Jag håller med om att Franker och Saxare om man ska ha en relation som verkligen reflekterar det vi talar om här i viss mån stämmer. Men den teknologiska nivån är inte så annorlunda. Frankerna är bara aggressivare och råkar vara kristna vilket de ser som framåt eftersom de skrivit historien. Däremot ser jag visuellt att barbarerna verkar vara en blandning av Cimerier (ifrån Conan, alltså kalsongbarbarer, eller kanske Mad Max marodörer) och Germaner under en tidigare period på illustrationerna. Inte direkt bronsålder men inte direkt renässans heller som Ambrierna uppenbarligen är. Ambrierna för mig är norditalienare på grund av teknologi och ren geografi. De har gått igenom alperna för att erövra primitivare länder. De befinner sig teknologiskt på ungefär den nivån som man gjorde under senmedeltid/tidig renässans med en bunt anakronismer.
De har dock också genomgått typ 3:e världskriget där deras hemland är ett hemskligt ödeland som inte går att bo i längre och ska man hitta liknande referenser i vår värld så blir det svårt. Vanligtvis leder apokalypsliknande förhållanden till ökad framgång för de som är kvar, som till exempelvis pesten som ledde till sagda senmedeltid/tidig renässans. Avbefolkningen ledde där till välstånd. Att något blir till motsvarande öken på så kort tid att kulturen som bor där fattar att den ska flytta på sig och dessutom lyckas behålla någon slags struktur när de kommer fram, det är för mig ett rent fantasyelement som gör att paraleller annat än visuella blir svåra. Ambriernas tankesätt är således unikt och svårt att greppa på macroplanet. De är också konstiga i det att de inte verkar ha något utbyte med några andra kulturer, vilket gör att man undrar om allt de håller på med är deras lokala seder och bruk. Rent visuellt verkar de dock likna en blandning mellan just 1400-talets sydeuropeer och någon slags antika medelhavskulturer. Jag tror definitivt att de senmedeltida Venetianarna eventuellt kan vara den klockrenaste visuella referensen om man vill få inspiration. Däremot är de uppenbarligen blonda och blåögda lika ofta som de är mörkhåriga. Precis som barbarerna.
Spoiler ?:
Jag har ju inte läst allt men jag har spelat kampanjens två första delar. Jag får väldigt mycket intrycket av att båda kulturerna är arvingar till Symbar från början och att de således har en gemensam historia för hundratals år sedan. Så att de genetiskt verkar likna varandra känns i den kontexten given.