Brödbane
Kristallkrönikör
- Joined
- 1 Oct 2020
- Messages
- 883
Efter att ha läst igenom en del av scenarion/pamflett-äventyren till CoC Sverige så har jag slagit av att det ofta finns en ganska ojämn fördelning mellan historisk bakgrundsfakta och mythosen/skräckelementen. I Bertholtz kanaljer så finns det exempel ganska mycket fokus på historisk förankring medan flera mythosmonster som är lite inslängda nästan som en eftertanke.
Den trenden verkar också stark i pamflettäventyren som kommit ut i Fenix på senare tid. Där verkar det framförallt handlar om att beskriva en en historisk händelse eller organisation, såsom en kommunistisk tidskrift eller liknade, som man liksom tejpat på en mythoskoppling på. Ofta tar mythosbiten och dess uppbyggnad mindre utrymme text- och innehållsmässigt.
Det är på inga sätt dåliga scenarion, men det får mig att ställa frågan om det är så att de flesta som spelar CoC Sverige gör det för att uppleva en typ av historisk turism?
Eller är det för att särskilja CoC Sverige från "original"-CoC som man har ett sådant fokus på den (svenska) historiska anknytningen? Är det ett avsiktligt grepp eller en slump att det blivit så?
Exempelvis en instängd shoggoth som har väldigt lite relevans för narrativet samt en flygande polyp som bara dyker och inte förklaras märkvärt.
Den trenden verkar också stark i pamflettäventyren som kommit ut i Fenix på senare tid. Där verkar det framförallt handlar om att beskriva en en historisk händelse eller organisation, såsom en kommunistisk tidskrift eller liknade, som man liksom tejpat på en mythoskoppling på. Ofta tar mythosbiten och dess uppbyggnad mindre utrymme text- och innehållsmässigt.
Det är på inga sätt dåliga scenarion, men det får mig att ställa frågan om det är så att de flesta som spelar CoC Sverige gör det för att uppleva en typ av historisk turism?
Eller är det för att särskilja CoC Sverige från "original"-CoC som man har ett sådant fokus på den (svenska) historiska anknytningen? Är det ett avsiktligt grepp eller en slump att det blivit så?