USA. OT OT OT!
"Du, det där påståendet om USA var bland det mer galna jag hört. Du borde nog kolla upp dina källor lite mer."
Mina källor har jag fullt förtroende för. Jag blev nämligen upplyst om incidenten i samband med USAs 'terrorkrig' i Afganistan, av Noham Choumsky, USAs i särklass mest uppskattade samhällskritiker genom tiderna. Han har av många blivit erkänd som representatnterna för "Den lilla flisan av sanning som finns kvar i Amerika", och inte ens hans motståndare säger emot honom egentligen, då han igenom hela sin karriär inte gjort annat än att rabbla upp obestridliga fakta som andra inte vågat dra upp... Det finns ingen säkrare källa!
I övrigt hänvisade han till ett reportage som gjordes av en sydamerikansk(? tror jag...) TV-station, som i samband med september 11 påminde sin nation om att inte glömma sin egen motsvarighet till händelsen...
Och, om du inte tror på det, kan du kolla upp effekterna som jag rabblade upp:
•USA ÄR den enda stat i världen som är fälld för internationell terrorism av en ojävig internationell domstol, till följd av just denna händelse!
•USA blev uteslutet ur människorättsamfundet för bara några år sedan(nånstans vid -98, -99, -00), till följd av "upprepade brott emot de mänskliga rättigheterna".
Detta finns ingen som kan förneka, eftersom det är helt sannt! Att det sedan har blivit till "Icke-nyheter" är en annan sak... Folk har aldrig hört talas om det, men det är inte mindre sannt för det.
Vad jag dock inte har fullt förtroende för är mitt eget minne!/images/icons/smile.gif
Jag skrev som sagt att jag var osäker på detaljerna, exempelvis minns jag inte på vilket sätt man 'berättigade' denna attack för de få insatta, inte heller minns jag riktigt det exakta snatlet döda, men jag vet att det var åtminstnde störande nära femsiffrigt.
"Att USA:s styre i dagens mediasamhälle ens skulle tänka tanken att de skulle kunna bomba ihjäl 10 000 personer utan att det rapporterades i media är ju helt uppåt väggarna. USA:s aktioner ute i världen har så långt tillbaka jag kan minnas (Libyen, Irak, Somalia, Jugoslavien, Sudan, Afghanistan) alla fått väldigt stor uppmärksamhet."
Skillnaden emellan företeelserna: Ingen erkände att det rörde sej om krig i detta fall.
Dessutom sa jag inte att det inte raporterades i media, men hur skulle det egentligen kunna få så mycket uppmärksamhet? Det rörde sej om en eller två räder, helt utan förvarning, i ett litet U-land som knappt har infört telefon. Att folk kan ha ihjäl stora folkmassor utan att det kommer ut finns det många exempel på...
Dessutom är USA läskigt bra på att dölja sina spår... Kollar man långsiktigt finns exempel som Hiroshima, Nagasaki och Tokyos brandbombningar... Ofantliga civila dödsiffror, men de berättigas, samtidigt som Sojvets dödskjutningar vid Berlinmuren tolkas som ondskans spets... frågan är då om de hundratusentals civila japanerna var så mycket mindre värda än de 57 östyskarna...tydligen, för de var amerikas fiender... Vill man ha ett kortsiktigt exempel; Idag känner inte många till det faktum att både Saddam Hussein och Talibanerna blivit stödda och upprustade av USA... Innan september 11 fanns inte en tanke på att avsätta Talibanerna, snarare planer som antydde att man skulle börja ett långvarigt sammarbete för att gynn
Vad gäller media alltså... få medinätverk har möjlighet att sprida andra bilder än vad de får av sin närmiljö eller sin regering... Och de få medianätverk som HAR råd med detta och besitter möjligheten att skapa en komplett världsbild tjänar ingenting på att göra detta, utan ställer sej bakom USA nästan utan undantag... Det är nämligen visat att det är riktigt olönsamt att sprida information som kan skada USAs eller västvärldens rykte... Och varför skulle man göra något sådant för att berätta om något land som ingen har hört talas om...?
Nåja, jag tror jag har gjort min ståndpunkt klar: USA är inte min kopp te, direkt.../images/icons/wink.gif
/Masl