Re: Historia hör hemma i historieböcker
Ja det är vitalt om man vill berätta detaljerat kring kloster, eller om man skriver en uppsats om klosterrörelsen, men det är verkligen inte vitalt för den som ska förlägga ett rollspelsmöte till ett kloster. Det finns mycket historisk information som kan vara både viktig, vital och intressant ur rollspelssynpunkt (rödmunkarna övernattar av tradition gärna utanför staden efter den förföljelse de upplevde under början av 1100-talet då påven Diabolicus VII bannlyste orden för att de hävdade att Jesus hade två huvuden), men det finns också mycket information som är fullständigt ointressant. Man bör därför inte lägga upp sin historiebeskrivning som om man skrev en historiabok, utan sålla ut den information som är av betydelse för världen så som den ser ut när spelet utspelar sig.
Jag tror ändå att man behöver viss bakgrundsfakta som troligtvis inte dyker upp direkt i en spelsituation, om nu spelledaren vill ha ett någorlunda grepp om det historiska bakom någonting.
Personligen gillar jag även indirekt information i rollspel. Cluny-rörelsens 900-talsaktiviteter dyker garanterat inte upp i 1200-talets Europa, men rollpersonerna kanske leds in på ett äventyr som handlar om ett förlorat dokument från 900-talet, vilket tar dem till en klosterruin som ödelades anno domini XXXX, och leder vidare till ett bibliotek där de läser en bok som skrevs 967 av Cluny-prospektorn Erwulf av Sachen, som gjorde si och så.....
En kampanj kring det ovanstående tror jag dock aldrig att jag själv skulle spelleda, men principen gäller för alla historiska händelser. Vill spelledaren skapa en intrig kring en historisk händelse behövs nog en hel del indirekt information så att han lättare kan bygga kampanjens olika delar.
Men mer "intressanta" detaljer, som exemplet du nämner, är minst lika viktiga i rollspelssammanhang, och jag tycker personligen att de är mycket roligare att läsa. Jag tror dock på en symbios mellan de båda skrivsätten.