom helt ovetande, en av Limbos spioner i sin ägo, en automat de tog från E4 vid namn Dr Fläming*. Fläming tankar då och då, när det är möjligt, ner sitt internminne och skickar över till Limbo. Fläming är dessutom den deprimerade järven Zebediah Grytplytes samtalsterapeut, så det mesta får Fläming reda på under deras sessioner.
Rätt nöjd med denna backstory! Tror det kan bli fett!
-----
*Apropå det här med oväntade företeelser. Jag hade inga planer alls på en spionrobot. Men har en lista på några hundra karaktärsdrag som jag slår på för SLPs. Där slog jag fram att Fläming var skum på något sätt. Varför skulle en robot ljuga? Enda orsaken är att den har en annan programmering, och då blev det uppenbart.