Nekromanti [HISTORIA] Vad vet vi om Hobbyhuset?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad vet vi om Hobbyhusets historia? Alltså den fantastiska butiken i Uppsala som var många rollspelares bästa sätt att köpa spel på om man bodde på vischan.

Ge mig era berättelser!

MVH

/Magnus

DanielSchenström

Swashbuckler
Bara för att kolla att det är rätt butik. Den låg lång tid nära en av Uppsalas kyrkogårdar och var en liten enrumsbutik med något trappsteg ner innanför dörren?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har fått en massa info via Facebook!

Jon Thorvaldson skriver:

Vad jag minns så grundades Hobbyhuset tidigt 80-tal eller möjligtvis sent 70-tal av Stig-Olof Fröjd. Han och en kollega hade haft en hobbybutik i källaren till gallerian svartbäcksgatan/st:persgatan, men delade på sig. Stig satsade på bräd och stragegispel, och i förlängningen också rollspel och figurspel.
Jag gick där första gången antagligen 1985. De som jobbade där under de åren var Tobbe Ragnesjö, Magnus Widqvist, Kim Kanger och Martin... Bergström? Jag gick på gymnasiet på Katedralskolan tvärs över gatan och var i butiken i princip varje dag de var öppna, och började jobba där 1990.
Hobbyhuset var en konstant i sveriges spelmarknad. Postorder var som flera sagt länge en stor del, fram tills dess att internethandeln tog över mycket av den delen av kakan för de lokala spelbutikerna. Guldåldern var i mitten av 90-talet med Magic-boomen.
Jag tror att en anledning till att Hobbyhuset håll sig kvar i branshen så länge var att Stig var ganska försiktig och ekonomisk i sitt tänk. Jag såg flera gånger på konvent hur nedlagda butiker reade ut stora högar med produkt där jag tänkte "den köpte vi ju bara in ett ex av, hur kan de ha ett dussin kvar?" För produkt som inte säljs är pengar i sjön. Det var därför vi hade kopierade skyltar för alla produkter som fanns tillgängliga, så att även om vi inte hade den inne just för ögonblicket kunde vi lätt ta in den.

Till slut så höll det inte ekonomiskt, dock. Jag jobbade där till 2005, och ett par år senare sålde Stig butiken. Internethandeln hade urholkat försäljningen kraftigt. Det var nära att jag köpte den av honom, men jag missade det med 2 veckor. Han som köpte butiken försökte driva den i ett par år till, men att balansera det med att jobba heltid i knivsta fungerade väl inte, och sedan slog butiken igen.

Har ni frågor och funderingar så kan jag försöka svara!

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag besökte butiken för första gången 87-88. För mig var Uppsala ett alternativ till Stockholm och Västerås. Då som nu var det rollspel och serietidningar som fick mig att lämna lilla Enköping. Hade det inte varit för en klasskamrat hade jag nog inte besökt butiken då jag trots att jag läste Sinkadus inte läste butiksannonserna speciellt noggrant. Jag visste exempelvis inte att de hade postorder utan Midgård var "min" postorderbutik.

Jag besökte butiken kanske 2ggr per år och det jag köpte där var alltid gamla TSR-produkter till super-reapriser. Personalen verkade sjysst och jag fick bra vibbar från mina besök där.
Efter 97 besökte jag aldrig butiken men fick höra av en kompis att den flyttat en kort bit. När jag fått reda på att den stängt kändes det lite sorgligt och som en del av hobbyns sakta döende. Stockholm hade gått från 4 rollspelsbutiker till 1 som sen blev 0 om jag minns rätt, efter att Tradition köpts upp, Midgård var borta, en av Västerås butiker var borta, och jag vet inte om Zetterlunds hade kvar sin rollspelsavdelning.
Idag känns det dock som rollspelssverige mår helt ok men jag misstänker att ingen av butikerna som säljer rollspel har det som sin huvudsakliga inkomstkälla.
Själv hade jag kraftiga magproblem och panikångest vilket höll mig från att besöka mina grannstäder så för mig blev internetbeställningarna ett måste, till viss del gäller det än idag. Skulle vara intressant att veta varför man inte öppnade internetförsäljning också, som komplement.

soda

Warrior
Jag brukade åka dit, tror jag, på 90-talet. Jag minns egentligen väldigt lite av butiken, inte mycket mer än att det var fantastiskt att bläddra bland alla rollspelsböcker. Rätt mycket av de rollspelsprodukter jag har kommer nog därifrån. Jag minns det som att det var väldigt långt att gå längs Skolgatan...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag var aldrig i Uppsala och besökte butiken, men vi hade ju tät kontakt med Stig-Olof per telefon under större delen av Titans existens. Jag minns inte exakt hur vi fick kontakt, men vi handlade av varandra många, många gånger. Jag vill minnas att Hobbyhuset hade bra priser på GDW:s produkter och vi tog dem därifrån åtminstone i början av Titan. Sedan handlade vi TSR-produkter gemensamt när Tradition inte hade likviditet nog att köpa direkt av TSR utan vår hjälp.

?Lustigt nog är och förblir Stig-Olof och Hobbyhuset bara ett namn och en röst på telefonen, trots att vi hade täta kontakter under större delen av 80-talet.

erikt

Hero
Jag besökte nog Hobbyhuset första gången i mitten på 80-talet. Åren runt 1990 så blev det rätt många besök eftersom jag då gick i gymnasiet tvärs över gatan, men senare så minskade mängden besök beroende på dels brist på pengar under tidsperioden och dels att jag sällan hade ärenden till den delen av Uppsala då.
Deras postorder använde jag aldrig - behövdes ju inte eftersom jag bodde i trakten.

En liten egenhet med Hobbyhuset var att de hade väldigt begränsade öppettider i butiken under de år jag handlade där. Öppet bara 2-3 dagar i veckan, och bara några timmar per dag. Jag kommer inte ihåg exakt men det var något i stil med "Öppet tisdag och torsdag, kl. 15 - 17.30"

Jag har ett svagt minne av att de under de sista åren bytte lokal till en annan en liten bit upp eller ner för Skolgatan, men jag kan minnas helt fel på den punkten.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
erikt;n273706 said:
Jag har ett svagt minne av att de under de sista åren bytte lokal till en annan en liten bit upp eller ner för Skolgatan, men jag kan minnas helt fel på den punkten.
Nej då, du minns rätt.

De flyttade till en lite större lokal på samma gata. Inte lika mycket källarskrubb utan något närmare markplan.

Bör ha skett efter 1995 då jag flyttade från Uppsala.

Bolongo

Herr Doktor
Jag besökte aldrig den fysiska butiken förrän tidigt 90-tal, men jag köpte en del på postorder därifrån under 80-talet. Inte en majoritet av mina inköp, eftersom Göteborg på den tiden var väl försett med butiker, men vissa saker.

Vad jag inser i skrivande stund är att min begynnande senilitet har raderat minnet av hur man gjorde när man "handlade på postorder". Skrev jag brev till dem? Hade de beställningsblanketter? Ringde jag in beställningarna? Jag vet att alla dessa metoder förekom hos olika företag under den epoken, men jag kan inte minnas hur just Hobbyhuset gjorde.

ragngand

Swordsman
Hobbyhuset var själva mittpunkten för mitt tidiga spelliv, jag gjorde alla mina inköp därifrån när jag omkring 1983 inledde min spelkarriär. Jag hade ingen aning om vad ägaren hette, men hans röstsignatur är för mig ikonisk. Man kunde ringa och fråga om allt möjligt och han var alltid tålmodig, hämtade och läste på produkter för att ge bästa tänkbara service.

En kär ägodel för mig är den gamla spellistan från mitten av åttiotalet där översatta beskrivningar och bilder fanns från i stort sett hela det dåvarande sortimentet, det var en bibel för mig som jag läst hundratals gånger.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag besökte den legendariska butiken en gång i början av 1980-talet, men har endast vaga minnen. Bra postorder, det minns jag tydligt. Köpte en del brädspel därifrån.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bolongo;n273749 said:
Jag vet att alla dessa metoder förekom hos olika företag under den epoken, men jag kan inte minnas hur just Hobbyhuset gjorde.
Jag letader reda på det jag ville beställa i deras katalog och sedan ringde jag in en beställning.

/Magnus