Jag har länge grunnat på ett fenomen. Eller tja, jag vet inte riktigt hur jag ska benämna det. Men jag kan förklara hur det yttrar sig.
Jag och de jag spelar rollspel med spelar oftast kampanjer. Längre äventyr eller en serie äventyr som ofta håller på i månader, ibland år. En enda kampanj (vad jag kommer ihåg) har avslutats (en som jag spelledde i Star Wars D6) och resterande (tiotals) har dött ut. De flesta som dör ut, nästan alla, gör det för att spelledaren tröttnar. Spelare tröttnar aldrig på att fortsätta. Spelare vill aldrig byta kampanj(fast en del vill byta rollperson i just den kampanjen). Spelare vill alltid att deras rollperson ska få lite mer exp, lite tuffare svärd, lite större rike etc. Spelledaren däremot, tycker inte att en idé är tuff hur länge som helst. Det är ett planerande inför varje rollspelsmöte och man gör till synes samma sak om och om igen även om spelarna tycker att det förändrar sig. Man ser saker från olika synviklar.
Vi har hållit diskussioner i två Exaltedgrupper jag är med i (en som spelare, en som spelledare) och generellt så vill spelarna fortsätta in absurdum.
Det jag vill att ni funderar på är om detta är sant, semisant eller helt åt skogs när ni jämför med er(a) spelgrupp(er) samt om man verkligen bör ha slut på kampanjer. Bör man fortsätta tills någon/några tröttnar? Ska man sluta när alla fortfarande är toksugna på att lira? Ska man inte spela kampanjer alls pga detta fenomen?
Jag spelar/har spelat regeltunga system för det mesta (Exalted, Vampire, AD&D), undantaget är väl Star Wars D6 där kampanjern avslutades.
*sparkar över bollen till näste skribent*
/Lambi, som inte dödat folk med kniv
Jag och de jag spelar rollspel med spelar oftast kampanjer. Längre äventyr eller en serie äventyr som ofta håller på i månader, ibland år. En enda kampanj (vad jag kommer ihåg) har avslutats (en som jag spelledde i Star Wars D6) och resterande (tiotals) har dött ut. De flesta som dör ut, nästan alla, gör det för att spelledaren tröttnar. Spelare tröttnar aldrig på att fortsätta. Spelare vill aldrig byta kampanj(fast en del vill byta rollperson i just den kampanjen). Spelare vill alltid att deras rollperson ska få lite mer exp, lite tuffare svärd, lite större rike etc. Spelledaren däremot, tycker inte att en idé är tuff hur länge som helst. Det är ett planerande inför varje rollspelsmöte och man gör till synes samma sak om och om igen även om spelarna tycker att det förändrar sig. Man ser saker från olika synviklar.
Vi har hållit diskussioner i två Exaltedgrupper jag är med i (en som spelare, en som spelledare) och generellt så vill spelarna fortsätta in absurdum.
Det jag vill att ni funderar på är om detta är sant, semisant eller helt åt skogs när ni jämför med er(a) spelgrupp(er) samt om man verkligen bör ha slut på kampanjer. Bör man fortsätta tills någon/några tröttnar? Ska man sluta när alla fortfarande är toksugna på att lira? Ska man inte spela kampanjer alls pga detta fenomen?
Jag spelar/har spelat regeltunga system för det mesta (Exalted, Vampire, AD&D), undantaget är väl Star Wars D6 där kampanjern avslutades.
*sparkar över bollen till näste skribent*
/Lambi, som inte dödat folk med kniv